جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار درباره کپسول‌های چاقی و لاغری

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 334634
مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی IFBB با هشدار نسبت به عرضه کپسول‌های چاقی، لاغری و ترک اعتیاد در عطاری‌هاگفت:در این کپسول‌ها از قرص‌های کورتون استفاده می‌شود که عوارضی چون پوکی استخوان،عقیمی،جوش‌های پوستی و بیماری‌ اعصاب را در بر دارد.
به گزارش جهان، اکبر خزائی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص فعالیت عمده عطاری‌ها اظهار داشت: از دیرباز عطاری‌ها مکان عرضه گیاهان بودند که خاصیت درمانی دارند که مکرراً این شعار بر سر زبان‌ها بود که مصرف این مواد اگر درد بیمار را درمان نکند عوارضی هم بر جای نخواهند گذاشت. ولی متاسفانه طی چند سال گذشته اکثر عطاری‌ها در کنار فروش داروهای گیاهی به محلی برای عرضه داروهای گوناگون شیمیایی در قالب کپسول‌های دست‌ساز از قبیل کپسول‌های چاقی، لاغری و ترک اعتیاد گشته که هیچگونه نظارت و برخوردی با این افراد صورت نمی‌پذیرد.

وی بیان کرد: این افراد در کپسول‌های چاقی از قرص‌های کورتون مانند دگلامتازون، سیتروهپتادین، اوکسی‌متالون و سایر استروئید‌های متابولیک خوراکی و... استفاده می‌کنند که از عوارض این داروها می‌توان به پوکی استخوان، عقیمی کوتاه و بلندمدت، پاکنه و جوش‌های پوستی، بیماری‌های اعصاب و روان، پرخاشگری و صدها عوارض دیگر اشاره کرد.

این مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی IFBB افزود: در کپسول‌های لاغری هم بیشتر از قرص‌هایی که خاصیت ملین دارند و ضد یبوست هستند استفاده می‌کنند که این مواد فقط خاصیت ملین داشته و ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند و گاهاً هم از قرص‌های فروزماید و سایر داروهای مُدر که باعث افزایش ادرار و دفع آب بدن می‌شود استفاده می‌کنند که این مواد ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند.

خزایی ادامه داد: همچنین جهت تهیه قرص‌های ترک اعتیاد این افراد سودجو از داروهای بسیار پرعارضه که بعضاً خود اعتیادآور می‌باشند بهره می‌برند. که این داروها عبارتند از: ترامادول، آنتی‌هیستامین‌ها و انواع ضدالتهاب و مسکن‌ها که بعضاً برای فروش بیشتر و جذب مشتری شنیده می‌شود که حتی از مواد مخدر همانند تریاک در تهیه این کپسول‌ها در عطاری‌ها بکار گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر عوارضی که در فوق به آن اشاره کرد این ترکیبات در شرایط بسیار غیربهداشتی تهیه می‌گردند که خود صدها میکروب و ویروس را می‌تواند وارد بدن انسان کنند و در تعجبم که چرا مسئولان بهداشت و درمان نظارتی بر عطاری‌ها ندارند یا اگر نظارتی هم وجود دارد واقعاً کارساز نبوده زیرا این داروها با تبلیغات گسترده در عطاری‌ها در حال فروش است.

این داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB خاطرنشان کرد: افرادی که اعتیاد دارند بایستی با مراجعه به پزشک متخصص و با اراده‌ ای قوی و ورزش و تغذیه مناسب به درمان خود بپردازند و سایر افراد برای افزایش و یا کاهش وزن نیز به مربیان کارآزموده و آشنا با علوم ورزشی و یا پزشکان متخصص غدد و متابولیسم و تغذیه مراجعه کنند و فریب افراد سودجو را نخورند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *