شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ماهيت پاسخ حزب‌الله به ترور اللقیس

يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 330078
اگر طرف مقابل ترور اسرائیلی - سعودی در بیروت، ایران بود؛ سیاست همگرایی و حفظ وحدت را دنبال می‌کرد اما احتمالا حزب‌الله دیگر تحمل ادامه این روند را نداشته و به این ترور واکنش نشان مي‌دهد.
به گزارش جهان، "علی شهاب" تحلیلگر ارشد مسائل نظامی منطقه در يادداشتي اختصاصي براي مشرق با اشاره به ترور حاج "حسان اللقیس" از فرماندهان حزب‌الله لبنان، نوشت: سخنرانی‌های اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، افزایشي دراماتیک را در اتهام‌زنی‌ها به سیاست عربستان سعودی در سوریه و لبنان شاهد بوده است.

وی در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود با شبکه "او تی‌وی" لبنان وابسته به "میشل عون" رئیس جریان آزاد ملی این کشور، انتقادات تندی را علیه عربستان سعودی در چند پرونده داخلی و منطقه‌ای مطرح کرد. وی در این مصاحبه، به دفاع مستقیم از مواضع ایران و تلاش این کشور در سال‌های اخیر برای همگرایی با عربستان سعودی با هدف دوری از فتنه پرداخته و در مقابل از رد تمام این تلاش‌ها از سوی ریاض پرده برداشت.

با به اوج رسیدن انتقادات سید حسن نصرالله از سعودی‌ها، عملیات ترور حاج "حسان اللقیس" از فرماندهان حزب‌الله لبنان انجام شد. این ترور در راستای معرکه سختی بود که بین دو محور در حال انجام است و همین موضوع، تطابق این دو محور را روز به روز غیرممکن‌تر می‌کند. اگر طرف مقابل این اقدام، ایران بود همچنان سیاست همگرایی و شعار "وحدت بالاتر از اختلافات ریشه‌ای است" دنبال می‌شد، اما روند تحولات این نگرانی را مطرح کرده و محیط حزب‌الله به عنوان همپیمان اول ایران، دیگر تاب تحمل هجمه سعودی‌ها به لبنان با هدف تغییر برگه‌های موازنه قدرت و شکست در سوریه را ندارد.

از این رو، خطر عملیات ترور اللقیس، با توجه به زمان‌بندی و روش آن، پيام‌هايي را در بر دارد که در این زمینه می‌توان ملاحظات زیر را مطرح کرد:

- عملیات ترور مبتني بر "عملیات دقیق رصد" بود و موفق شد زمان دقیق رسیدن اللقیس به منزل پس از بازگشت از کار را که در نیمه شب روی داده، مشخص کند.

- روند ترور در مرکز حزب‌الله در ضاحیه صورت گرفته است؛ بنابراین، این اقدام در منطقه‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات و اطلاعات جاسوسی فراوان دارد. عملیات ترور با خونسردی تمام انجام شده، این نشان می‌دهد که عاملان این ترور تمامی اطلاعات و ابزار لازم را در دست داشته‌اند و با آسودگی کار خود را انجام داده‌اند.

- بیانیه‌هایی که از طریق اینترنت در برخی شبکه‌های اجتماعی از سوی گروه‌های تکفیری منتشر شده و مدعی پذیرش مسؤولیت این ترور شده است، تماما بر نقش اللقیس در جنگ بزرگ در سوریه تأکید دارد و بار دیگر سعی کرده بر آتش فتنه مذهبی در لبنان دامن بزند و از سوی دیگر، تحولات فرقه‌اي در شهر طرابلس را به این ترور مرتبط کرده است.

- عملیات ترور به صورت مستقیم پس از گفت‌وگوی تلویزیونی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و لحن شدید وی علیه عربستان سعودی انجام شد.

از آنچه گفته شد و با توجه به ماهیت محل ترور و نقش حاج حسان اللقیس در حزب‌الله لبنان می‌توان نتیجه گرفت که تشخیص هدف از سوی یک دستگاه جاسوسی بسیار قوی در حد و اندازه‌های رژيم اسرائیل صورت گرفته و اجرای آن نیز از طریق جاسوسانی بوده که به صورت کامل به جغرافیای منطقه و ماهیت آن و ساختار مردمی لبنان آشنایی داشته‌اند.

این عملیات که هماهنگی‌های مستقیم اسرائیلی – سعودی در حمایت از عناصر مسلح در سوریه در فتنه‌های اخیر را به ذهن متبادر می‌کند، ابعاد درگیری‌ها در منطقه را دارای اوضاع شدید و سیاسی نشان می‌دهد، چرا که می‌تواند خطر سنگربندی‌های مذهبی و طایفه‌ای را به دنبال داشته باشد.

در نهایت باید به‌سرعت به دنبال یک جایگزین منطقه‌ای بود که بتواند سازش تاریخی را ایجاد کند و مانع از کشیده‌شدن منطقه به سوی جنگ مذهبی شود؛‌ شاید زمان آن رسیده که بار دیگر ترکیه و قطر در این راستا و البته اين بار از زاويه‌اي جديد، وارد عمل شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *