جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تست ناوشکن بومی دماوند در دریا

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 331733
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ‌ناوشکن ‌دماوند که دومین سری از ناوشکن‌های کلاس موج است، هم‌اکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات ‌در دریا‌ست.
به گزارش جهان، امیر دریادار امیر رستگاری مدیر عامل سازمان صنایع دریایی در گفتگویی تفصلیی با اشاره تاریخچه تاسیس سازمان صنایع دریایی و مهترین ماموریت این سازمان گفت: سازمان صنایع دریایی ‌از سال ۱۳۸۷ تأسیس شده و با پشتیبانی همه جانبه وزارت دفاع و با اتکا به بنیه متخصصین متعهد و مجرب خود ‌توانسته است در حوزه ساخت و تولید تجهیزات متنوع دریایی و شناورها و تغییر کاربری و بهینه سازی و تعمیرات اساسی به ‌نیروهای مسلح خدمت رسانی کند.

وی افزود: اولین مأموریت و مهمترین مسئولیت سازمان صنایع دریایی پشتیبانی از یگان های شناور نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریابانی نیروی انتظامی است.

رستگاری ادامه داد: همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند دریا برای هرکشور فرصت کلان و بزرگی است و ملت‌ها با اقتدار می‌توانند از این فرصت کلان و راهبردی استفاده کنند و سازمان صنایع دریایی در راستای این فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری ‌مسئولیت خطیری را در پشتیبانی از ‌‌نیرو‌های مسلح به عهده دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی تاکید کرد: ‌بحمد‌الله ایران در حوزه شناور‌های سطحی، زیر‌سطحی، ‌تندر‌و و اثر‌سطحی در جایگاه بالایی قرار دارد. در حوزه شناور‌های سطحی در ناوهای موشک‌انداز کلاس سینا امروز به توانمندی بومی‌سازی کاملی رسیده‌ایم و ‌در حوزه تولید ناوشکن‌های کلاس موج هم به توانمندی کاملی رسیده‌ایم که ناوشکن جماران با پشتیبانی وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ساخته شد.

وی تصریح کرد: ‌ناوشکن ‌دماوند که دومین سری از ناو شکن‌های کلاس موج است ‌در وزارت دفاع ساخته شد‌ که هم‌اکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات ‌در دریا‌ست اما ناوشکن دماوند ‌قابلیت‌های به روزی در زمینه تجهیزات در حوزه جنگ‌های الکترونیکی و رادار خصوصا رادار هوایی سه بعدی دار‌د و در حوزه مخابرات و ارتباطات و مدیریت نبرد پیشرفته‌تر شده است.‌

رستگاری درخصوص نگاه سازمان صنایع دریایی در ساخت شناورهای زیرسطحی گفت: در حوزه شناور‌های زیر‌سطحی سازمان صنایع دریایی اقدامات ‌‌حیرت‌آوری ‌انجام داده ‌‌و با نگاهی مبتنی بر ‌آینده‌پژوهی و رفع نیاز‌های عملیاتی نیروهای مسلح در حال تولید شناور و دیگر تجهیزات مورد نیاز در حوزه دریا است ‌ و ‌در حلقه دفاعی و در زیر‌سطح در تُناژ‌ها و تیپ‌های مختلف با کاربرد‌های گوناگون، روی زنجیره‌های مختلف کار می‌شود.

وی ادامه داد: ایران امروز به توانمندی تولید زیر‌دریایی رسیده است. ورود به ساخت زیر‌دریایی ورود به یک عرصه با دانش روز است و بسیاری از کشور‌ها سال‌هاست که زیردریایی دارند ولی جرأت ندارند به حوزه تولید راه پیدا‌ کنند بسیاری از کشور‌های همسایه هم که امروز تولید‌کننده هستند تولیداتشان مشترک است یعنی طراحی توسط کشور خارجی و با نظارت آنها ساخته می‌شود ولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌‌طراحی، ساخت و‌ تجهیز کاملا بومی و توسط متخصصین وزارت دفاع انجام شده و ‌حتی یک یاور خارجی در این مسیر نداریم و این افتخاری ‌برای ‌کشور است.

وی در ادامه گفتگو با سایت خبری روابط عمومی وزارت دفاع، با اشاره به جایگاه محصولات صنایع دریایی در بین مسئولان نیروهای مسلح اظهار داشت: در حوزه شناور‌های تند‌رو هم بحمدالله سازمان صنایع دریایی ‌توانسته نیاز‌ها و مطالبات نیروی دریایی سپاه پاسداران را به شکل واقعی برآورده سازد‌ ‌که فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه عنوان کرد «‌امروز شناورهای نیری دریایی ‌در حوزه تندرو از کشورهای غربی جلوتر است».

رستگاری افزود: سازمان صنایع دریایی توانسته محصولاتی را تولید کند که دارای سرعت پایداری و ماندگاری بالا در دریا باشد تا ‌نیروهای مسلح ایران با این تجهیزات در گستره خلیج تا ابد فارس حضور دائمی و پرقدرت و با ابهت‌ داشته باشند.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی درخصوص ‌چالش‌های جدی صنعت دریایی ‌در بر آورده ساختن انتظارات و نیازهای نیرو های مسلح گفت: ‌محصولات سازمان صنایع دریایی در دو حوزه ‌محصولات نظامی و محصولات غیر نظامی ساخته می‌شود و‌ از آ نجایی که محصولات نظامی باید در محیط سخت، کار کنند باید از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار باشند که عمدتا زیر‌دریایی‌ها و شناورها از نظر تولید در نهایت پیچیدگی هستند و پیچیدگی بیشتری نسبت به محصولات نظامی زمینی و هوایی ‌دارند و ایجاد محصولی که بتواند در شرایط سخت دریا کار کند نیاز به یک سری زیر‌ساخت و زیر‌بنا دارد که ‌باید آن را در سازمان صنایع دریایی ایجاد کنیم.

وی افزود: محصولات نظامی چه هوایی چه زمینی بحث خوردگی ندارند ولی یک محصول دریایی هر روز با رطوبت و آب شور دریا، گرما و خوردگی در تماس است و وقتی یک محصول دریایی ساخته می‌شود باید تست های لازم را در آزمایشگاه‌ها‌ی ‌سواحل جنوب و شمال کشور با موفقیت ‌تحمل کند ‌تا از کارایی و قابلیت و ماندگاری آن مطمئن شویم.

رستگاری ادامه داد: یک شناور نیروی دریایی حداقل باید یک ماه بدون نیاز به بنادر در دریا حضور داشته باشد امروز یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش تا ۹۰ روز بدون انقطاع در دریا هستند تا بتوانند از منطقه شمال اقیانوس هند حراست کنند. یگان‌های شناور نیروی دریایی سپاه نیز باید بتوانند با سرعت، مقاومت و پایداری بالا در دریا حضور پیدا کنند و به موقع خود را به منطقه مورد نظر برسانند و این قابلیت‌ها را باید سازمان صنایع دریایی ایجاد کند و برای ایجاد این قابلیت‌ها باید زیر‌ساختها را در حوزه‌های سطحی، زیر‌سطحی، اثر‌سطحی و تند رو ایجاد کنیم و چون سازمان صنایع دریایی ‌پشتیبانی‌کننده حوزه دریا‌ست‌ در این خصوص باید سرمایه‌گذاری کلانی انجام شود.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی ارتباط نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد و بسیاری از پروژه‌های مورد نظر ‌توسط کارشناسان دانشگاه در حال اجراست، گفت: ‌دفاتر مشترکی با دانشگاه‌ها داریم و نیازهایمان را به دانشگاه منتقل می‌کنیم تا در پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار گیرد وپس از اخذ نتیجه در عرصه تولید در دستور کارقرار گیرد و این یکی از رموز موفقیت وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی است.

وی درخصوص ضروری‌ترین نیاز نیروهای مسلح در حال حاضر اظهار داشت: قطعا نمی‌توان از یک محصول نام برد بلکه به زنجیره‌ای از محصولات مورد نیاز است. ‌حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش در دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه به وسعت ۲ میلیون کیلومتر مربع است پس باید برای نیروی دریایی ارتش ‌تجهیزاتی را در حوزه شناورهای سطحی و زیر‌سطحی و تند‌رو و اثر‌سطحی بسازیم که برای آنان کارایی لازم را داشته باشد و در طول انجام ماموریت در امواج اقیانوسی پایدار و ماندگار باشد.

وی ادامه داد: ‌حوزه ماموریتی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است ‌که ‌مطالبه و نیاز‌ اساسی آنها پایداری و سرعت شناورهاست پس سازمان صنایع دریایی‌ باید قادر باشد محصولاتی را برای این نیروها تولید کند که دارای سرعت و ماندگاری و قدرت آتش و جنگندگی بالا باشد و همینطور برای دریابانی نیروهای انتظامی که در سواحل و گارد ساحلی فعالیت می‌کنند ‌باید محصولاتی ‌ تولید شود که هم پایش کامل داشته باشد و هم بتواند به سرعت در محل مربوطه حضور پیدا کند. لذا باید زنجیره‌ای از محصولات را برای این نیروها طراحی کرد‌.

رستگاری تاکید کرد: ‌با خودباوری که حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی)در کالبد نیروهای مسلح ایران دمیدند، امروز کشور به توانمندی خود متکی است و‌ روزی که دشمنان در جنگ تحمیلی سیم خاردار را هم از ما دریغ می‌کردند ‌امروز تمام تجهیزات و سلاح‌های نیروهای مسلح ‌‌در حوزه‌های زمین‌، هوا و دریا توسط وزارت دفاع ‌ تولید می‌شود ‌و ایران تا حدودی در صنعت دفاعی خود‌کفا شده ‌ و این قابلیت امروز در نیروهای مسلح نهادینه شده ‌که هر آنچه ‌نیاز داشته باشند می توانند تولید کنند.

وی ادامه داد: ‌اگر امروز توان دفاعی ایران ضعیف بود به طور حتم اسرائیل تهدیدات نظامی خود را عملی می‌کرد‌‌ ولی ‌توان غیرقابل انکار دفاعی جمهوری اسلامی این جرأت را از دشمنان گرفته و به این باور رسیده‌اند‌ که اگر بخواهند ماجراجوئی ‌کنند آسیب جدی خواهند دید و امروز نیروهای مسلح ایران به توانمندی تولید تجهیزات صد‌در‌صد بومی رسیده‌اند. ایران در حوزه دریا‌ جزو کشورهایی است‌ که تولید محصولات‌ کاملا به روز است و با این محصولات در دریاها و اقیانوس‌ها حضور موثر داریم‌.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در ‌تقابل دریایی ‌فاکتورهای ‌توان یگان‌های سطحی، ‌‌زیر‌سطحی، ‌‌سامانه موشکی از لحاظ برد موشک، توان سامانه اژدری و قدرت پوشش هوایی منطقه دارای اهمیت است که ‌ایران ‌در حوزه سطح یگان‌های نیروی دریایی سپاه از شناور‌های تند‌رویی برخوردار است که ‌غربی‌ها هم تعداد معدودی از این شناورها را در اختیار دارند که با این سرعت در دریا حضور پیدا کرده و سلاح حمل می‌کند‌.

وی افزود: ‌ناو و ناو‌شکن‌ها ‌ایران امروز به موشک‌هایی مجهز است‌ که ورای افق را هدف قرار می‌دهد و زیر‌دریایی‌ها‌ مجهز به اژ‌در‌های بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که می‌توانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند و این ارزیابی توسط نیروهای فرا‌منطقه‌ای صورت گرفته و فهمیده‌اند توان دفاعی ایران در دریا به چه میزان است و چون صدها فروند یگان‌های فرا منطقه ای در منطقه ما حضور دارند که این افزایش حضور آنها نشان از بالا بودن سطح آمادگی نیرو‌های ایران و بالا بودن ارزیابی آنها از توان دفاعی نیروهای دریایی ‌ا‌ست.

رستگاری خاطرنشان کرد: ‌پیشرفت‌های صنعت دفاعی ایران با تکیه بر باورهای دینی به دست آمده است و نگاه ارزشی ‌که نیروهای متخصص وزارت دفاع به کار دارند ‌باعث شده کارهای بزرگی در این وزارتخانه انجام شود.‌ و اگر این باورها و اعتقادات نبود‌ به این درجه از رشد و پیشرفت نمی‌رسیدیم. خیلی از کشورها دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات هستند ولی جرات ورود به عرصه تولید و خود‌کفایی را ندارند اما متخصصان دفاعی ایران با اعتقاد به ‌‌سربازی امام زمان (عج) ‌و نایب برحقش مقام معظم رهبری فعالیت‌ می‌کنند و تجهیزاتی تولید می‌کنند که دشمن را متحیر کرده است و بدون کمک نیروهای خارجی به ‌خود‌کفایی دست پیدا کرده‌اند و متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز با همین نگاه ارزشی فعالیت کرده که ‌قابلیت حضور در دریا را داشته باشد‌.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی گفت: با اینکه صنعت دریایی ایران ‌صنعت نوپایی است اما سازمان صنایع دریایی بسیاری از محصولات غیر‌نظامی شامل ده‌ها فروند انواع یدک‌کش‌ها، لندینکرافت‌ها و انواع باج‌ها و دوبه‌ها را تولید کرده و در اختیار بخش خصوصی و کشتیرانی و سازمان دریایی بنادر و دریانوردی قرار داده است‌‌.

وی ادامه داد: ‌هم‌اکنون نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای موسسه اقیانوس‌شناسی ایران در صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع در حال ساخت است که‌در آینده نزدیک این کشتی ‌ به آب انداخته می‌شود‌ تا پژوهشگران ایرانی بتوانند در اقیانوس‌ها کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *