جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افزایش ۵۰ درصدی قیمت برنج در یک سال

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 330604
در هفته دوم آذر ماه با وجود ثابت یا کاهشی بودن قیمت در گوشت و روغن، قیمت برخی از لبنیات با افزایش قیمت مواجه بود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۵ آذر ماه سال جاری را اعلام کرد.

افزایش قیمت ماست و شیر


بنا بر این گزارش در هفته مورد بررسی در گروه لبنیات قیمت ماست و شیر پاستوریزه هریک معادل ۰.۳ درصد و پنیرپاستوریزه ۰.۴ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و شانه ای۸۲۰۰ و ۱۵۰۰ فروش می رفت.

بر این اساس گروه لبنیات نسبت به هفته قبل سه درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۲.۲ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۹.۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت در هفته گذشته مربوط به پنیر پاستوریزه با ۰.۴ درصد است.

هم‌چنین تخم‌مرغ در هفته گذشته ۰.۳ درصد افزایش و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲۹.۲ رشد قیمتی را تجربه کرده است.

ثبات قیمتی در برنج و حبوبات


در این هفته در گرو ه برنج، بهای تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت نخود و لوبیا قرمز بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۳ درصد تا ۰.۷درصد کاهش داشت.

حبوبات نیز با وجود کاهش ۰.۴ درصدی نزدیک به ۵۷ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش قیمت دارد.

اگرچه برنج در هفته گذشته قیمت ثابتی را پست سر گذاشته، اما نسبت به هفته مشابه سال قبل نزدیک بیش از ۵۰ درصد گران‌تر شده است.

کاهش قیمت مرکبات


طبق اعلام بانک مرکزی در هفته دوم آذر ماه، در میادین زیر نظر شهرداری خربزه عرضه نشد و هندوانه عرضه کمی داشت اما سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی د ر سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می گردید. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه کردند که در گروه میوه های تازه قیمت پرتقال درجه دو معادل ۹.۸ درصد، نارنگی ۴.۲ درصد، و انگور ۱.۱ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۲.۲ درصد تا ۱۳.۰ درصد افزایش یافت.

افزایش ۵ درصدی قیمت گوجه فرنگی


در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای گوجه فرنگی معادل ۰.۵ ، بادنجان ۰.۴ درصد و کدو سبز ۶.۸ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۱ درصد تا ۱.۱ درصد کاهش داشت.

کاهش قیمت مرغ و ثابت ماندن قیمت گوشت قرمز

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. بهای گوشت مرغ معادل ۰.۱ درصد کاهش یافت.

گوشت مرغ نیز با وجود کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به هفته قبل ۴۵.۴ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۴۵.۴ درصد رشد یافته است.

قند و چای گران شد

در این هفته بهای قند و شکر هر یک معادل ۰.۱ درصد و چای خارجی ۰.۳ درصد افزایش داشت. قیمت انواع روغن نباتی ثابت بود.

اما روغن نباتی با وجود ثبات قیمت در هفته گذشته و هفته مشابه ماه قبل بیش از ۲۲ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش قیمت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *