جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳۹
۴۴

درس اخلاقی جلیلی به سیاستمداران

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 330423
در حالی که بسیاری از دانشجویان در روز دانشجو منتظر شنیدن اظهارات سعید جلیلی علیه موافقت‌نامه ژنو بودند وی کوچکترین اشاره مستقیمی به این موافقت‌نامه نکرد.
به گزارش جهان به نقل از الف، بخشی از دانشجویان جلیلی را نماد مقاومت هسته ای می دانستند و از او انتظار نقد ژنو را داشتند. روزهایی که گذشت نیز جامعه رسانه ای کشور تشنه موضع جلیلی درباره ماجرای توافقات هسته ای بود. اما جامعه تشنه و شعارهای رنگین و استقبال داغ دانشجویان، جلیلی را هیجان زده نکرد. جلیلی بدون کمترین اشاره مستقیم به توافق ژنو بر اصول کلی نظام و تقابل با استکبار سخن گفت.

جلیلی حتی در پنهان نیز مانند برخی دیگر از اعضای تیم مذاکره راه نیافتد و از این جلسه به آن جلسه علیه تیم هسته ای موضع بگیرد و عِده و عُده جمع کند. جلیلی نه امروز؛ بلکه در ایام انتخابات نیز به رسم ادب کمترین بداخلاقی نسبت به کاندیدای رقیب نداشت. نه نامزدهای اصولگرا، بلکه در مواجهه با غیر اصولگراها نیز.

خاطرم هست یکی از دوستان ستاد جلیلی می گفت که در جلسه ای نسبت به رفتار برخی رسانه های حامی که علیه قالیباف می نوشتند، تذکر تندی می دهد و حتی تهدید می کند که نگذارید در نقد این بداخلاقی ها موضع علنی بگیرم.

جلیلی با عدم کناره گیری در انتخابات نیز به تقاضای حامیانش حرمت نهاد و با ادب و اخلاق تا انتها ایستاد. سالها پیش نیز در مواجهه با تلاش دولتی ها برای برکناری اش دم درکشید و حتی اجازه نداد دیگران نیز ادای دین کنند.

جلیلی سیاستمدار با اخلاقی است و به حق می تواند نماینده جریان مقاومت در کشور باشد. منش جلیلی بیش از آنکه درس اخلاقی برای سیاستمداران باشد، باید رساله تشکیلاتی ادب و نخ تسبیح برای حزب اللهی ها باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کشور تشنه سیاستمدار مقتدر، با اخلاق، دارای اصول محکم، باهوش و تزلزل ناپذیر و به دور از نمایش و بازیگری فریبکارانه است.
انقلابی
فقط ای کاش تو انتخابات وقتی دیدند تمام نظرسنجی های معتبر نشان از رشد چشمگیر آرا روحانی دارد ....
سید محمد
Finland
رئیس جمهوری مثل آقای جلیلی لیاقت می خواهد ... مردم ما نداشتند ...
سید محمد
Finland
انشاء الله خدا دکتر جلیلی را در پناه خودش حفظ کند و به مردم، فهم و درک لازم برای انتخاب اشخاص اصلح در انتخابات را عطا کند ... آمین
محسن
Iran, Islamic Republic of
یعنی اون 90 درصدی که به دوست شما رای ندادند درک و فهم نداشتند؟
دست بردارید از این خود حق پنداریتون....
خدا کند که آقای جلیلی تا آخر هم همین طور بماند... ومانند بعضیها در سیاست غرق نشود تا مجبور شود از دیانتش عدول کند...
جوادی
جلیلی سرمایه آینده ایران اسلامی است
با این حرف موافقم که جلیلی سرمایه آینده این کشور است خدا ایشان را حفظ کند
تاجیک
ایشون واقعا از جهت اخلاق در برنامه هاشون عالی بودن..جامعه تا تجربه شکست مذاکرات با شیطان رو نداشته باشه به کمال لازم نرسیده تا به ایشون رو بیاره
البته هرچي در باره اخلاق ورفتار خوب آقاي جليلي بگوييم كم هست !!! ...
ق
مگه روحانی رییس جمهور بشه شما از جلیلی تعریف کنید.
خدا توفیقات روزافزون خود را شامل حال ایشان بگرداند.
Iran, Islamic Republic of
در مورد پرونده هسته ای و مذاکرات چی باید می گفته ؟ کاری که او نتوانست بکند، تیم جدید انجام داده.
Iran, Islamic Republic of
جالبه سایت الف و سایتهای حامی قالیباف بیشترین تخریب رو علیه جلیلی در دوران انتخابات انجام دادن ....
عابرپیاده
ضمن احترام به تمامی خلق نیکوی دکتر جلیلی عزیزکه امدات همگان آنرا سرمشق قرار دهیم لطفا عدم کناره گیری ایشان را که عملا برگ برنده رقیب شد را به پای اخلاق نگذارید !.....
جلیلی درس زیاد داد ! یکیش هم این بود که من.....
"جلیلی با عدم کناره گیری در انتخابات نیز به تقاضای حامیانش حرمت نهاد و با ادب و اخلاق تا انتها ایستاد"
در اخلاق مدار بودن دکتر جلیلی شکی نیست اما عدم کناره گیری ایشان درانتخابات باعث شکست اصولگرایان شد خواهشا این را جز افتخارات به حساب نیاورید
متأسفانه جو جامعه ما طوری است که مردم به افرادی که سر و صدا می کنند.... اقبال نشان میدهند نه افراد واقعا اخلاق مدار...
مجتبی
خدا ان شاالله حفظش کنه....
اون وقت چرا ایرادای جلیلی رو هیچوقت نگفتی تا حالا
میترسی مخاطبات ر از دست بدی
شما ایرادهاشون رو بفرمایید لطفا!
عه اشتب مثبت دادم!
ایشان با همین مقاومت جانانه اش در عرصه انتخابات نتیجه بازی را به نفع جناح مقابل تغییر داد!!!!
جریان آزاد اطلاعات اقتضامیکند منتشر کنید.....
ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه

ما باید به تکلیفمون عمل کنیم، نتیجه با خداست
ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه

ما باید به تکلیفمون عمل کنیم، نتیجه با خداست

ضمنا 250هزار رای بالاتر از 50درصد مقصر جلیلی نیست، چون او مستقل آمد و با کسی هم ائتلاف نکرده بود، اون ولایتی بود که باید کنار میکشید
درود بر جلیلی، خیلی دوستت دارم آقا سعید
...
درود بر جلیلی، خیلی دوستت دارم آقا سعید

عجب گوهر نابی رو از دست دادیم

تا کور شود هر آنکه نمیتواند نجابت جلیلی را ببیند
حامد
Iran, Islamic Republic of
بله. معلممونم شناختیم. ممنونیم
بیخود نیست که شهید زنده ی ما برگه برنده ی ماست
باديدن آقاي جليلي از اينكه يك مسلمان ايراني هستم افتخار مي كنم اي كاش بعضي از سياستمدارهاي ما در جلسات خارجي الكي و بي خود نخندند
متاسفم که در انتخابات به ایشان رای ندادم
رضا
مثبت ندادم چون من به ایشان رای دادم.
منم مثبت دادم چون به ایشون رای دادم!
زمان انتخابات چرا علیه او تیتر می زدید.....
سید
بنده شخصیت و منش آقای جلیلی رو قبول دارم ولی هر آدم خوب و مؤمنی لزوما به درد ریاست جمهوری نمیخوره و برای همین به آقای قالیباف رأی دادم
مهدی
ورود ؟آقای جلیلی یکی از دلایل همه شکست اصولگراها در انتخابات بود
.....
جلال
درود بر بصیرت دکتر جلیلی....
احمد
مقاومت مدبرانه یعنی دکتر جلیلی که عرصه را برای پیروزی اصلاح طلبان باز کرد.
محمدمهدی
البته به نظر من این کار آقای جلیلی کار جدیدی نیست. ایشان در مناظره های انتخاباتی هم نقدی بر مذاکرات آقای روحانی نکردن. درجایی که از ایشون توقع می رفت بیشتر از همه اظهار نظر کنند و حقیقت توافقات آقای روحانی و سازمان انرژی اتمی رو بیان کنند ؛ ایشان کمتر از همه صحبت کردند و می توان گفت هیچ ایراد خاصی را به دکتر روحانی نگرفتند. تا جایی که اکثر طرفداران دکتر روحانی همین مساله را نشان از موفقیت های دکتر روحانی در توافقاتشان می دانستند و برای ما که مخالف دکتر روحانی بودیم باعث سرشکستگی شد. حقیقت امر این بود که من وقتی مناظرات رو دیدم خیلی از آقای جلیلی ناراحت شدم که چرا ایشون به جای روشنگری و نشان دادن ضعف های دکتر روحانی ؛ به پر و پای دکتر ولایتی میپیچیدن و از ایشان ایراد میگرفتند. دکتر جلیلی حتی وقت صحبت کردنشون رو هم صرف ایراد گرفتن به دکتر ولایتی کردن ؛ یعنی در واقع هم وقت خودشون رو به ایراد از دکتر ولایتی گذروندن و هم وقت دکتر ولایتی رو برای جواب به سوالاتشون و این مساله تا حدی پیش رفت که فکر کردم دکتر جلیلی دارن گل به خودی میزنن. توقع ما این بود که ایشان با مدارکی که از مذاکرات دکتر روحانی داشتن و اطلاعات کاملی که در دستشان بود و دکتر روحانی در گفتگوهای تلویزیونی آنها را انکار کرده بودند ، تیر خلاص را می زدند و نمی گذاشتند که کار به اینجایی برسد که جز آه و افسوس برایمان چیزی نمانده است.
عزیزم، چون تمام کاندیداها به پروپای جلیلی میپیچیدند، ایشان نباید از خودشان دفاع میکردند؟
زمان برنامه هم به قدری بود که نتونستن از برنامه های خودشون صحبت کنن، تمام کاندیداها به فکر تخریب جلیلی بودند
سید
Iran, Islamic Republic of
یک بار دیگه به مناظره سیاسی انتخابات برگردید و مشاهده کنید تا انتقادات مستدل و محکم جلیلی که برگرفته از خاطرات خود آقای روحانی و البرادعی به سیاستهای اوست را ببینید.
در ضمن ولایتی و روحانی در حقیقت یک نقشه را کامل میکردند
محمدمهدی
دوستان عزیز
من به عنوان کسی این مطلب رو نوشتم که خودم به دکتر جلیلی به عنوان یه سیاست مدار ولایی اعتقاد دارم ولی بحث من بر سر اینه که ایشون در اون موقع حساس به جای گیر دادن به دکتر ولایتی می بایستی مطالب دکتر روحانی رو نقد می کردند. من چیزی که یادم هست و همون موقع هم با خیلی از دوستان بهش پرداختیم این بود که در مناظره افرادی همچون آقای حداد عادل و آقای ولایتی و آقای قالیباف تا جایی که تونستن به دکتر روحانی و عملکردشون انتقاد کردن ولی آقای جلیلی خودی رو گرفته بودن و نخودی رو ول کرده بودن.
من نظرم اینه چرا زمانی که میتونست به نقد آقای روحانی پرداخته بشه به نقد کسی پرداخته شد که خودشو لااقل از لحاظ فکری و نظری در بین خود ما میدونست. من از عملکرد آقای ولایتی دفاع نمی کنم و قطعا در ایشان هم ایراداتی رو وارد میدونم ولی به نظرم این خطای بزرگ از آقای جلیلی بود که به جای نقد کسی که مورد تایید اصالاحات و اصلاح طلبان بود و در نتیجه ی کارش هم همون افراد به اسم اعتدال روی کار اومدن ، به نقد کسی پرداخت که حد اقل خودشو از همه ی اصلاحات و اصلاح طلبان دور میدونست و به صراحت می گفت یه اصولگراست.
اما شمایی که میگین آقای روحانی و آقای ولایتی یه نقشه رو کامل میکردن. به نظرم این نظر از تقوا به دوره . چون همه دیدیم که یکی از کسانی که اساسی عملکرد آقای روحانی رو نقد کرد آقای ولایتی بودن و این کار با نظریه شما اصلا سازگار نیست.
ضمنا من نگفتم آقای جلیلی اصلا به آقای روحانی ایراد نگرفتن بلکه عرض کردم ایراد خاصی نگرفتن.
در هر صورت گذشته ها گذشته و نباید حال رو به افسوس گذشته بگذرانیم ولی باید از گذشته درس بگیریم و متوجه بشیم که در چنین جریاناتی و به خصوص مناظراتی اولویت بندی کنیم و بدونیم برای هر کسی چه مقدار وقت و نیرو هزینه کنیم تا کار به خودزنی و مشکلاتی از این قبیل نکشه.
چون آقاى ولايتى طورى صحبت کردند که انگار تحريم ها به خاطر جليلى بوه. ايشان هم مجبور شدند جوابشون رو بدند. وقت برنامه هم کم بود نتونستن اونطورى که بايد آقاى روحانى رو نقد کنند.
من هيچ جا نديدم آقاى ولايتى روحانى رو نقد کنن.
...