کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارت هدیه ۱۳۰ میلیونی مرتضوی به ۳۷ نماینده مجلس؛

یک نکته درباره گزارش تلخ مجلس از تامین اجتماعی

13 آذر 1392 ساعت 13:25

گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های تابعه بسیاری را شگفت‌زده کرد اما برای بخشی از فعالان سیاسی و اقتصادی هم غیرمنتظره نبود.


به گزارش جهان، آنچنان که سیدحسین دهدشتی، یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در حاشیه جلسه علنی امروز چهارشنبه ۱۳ آذر مجلس عنوان کرد، "در گذشته اعتراضاتی به این سازمان مطرح بود، اما وجود آقای مرتضوی به عنوان چهره حاشیه‌ساز این تفحص را تشدید کرد."

به گفته وی "حدود ۲۰۰ شرکت سرمایه گذاری زیرمجموعه شرکت شستا است که در این تحقیق و تفحص بر روی ۱۷۸ شرکت تمرکز کرده و موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد که ۴۱۰۰ جایگاه عضو هیئت مدیره در هیئت مدیره این سازمان وجود دارد که فقط توسط ۱۵۰۰ نفر اداره می‌شود. می توان اینطور برآورد کرد که هر فرد سه جایگاه را تصاحب کرده است."

دهدشتی با بیان اینکه در شرکت پتروشیمی "فناوران" به عنوان یکی از شرکت های وابسته به شستا نیز پنج نفر عضو هیات مدیره آن بوده‌اند که در سال‌های ۸۸ و ۸۹، ۵۲۵ میلیون تومان پاداش به آن ها تعلق گرفته است، اظهارداشت: به عنوان مثال آقای "ع- ی" که از اعضای این شرکت بوده در سال ۹۱ ، ۱۶۴ میلیون تومان پاداش دریافت کرده و همچنین فردی با هویت "ج –الف" که جزء همین شرکت بوده در سال ۹۱، ۱۶۴ میلیون تومان پاداش دریافت کرده که همین فرد همزمان در شرکت پتروشیمی خراسان نیز ۱۴۴ میلیون تومان دریافت کرده است.

عضو هیات تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش گفت که "تعداد ۳۷ تن از نمایندگان دوره قبل مجلس هدایایی با رقمی بالغ بر۱۳۰ میلیون تومان داده شده بود که مشخص نیست که برای صرف کار شخصی بوده یا حوزه انتخابیه، اما در چند موردی که پیگیری کردیم مبلغی دریافت شده که برای حوزه انتخابیه به مصرف رسیده است."

این اطلاعات تاسف آور تنها بخشی از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ بود؛ گزارشی که پس از قرائت در صحن مجلس جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع شد.

سعید مرتضوی تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است اما با این همه اطلاعات دقیق، به نظر می رسد او اگر حرفی هم داشته باشد، باید برای پشت میز محاکمه آماده کند.
شاید همین عملکرد سیاه مرتضوی بود که او را به راحتی با سران مفسد جریان انحرافی همسو و هم‌سنگر کرد.

اما گرچه گزارش امروز کمیسیون اجتماعی شگفتی بسیاری را برانگیخت اما برای بخشی از فعالان سیاسی و اقتصادی هم چندان غیرمنتظره نبود. آنان می گویند فساد در سازمان تامین اجتماعی و شستا سال‌هاست که ریشه دوانده و شاید امروز تنها یک سَر، غول هفت‌سر فساد در این سازمان رونمایی شده است. انگار مدیران دولت‌های هاشمی و خاتمی هم از شیرینی هدیه‌های میلیاردی و میلیونی چشیده‌ اما از تیغ نظارت مجلس جان سالم برده‌اند.

در واقع اکنون این سوال مهم وجود دارد که آیا قبل از سال ۱۳۸۶ نیز پاداش‌های میلیاردی به مدیران داده نمی‌شده است؟ و آیا مجلس برای بررسی این موارد دست بکار خواهد شد؟

در همین زمینه یک مقام آگاه به فارس گفته است: براساس گزارش حسابرسی صورت گرفته در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۶ نیز مبالغی میلیاردی در اختیار مدیران بعنوان بن کارگری قرار می‌گرفته است که متاسفانه یا خرج هزینه‌های شخصی می شده و یا اینکه اسنادی مبنی بر نحوه توزیع این بن‌های کارگری وجود ندارد.

در اسناد منتشر شده از یک حسابرسی در تأمین اجتماعی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۶ مبلغ ۷۵ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۲۶۳ ریال بابت بن در اختیار مدیران قرار می‌گیرد که اسنادی مبنی به نحوه توزیع آن وجود ندارد.



کد مطلب: 329473

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/329473/یک-نکته-درباره-گزارش-تلخ-مجلس-تامین-اجتماعی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com