جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سیاست‌های دریایی ایران پس از توافق ژنو

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 335901
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با تشریح مهمترین سیاست‌های دریایی ایران پس از توافق ژنو، ۳ ماموریت اساسی برای توسعه صنایع دریایی کشور را نوسازی و به روزرسانی ناوگان کشتی‌ها، تدوین طرح جامع دریایی و افزایش ظرفیت بنادر کشور دانست.
به گزارش جهان، حسن تیمورتاش در گفت وگو با مهر با بیان اینکه باید با مشارکت بخش خصوصی طرح جامع دریایی ایران تدوین و عملیاتی شود، اظهار داشت: در کنار تدوین طرح جامع دریایی، نوسازی و به روز رسانی عمر ناوگان دریایی کشور هم باید در دستور کار فعالان بخش خصوصی و دولتی قرار بگیرد.

وی عمر ناوگان کشتی‌های فله بر ایران را حدود ۱۷ سال و کشتی‌های باری را حدود ۲۴ سال و کشتی‌های کانتینر بر را ۱۰ سال عنوان کرد و افزود: در کنار نوسازی ناوگان باید با اجرای طرح‌های مختلف ظرفیت تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر کشور افزایش داد تا زمان توقف عملیات دریایی کاهش یابد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه سال ۹۱ با در نظر گرفتن ورود ۱۰۰ فروند کشتی حامل کالا به بندر شهید رجایی حدود ۱۸ درصد ظرفیت عملیاتی این بندر استراتژیک خالی مانده است، گفت: به عبارت دیگر در مهمترین بندر ایران دو تا سه اسکله بدون استفاده مانده است.

تیمورتاش یکی از فرصت‌های پیش روی صنایع دریایی و فراساحلی ایران را توسعه فعالیت‌های ترانزیت کالا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر توسعه فعالیت‌های ترانزیتی به ویژه با استفاده از ظرفیت‌های دریایی در ایران متولی ندارد و باید توجه بیشتری به آن شود.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست‌های جدید دریایی پس از توافق ژنو، بیان کرد: با کاهش احتمالی تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی دولت باید برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه‌های دریایی کشور با مشارکت بیشتر بخش خصوصی استفاده کند.

تیمورتاش با بیان اینکه همزمان با ضرورت تغییر در سیاست‌های کلان دریایی کشور و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فعالیت‌های دریایی و فراساحلی بهمن ماه سالجاری نخستین جشنواره اقتصاد دریا برگزار خواهد شد، گفت: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌های دریایی و فراساحلی، تلاش به منظور بهبود بیشتر فضای کسب و کار در حوزه دریا و شناسایی فعالان نمونه صنایع دریایی و فراساحلی کشور از مهمترین اهداف برگزاری این گردهمایی است.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه این گردهمایی در ۱۵ گروه فعالیت‌های دریایی و صنایع فراساحلی کشور برگزار می‌شود، افزود: با اجرای این جشنواره پیش بینی می‌شود فعالیت کمی و کیفی فعالان بخش دریایی و فراساحلی کشور توسعه یابد و ارزیابی مطلوب تری از توانمندی‌های موجود در این حوزه استراتژیک انجام شود.

تیمورتاش در تشریح مهمترین ظرفیت‌های توسعه صنایع دریایی در ایران، گفت: در شرایط فعلی، ایران گسترده‌ترین مرزهای دریایی در حوزه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با کشورهای مختلف همسایه را دارد به طوریکه با ۱۲ کشور همسایه حدود ۵۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی وجود دارد.

دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران کل محدوده آب‌های تحت حاکمیت ایران را حدود دو میلیون مترمربع عنوان کرد و افزود: در کنار ظرفیت‌های دریایی ایران در شمال و جنوب کشور، در حال حاضر بیش از ۱۳۹ میلیون تن در سال ظرفیت بندری طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران از حیث ظرفیت تخلیه و بارگیری انواع کالاها در بین کل کشورهای منطقه خاورمیانه جایگاه قابل توجهی دارد، اظهار داشت: علاوه بر این با توجه به قرار گرفتن ایران در بین دو آبراه استراتژیک دریای خزر و خلیج فارس در شمال و جنوب کشور، سالانه بیش از ۲۰ هزار فروند انواع شناور، کشتی و نفتکش‌ها در آب های تحت حامیت ایران تردد می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *