پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آثار گریه بر گناه؟

يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 332768
بزرگان دین معتقدند چشم مهمترین راه نفوذ گناه در وجود انسان و تیره شدن دل است، لذا باید از هرچیزی که باعث آلوده شدن چشم و به تبع آن تمام وجود می‌شود، پرهیز کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در احادیث و روایات مختلف از معصومین(ع) از گریه به عنوان بهترین ابزار برای شستشوی چشم و صیقل دادن دل، روح و جسم یاد شده و آثار و برکات زیادی برای آن بیان شده است.

پیامبر خدا(ص) در بیان اثر گریه برگناه پنهان می‌فرمایند: "خوشا چهره‏‌ای که خداوند به آن می‏‌نگرد در حالی که از ترس خدا بر گناهی که کرده می‏‌گرید و جز او کسی از آن گناه آگاه نیست۱".

همچنین از بزرگان دین درباره ثواب گریه کردن از ترس خدا زیاد سخن رفته است. به عنوان مثال رسول خدا(ص)در خطبه حجة الوداع فرمودند: " هر کس چشمانش از ترس خدا اشک ریزد برای هر قطره اشک او به اندازه کوه احد در ترازوی اعمالش پاداش نهند۲".

آن حضرت در حدیث دیگر می‌فرمایند: " در آن روز که سایه‏‌ای جز سایه عرش خدا نیست هفت تن در سایه عرش اویند: ... و مردی که در خلوت یاد خداوند عز و جل کند و از ترس خدا اشک از دیدگانش سرازیر شود۳".

امام علی(ع) نیز فرمودند: "گریستن از ترس خدا کلید رحمت است۴".

آن حضرت همچنین درباره این که هنگام گریه کردن چه چیزی را باید مغتنم شمرد، می‌فرمایند: "گریه چشم‌ها و ترس دل‌ها نشانه رحمت خدای بلندنام است. هرگاه این دو را در خود یافتید دعا کردن را غنیمت شمرید۵".

منابع احادیث:

۱- بحارالأنوار: ۹۳ / ۳۳۱ / ۱۵ منتخب میزان الحکمة: ۷۸

۲- بحارالأنوار: ۹۳ / ۳۳۴ / ۲۵ منتخب میزان الحکمة: ۷۸

۳- بحارالأنوار: ۸۴ / ۲ / ۷۱ منتخب میزان الحکمة: ۷۸

۴- غررالحکم: ۲۰۵۱ منتخب میزان الحکمة: ۷۸

۵- مکارم الأخلاق: ۲ / ۹۶ / ۱۰ منتخب میزان الحکمة: ۷۸
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *