کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماهی‌های دریای خزر آلوده‌اند؟

15 دی 1392 ساعت 9:43

مدیر کل شیلات مازندران گفت: شایعه آلوده بودن ماهی‌های دریای خزر صحت ندارد.


به گزارش جهان، حسن حبیب نژاد در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: اصلا این شایعه صحت ندارد و در این مورد هیچ گونه منابع علمی - تحقیقی مورد تایید وجود ندارد.

وی درباره نحوه حفاظت از اکولوژی دریای خزر اظهار کرد: مباحث مربوط به اکولوژی و اکوسیستم دریای خزر، مربوط به پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و پژوهشکده ملی اقیانوس شناسی دریای خزر است.

مدیرکل شیلات مازندران در پاسخ به این سوال که برای افزایش آلودگی‌های آب‌های استان چه تمهیداتی اندیشیده شده است، افزود: حفاظت از منابع آبی به ویژه آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی اهمیت بسیاری در بخش شیلات داشته و دارد و این مهم در تعامل با دستگاه‌های متولی به ویژه آب منطقه‌ای، صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست همواره مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به گونه آبزیان در خطر انقراض مازندران، تصریح کرد: هر سال گونه‌های در حال انقراض از سوی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر به شیلات اعلام می‌شود که در سال جاری این گونه‌ها شامل سس ماهی، ماش، سیم، ماهی آزاد و ماهیان خاویاری است.

حبیب نژاد با بیان اینکه به منظور حفظ و بازسازی ذخایر، هر ساله نسبت به تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی اقدام می شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر شده، پرورش یافته و در رودخانه های مهم شیلاتی استان رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به فرآورده‌های جانبی شیلات مازندران افزود: در سال گذشته نسبت به تولید ۷۰ میلیون کنسرو ماهی و ۹۵۰ تن فیله بسته بندی شده اقدام شده که در سال جاری نیز این روند ادامه دارد.

حبیب نژاد با اشاره به میزان و موارد تخلفات در هشت ماهه امسال، گفت: مطابق با آیین‌نامه‌ها ۸ مورد تخلفات صیادی در کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات بررسی شده که نتیجه جلسه به تعطیلی صید و معرفی برخی اشخاص به مراجع قضایی منجر شده است.جلوگیری از تخریب منابع آبی یکی از راهبردهای شیلات مازندران است.

وی، بیشترین نوع ماهی ساکن در آب‌های خزر را شامل ماهی سفید، کفال و کپور اعلام کرد و افزود: در سال جاری میزان صید گونه ماهی سفید حدود ۱۴۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. طی ۸ ماهه امسال حدود ۴۵ هزار تن از محصولات بخش آبزی پروری اعم از ماهیان گرمابی، سردآبی و خاویاری، برداشت و به بازار مصرف عرضه شده است.

مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: تا پایان آذر امسال جمع کل صید ماهیان استخوانی حدود ۹۹۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۶ درصدی داشته است. همچنین تا پایان آذر صید ماهی کیلکا ۱۰ هزار و ۴۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

حبیب نژاد با اشاره به اقدامات شیلات مازندران در زمینه خصوصی سازی افزود: شیلات مازندران با رویکرد کاهش تصدی گری بخشی از فعالیت‌ها را مدیریت می‌کند که اجرای آن با بخش خصوصی است و نمونه بارز آن وجود بیش از ۲۷۰۰ مرکز پرورش آبزیان بخش خصوصی در مازندران است. همچنین تمام فعالیت‌های صیادی فراروی آبزیان شامل تولید کنسرو و پودر ماهی توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نظارت بر مزارع پرورش ماهی به عهده شیلات است که این امر با بازدیدهای کارشناسی ادواری صورت می‌گیرد. بازدیدهای کارشناسی به منظور ارائه رهنمودهای فنی توسط کارشناسان اداره‌های شیلات شهرستان‌ها و نظارت عالیه توسط کارشناسان معاونت آبزی پروری اداره کل انجام می‌شود و ارزیابی‌ها حاکی از بهبود مدیریت در تولید آبزیان پرورشی است.


کد مطلب: 335397

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/335397/ماهی-های-دریای-خزر-آلوده-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com