جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴

انتقال پایتخت سیاسی از تهران ضروری است

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 335902
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: محوطه های اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) می تواند گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت باشد چراکه به تهران نزدیک بوده و از سوی دیگر قرار است قطار پرسرعت اصفهان به تهران از این منطقه عبور کند.
به گزارش جهان، محسن صرامی فروشانی در گفت وگو با مهر با توجه به تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران با اشاره به مسائل و مشکلاتی که این طرح می تواند در بر داشته باشد، اظهار داشت: از نظر منطقی با توجه به جمعیتی که در حال حاضر در تهران سکونت دارند، در آینده ای نه چندان دور پایتخت دچار بحران می شود بنابراین انتقال پایتخت در نهایت امری ضروری است.

وی افزود: از سوی دیگر از نظر جغرافیایی تهران روی خط زلزله قرار دارد و این مسئله یک تهدید جدی برای کشور است و از این نظر نیز پایتخت باید منتقل شود.

نماینده مرد خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گسل تهران یکی از اصلی‌ترین گسل های زلزله است اما زیر ساخت های اولیه این شهر به گونه ای است که شرایط خدماتی مهیا نیست و کارهای امدادی را برای ما بسیار سخت کرده است.

وی ادامه داد: اگر امروز ناوگان اتوبوس رانی به نهایت ظرفیت خود برسد و مسافرین تک سرنشین نیز در شهر عبور و مرور نکند باز هم دچار مشکلات عدیده در حمل و نقل هستیم.

صرامی با اشاره به مراودات خود با دیگر نمایندگان مجلس در این زمینه ابراز داشت: من امروز با مطهری و نوباوه طرحی را مطرح کردم تا در شهر جدیدی که قرار است برای این انتقال آماده شود فرودگاه و هتل مناسب تعبیه شود.

وی با بیان اینکه محوطه های اطراف فرودگاه بین المللی امام(ره) می تواند گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت باشد، افزود: با توجه به اینکه این نقاط به تهران نزدیک بوده و از سوی دیگر قرار است قطار پرسرعت اصفهان تهران از این منطقه عبور کند می تواند گزینه مناسبی باشد و بخشی از این نیازها را مرتفع کند.

منابع ریالی انتقال پایتخت مشخص است


صرامی منابع ریالی این انتقال را مشخص دانست و ابراز داشت: تمام وزارت خانه هایی که در تهران هستند صاحب املاکی قابل فروش اند که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی که با مطهری صحبت کردی، یعنی طرحت یه قرون به درد نمی خوره
الان هر ساله داره حداقل پانصد هزار نفر به جمعیت تهران و البرز اضافه میشه و خیلی از مردم شهرها و روستاها به خصوص قشر جوان و تحصیل کرده به سوی این دو استان دارن سرازیر میشن. هم برای سرمایه گذاری تو بخش زمین و مسکن و هم برای پیدا کردن شغل و شرایط بهتر زندگی.
چند سال دیگه استانهای تهران و البرز به خاطر آلودگی هوا، گرانی مسکن و مشکل کم آبی منفجر خواهند شد.
مجید
Iran, Islamic Republic of
سمت ساوه قم فرودگاه امام جای مناسب برای انتقال وزارتخانه و دولت است .
مجید
Iran, Islamic Republic of
مسئولین عزیز مواظب باشند اشتباهی که در خصوص کنترل جمعیت کردند و ضربه ی بزرگی به نظام اسلامی وارد شد به شکلی دیگر در موضوع انتقال پایتخت مرتکب نشوند.
ببینید بعضی از عزیزان از روی دلسوزی و با طرح مسائلی مثل احتمال وقوع حوادث طبیعی که مهمترین آن زلزله است و احتمال حمله ی نظامی دشمن و در راستای پدافند غیر عامل و حذف خطر سقوط حاکمیت در صورت بروز موارد مذکور در فوق، طرح انتقال پایتخت سیاسی را مطرح نمودند و کلیات آن نیز در مجلس شورای اسلامی رای آورد. اما این عزیزان بعضی موارد را مورد توجه قرار نداه اند:
- نظام اسلامی ایران با تکیه بر مردم است که بوجود آمده و تا بحال سرپا ایستاده است و از نمادهای روشن طرفداری مردم از نظام، حضورهای بسیار پرشور آنها در راهپیمایی ها و نمازهای جمعه و عید فطر خصوصا در مواقعی که حضرت آقا امام جماعت هستند می باشد. و این حضورهای پرشور و پر تعداد است که خار چشم دشمنان است و انقلاب را بیمه کرده است. به نظر عزیزان، آیا انتظار تجمع های میلیونی از پایتختی که حداقل هشت میلیون جمعیت ندارد انتظاری بیجا نیست؟
- مسلما همه قبول دارند که حضور میلیونی شهروندان تهرانی در صحنه که این قبیل تجمع ها، معادلات بین المللی را بر هم می زند، انقلاب و نظام را در این سی و چند سال از بسیاری آسیب ها در امان داشته است.
- حال ممکن است آقایان بگویند پایتخت سیاسی جای دیگری باشد و تهران نیز مثل گذشته مرکز توجه جهانیان باشد و مردم تهران مثل سالهای قبل وظیفه ی خود را در این قبال انجام دهند، در ایجا سئوالی پیش می آید که مگر سیاست چیست؟ وقتی حضور پرشور مردم تهران بخواهد در سیاستهای جهان در خصوص ایران اسلامی اثر بگذارد، آنوقت آیا تهران پایتخت سیاسی است یا آن پایتخت جدید؟
- البته در اینکه "تهران غیر پایتخت سیاسی" با تهران حال و حاضر فرق خواهد کرد هیج تردیدی نیست. مطمئنا تهران آنموقع نشاط سیاسی حال حاضر را ندارد. و بیگانگان نیز تمام سعی خود را خواهند کرد تا تهران ده میلیونی را در حاشیه قرار دهد. و تهران را از مرکز توجه جهانیان خارج می کنند و این موضوع می تواند برای آنها بسیار مطلوب باشد.
- نکته ی دیگر اینکه درست است جمعیت زیاد و بیش از ظرفیت تهران با وجود زیر ساختهای نامناسب بعنوان یک تهدید قلمداد می شود ولی جمعیت زیاد تهران، چندین و چند برابر تهدید برای نظام اسلامی فرصت است که چون از این نعمت برخوردار بوده ایم قدر آنرا نمی دانیم.
- از طرفی درست است که خطراتی پایتخت نظام اسلامی را تهدید می کند که باید در جهت رفع آن بسیار کوشیدو درست است که تابحال اقدامی جدی در این خصوص نشده است ولی از همین امروز هم اگر شروع کنیم به لطف خداوند در آینده ای نه چندان دور، پایتخت تشیع، گل سر سبد پایتختهای جهان می شود. و اگر ما نتوانیم یک پایتخت ده میلیونی در شان مردم عزیز ایران و نظام اسلامی داشته باشیم، متاسفانه باید گفت که خیلی ادعاهای دیگر هم نباید بکیم.
کوتاه سخن اینکه ما برای حفظ نظام و با توجه به دشمنان قسم خورده ای که داریم و اتفاقا در راستای پدافند غیرعامل، به پایتخت سیاسی با جمعیت هشت تا ده میلیون نفر نیاز جدی داریم و در صورت انتقال پایتخت سیاسی در آینده دچار آسیب هایی می شویم که جبران آن تقریبا غیر ممکن است. درست مانند قضیه کنترل جمعیت که جبران آن تقریبا غیر ممکن است.
پس باید با تمام توان سعی نمائیم تهدیدهایی که وضعیت موجود تهران دچار آن است را رفع و رجوع کنیم و به فکر انتقال پایتخت نباشیم. بنظر می رسد با صرف همان مقدار بودجه ای که برای انتقال پایتخت صرف می شود و با اعمال مدیریت صحیح بتوان پاینخت نظام اسلامی را با حداقل مخاطرات و حداکثر صلابت حفظ و ارتقاء داد.