شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

واردات برخي نوشابه‌ها ممنوع شد

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 330566
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به دنبال آن هستیم تا در چارچوب سیاست‌های شورای عالی سلامت واردات نوشابه‌های رژیمی و روغن‌های اسید چرب ترانس‌دار را ممنوع کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رسول دیناروند در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه واگذاری بخشی از اختیارات سازمان غذا و دارو به نظام‌ پزشکی در جمع خبرنگاران گفت: سیاست ما ممنوع کردن واردات محصولات مضر سلامت است و در عین حال از آنجایی که میزان مصرف شکر و نمک در محصولات غذایی بالاست، بنا داریم تا این موضوع را در شورای عالی سلامت در چارچوب سیاست‌های سلامت‌محور پیگیری کنیم تا در صورت تصویب اجرا شود.

وی ادامه داد: اکنون یکی از مشکلات ما مصرف زیاد روغن جامد در خانواده‌هاست و همچنین مصرف نمک دریافتی در رژیم غذایی مردم دو برابر استاندارد مجاز است.

وی گفت: همچنین در صورت تصویب این موارد بلافاصله از تاریخ مشخصی واردات نوشابه‌های رژیمی را ممنوع خواهیم کرد ولی برای آنکه واردکنندگان و تولیدکنندگان متضرر نشوند، طی یک واژه زمانی یک تا ۴ ساله اجازه خواهیم داد تا به مرور روغن‌های اسید چرب ترانس‌دار در داخل خط تولیدشان حذف و اصلاح شود.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در مورد تأمین کمبود شیرخشک در سطح داروخانه‌ها، گفت: از مجموع ۳۳ قلم شیرخشک موجود در کشور، ۴ یا ۵ قلم کمبود دارند که در دو ماه اخیر دو قلم آن تامین شده و ۳ قلم دیگر نیز که شیرخشک‌های خاصی هستند، با کمک سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر تأمین خواهد شد.

وی همچنین در مورد پوشش بیمه‌ای داروهای صعب‌العلاج گفت: به دلیل برخی نگرانی‌هایی که بیمه‌ها دارند،‌ هنوز تفاهمنامه لیست سوم بیمه‌ای داروهای بیماران صعب‌العلاج اجرایی نشده، چرا که بیمه‌ها می‌ترسند این مسئله به صورت تعهدات بیمه‌ها باقی بماند و بودجه آن تامین نشود. در حالی که از مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز ۷۰۰ میلیارد آن پرداخت شده و در عین حال مابه‌التفاوت نرخ ارز در حوزه دارو در بودجه سال ۹۳ هم لحاظ شده است و بیمه‌ها باید معادل آن به مردم خدمات بدهند.

رئیس سازمان غذا و دارو به وضعیت بازرسی از داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: تا پیش از امضای تفاهمنامه با سازمان نظام پزشکی بازرسی از داروخانه‌ها بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که هر یک دو بازرس بیشتر نداشتند و قطعاً آن طور که می‌خواستیم بازرسی‌ها انجام نمی‌شد و امیدواریم از این پس این مسئله بهتر انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *