جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رجعت اعتقاد ضروری شیعه است

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 333083
حجت الاسلام علوی تهرانی در مراسم اربعین حسینی (ع)در جمع عزاداران حسینی در مسجد حضرت امیر(ع) تهران گفت: روضه خوانی بر امام حسین(ع) و گریه کردن برای او ثواب زیارت آن حضرت را دارد. برزخ با روضه امام حسین آغاز می شود و ظهور هم با روضه بر اباعبدالله الحسین(ع) آغاز می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور جمع عظیم عاشقان اهل بیت(ع) امروز دوشنبه دوم دیماه با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مدیحه سرایی محمود کریمی در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام علوی تهرانی در این مراسم با اشاره به اعتقادات خاص شیعه گفت: شیعه معتقد است که قرآن کریم تحریف نشده است و مصون از تحریف است. برای این موضوع هم دلایل عقلی وجود دارد وهم دلایل نقلی.

وی افزود: اصل دومی که شیعه به آن اعتقاد دارد موضوع رجعت است. امام رضا(ع) می فرمایند که ۲۹ اصل اعتقادی وجود دارد که خاص شیعه است. یکی از آن اصول رجعت است.

وی تصریح کرد: رجعت به نظر علمای شیعی، ضروری شیعه است. اگر کسی نداند رجعت چیست و منکر آن شود مذهب شیعه را منکر شده و از دین خارج شده است. مخالفین شیعه معتقد هستند که رجعت اعتقاد مگوی شیعه است و رجعت را انکار می کنند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در ادامه افزود: باید توجه داشت که رجعت اعتقاد مگوی شیعه نیست بلکه اعتقاد ضروری شیعه است و عالمان شیعه در مورد آن مطالبی بیان کرده اند. همین باعث شده تا مخالفین شیعه بزرگان شیعه را به دلیل اعتقاد به رجعت کذاب می خوانند. این در حالی است که اگر فقط قرآن را تنها ملاک قرار دهیم دیگر اینگونه نباید بگویند.

وی در ادامه به معنای لغوی واژه رجعت اشاره کرد و گفت: "قیومی" در کتاب "مصباح المنیر" رجعت را به معنای بازگشت می داند. همچنین رجعت به معنای یک نوع خاص از بازگشت تعریف شده است.

وی تأکید کرد: دلایلی مبتنی بر نص قرآن در خصوص رجعت وجود دارد و شیعه به این ایات و روایت استناد می کنند. شیعه معتقد است خداوند به هنگام ظهور مهدی(عج) عده ای از مردگان که دارای ایمان خالص یا شرک خالص باشند به همان صورتی که قبلا در دنیا زندگی می کرده اند را باز می گرداند تا مؤمنان به عزت و حاکمیت زمین دست یابند و وارثان زمین شوند و مشرکان مورد عذاب قرار گیرند.

وی تصریح کرد: شیخ مفید در کتاب "المقالات فی المذاهب المختارات" می گوید خداوند طایفه ای از مردگان را به دنیا باز می گرداند با همان چهره ها که در دنیا زندگی می کردند طایفه ای از آنها را عزت و طایفه ای از آنها را ذلت می دهد و اهل حق را بر اهل باطل نصرت می دهد و انتقام مظلوم از ظالم را می گیرد.

علوی تهرانی در ادامه یادآور شد: سید مرتضی هم نقل می کند: بدان آنچه که علمای ما بدان اعتقاد دارند این است که خداوند باز می گرداند عده ای از شیعیان که از دنیا رفتند تا اینها امروز حاکمیت امام زمان را ببینند و عده ای از دشمنان را باز می گرداند تا از آنها انتقام بگیرد.

وی تأکید کرد: علمای شیعه بر موضوع رجعت اجماع دارند. بعد از عقل و نقل دلیل دیگر پذیرش رجعت، اجماع است.

وی در ادامه به دلایل قرآنی رجعت پرداخت و افزود: وقتی به آیات قرآن در مورد رجعت رجوع می کنیم دو دسته آیات قابل شناسایی هستند؛ یکی اثبات رجعت در امم گذشته قبل اسلام. برخی از افراد در زمان گذشته مرده بودند اما انبیاء گذشته آنها را باز گردانده بودند.

وی تصریح کرد: آیاتی نیز وجود دارد که اشاره به این دارد که رجعت در امت اسلام نیز اتفاق افتاده است.

علوی تهرانی در ادامه به بررسی آیات مربوط به رجعت در ارتباط با امم گذشته پرداخت و گفت: در سوره بقره در آیه های ۵۵ و ۵۶ اشاره دارد که طایفه از قوم موسی(ع) به موسی(ع) گفتند که ما به تو اعتقاد نداریم و حرف تو را قبول نداریم مگر اینکه ما سخن خود خدا را بشنویم. وقتی صدای وحی را شنیدند باز انکار کردند و گفتند باید خود خدا را ببینیم. که صاعقه آمد و آنها را از بین برد و بعد از مردن خداوند آنها را بازگرداند.

وی افزود: همه علمای شیعه و مفسران شیعه این آیه را به رجعت تفسیر کردند. اما در میان اهل سنت برخی آنرا به رجعت و برخی گفتند آیه اشاره به مردن ندارد بلکه غش کردن آن عده بوده است. این در حالی است که نص آیه به مردن آن عده اشاره دارد.

علوی تهرانی در ادامه به ایات سوره بقره اشاره کرد و گفت: در آیات ۲۵۹، ۷۱ و ۷۳ و ۲۴۳ نیز به موضوع رجعت در قوم بنی اسرائیل اشاره دارد.

وی افزود: باید توجه داشت که حضرت عیسی(ع) نیز یکی از معجزاتش زنده کردن مرده ها بود. خداوند می فرماید که حضرت عیسی خالقیت دارد منتهی به اذن الله.

وی در پایان تصریح کرد: روضه خوانی بر امام حسین(ع) و گریه کردن برای او ثواب زیارت آن حضرت را دارد. برزخ با روضه امام حسین اغاز می شود و ظهور هم با روضه بر اباعبدالله حسین(ع) آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این مراسم محمود کریمی به مداحی پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *