جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱

ابهامات و تناقضات مونولوگ100روزگی دولت

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 328737
رئیس‌جمهور در گزارش خود تصریح کرد «دنبال آشتی است و می‌خواهد با همه آشتی کند.» این رویکرد خوبی است، باید از آن استقبال کرد و این رویکرد متضمن وحدت ملی و وحدت نخبگان است.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، اما اگر اینطور است چرا دو سوم گزارش عملکرد قهر و کینه‌توزی با دولت گذشته است؟ این با دنبال آشتی‌بودن نمی‌خواند. نقد دولت گذشته حق است، باید از آن دریغ نکرد اما نقد با گوشه و کنایه، طنز و هجو از سوی رئیس دولت که باید سخن او مقوم وحدت ملی باشد چه معنی دارد؟

سردبیر روزنامه رسالت ضمن ارائه این پرسش‌ها به نقد گزارش رئیس‌جمهور درباره عملکرد صد روزه دولت پرداخت و نوشت: آقای روحانی فوری‌ترین کار دولت را تامین کالاهای اساسی دانست.

برخی از روزنامه‌های دوم‌خردادی از این گزارش تیتر زدند که تنها سه روز گندم داشتیم! به نظر می‌رسد در این مورد شعور مخاطب نادیده گرفته شده است. تامین کالاهای اساسی برای کشور چیزی نیست که با ۴ یا ۵ روز تدبیر قابل حل باشد. مساعی دولت گذشته در انباشتن انبارها نادیده گرفته شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: آقای روحانی دوباره موضوع خالی بودن خزانه را مطرح کردند. متاسفانه خبرنگاران یا مجریانی که آنجا بودند یک کلمه به نقدهای مشفقانه‌ای که به این سخن در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شده بود، اشاره نکردند. خزانه کشور محل دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت است. صفر بودن آن حتی منفی بودن آن دلیل بر خالی بودن آن نیست.

حال آنکه رئیس‌جمهور اذعان دارند وقتی خزانه را تحویل گرفتند به اصطلاح مانده حساب آن ۱۲۸۰ میلیارد تومان بوده است. آشکارترین دلیل نادرست بودن این ادعا این است که دولت طی هشت ماه گذشته پرداخت‌های خود را سر موعد عمل کرده است. اگر خزانه خالی بود که کارمندان دولت و قضات و نیروهای لشکری و کشوری باید می‌رفتند خانه می‌نشستند تا دولت برود دنبال خزانه پر.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور محترم گله خزانه خالی را دارند، از طرف دیگر در همین گزارش وعده دو بسته کالایی را تا پایان سال، به اقشار کم‌درآمد می‌دهند. اگر خزانه خالی و دولت با کسری روبه‌روست این دو بسته کالایی را آن هم بدون مصوبه مجلس از کجا می‌خواهند بدهند؟

در ادامه این تحلیل آمده است: رئیس‌جمهور از موضوع کسری یارانه‌ها در سال جاری گفتند. بدون اینکه برای ادعای خود سندی ارائه دهند. منتقدین دراین‌باره سند ارائه داده‌اند که دولت کسری ندارد. اما نه رئیس‌جمهور، نه مسئولین مربوط در این مورد حاضر نشدند توضیح دهند.

منتقدین به طور شفاف گفتند مهم‌ترین منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها فروش نفت خام در داخل، میعانات گازی و نفتی و گاز طبیعی است جمع جبری این سه قلم براساس صورت‌های مالی شرکت ملی نفت نه تنها پاسخگوی تامین منابع قانونی هدفمندی یارانه‌هاست بلکه مقدار زیادی هم مازاد دارد که دولت باید به عنوان درآمد عمومی به خزانه‌ واریز کند. اما رئیس‌جمهور همه این نقدها را نادیده گرفت و پاسخی به آن نداد و حرف خود را در مورد کسری یارانه‌ها تکرار کرد.

انبارلویی در ادامه نوشت: رئیس‌جمهور محترم مطالبی در مورد مهار تورم و کنترل حجم نقدینگی مطرح فرمودند، که در خور تقدیر است. اما مردمی که هر روز برای خرید به بازار می‌روند، می‌توانند در مورد این توفیق دولت در کنترل گرانی، تورم و... داوری کنند.

انبارلویی همچنین خاطر نشان کرد: سه تن از مجریان صدا و سیما در این گزارش، رئیس‌جمهور را یاری کردند. متاسفانه برخلاف اصول حرفه‌ای خبرنگاری گزارش یکصد روزه را تبدیل به یک گفتگوی خودمانی کردند و آن را از مرتبت «دیالوگ» به «مونولوگ» فرو کاهیدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت راست گویان با تدبیر برای افزایش امید های واهی!!!