پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

توصیه‌های اخلاقی رهبرانقلاب به بسیجیان

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 327714
حضرت آیت الله خامنه ای به بسیجیان سفارش کردند تا از آفات مهلک پرهیز کنند و در ادامه افزودند: تقویت بسیج، هرچه خالص تر کردن و معنوی تر کردن عناصر بسیجی جزو کارهای اساسی است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، یک نکته این است که از آفت ها نسبت به خودمان پرهیز کنیم. آفت غرور، آفت تظاهر و ریاکاری؛ این آفات، آفات مهلکی است. اگر چنانچه موفقیتی به دست می آوریم، خدا را شاکر باشیم، از خدا بدانیم، برای ادامه آن از خدا کمک بخواهیم؛ این هم یک مساله اساسی است که دچار غرور نشویم، دچار اعتماد به نفس زیادی نشویم، از خودمان ندانیم، توکل به خدای متعال بکنیم.

حقیقت قضیه هم همین است؛ حول و قوه ای جز آنچه که در اختیار خالق ذوالجلال است، وجود ندارد؛ کار اوست؛ توفیق ما، انتخاب ما، توانایی های ما، شوق ما، ایمان و عشقی که در دل ما هست، همه صنع دست پروردگار است. این را بدانیم، شاکر باشیم و تزاید او را از خدای متعال طلب کنیم.

... آنچه که ضرر می زند، ضربه می زند، سطحی نگری در اعتقاد و در فهم و در گزینش منطق و مبناست. سطحی نگری ضربه می زند؛ مثل یک سر باری که بر روی یک مجموعه باری گذاشته باشند، یک باد شدید، یک تکان شدید، او را می اندازد. عمق باید داد، ریشه باید داد اعتقادات را؛ اینها چیزهایی است که مورد توجه شما هم بحمدالله قرار دارد.

اصل تشکیل مجموعه های «صالحین»، بر اساس همین دید به وجود آمد که از لحاظ معنوی، از لحاظ تربیتی، از لحاظ تعلیمی، عمق بخشیده بشود به فکر و به روحیه جوانان بسیجی ما در بخش های مختلف.

خب، در مجموع که نگاه می کنیم، می بینیم که وجود بسیج یکی از معجزات انقلاب است. این ابتکار امام بزرگوار ما، آگاهی او را، حکمت او را، اتصال دل نورانی او را به اراده الهی، به حکمت الهی، نشان می دهد.

امروز بسیج در زمینه علم، در زمینه تجربه، در زمینه فناوری، در زمینه های معنوی، در زمینه خدمات اجتماعی، در زمینه نظریه پردازی در بخش های مختلف زندگی اجتماعی، در زمینه تحصیل، در زمینه تربیت، ببینید چقدر فعال است در بخش های گوناگون.

یک روزی اگر تجربه ای پیش بیاید و ملت مجبور بشود که در مقابل دشمن دست به سلاح ببرد و دفاع نظامی بکند، باز هم همین مجموعه جوان ها، همین بسیج، همین جوان های شجاع ملت عزیز ما، دلاوری ملت ایران را، ماندگاری ملت ایران را، اقتدار ملت ایران را، شکست ناپذیری ملت ایران را به دشمن نشان خواهند داد. مجموعه های دیگر، کشورهای دیگر هم که در این راه نورانی اسلام خواسته اند قدم بردارند یا قدم برداشتند، از این تجربه تبعیت خواهند کرد. این تجربه، تجربه موفقی است.

ما باید عملکرد خوبی نشان بدهیم. این دستورالعملِ، بسیج را در جهان اسلام و در میان کشورهای اسلامی و ملت های اسلامی به عنوان یک دستورالعمل زنده و قابل تبعیت و پیروی تثبیت خواهد کرد و این تا حدود زیادی امروز هم اتفاق افتاده است و انجام گرفته است.

بنابر این تقویت بسیج، هرچه خالص تر کردن و معنوی تر کردن عناصر بسیجی، توسعه فعالیت های بسیجی به همه مناطق زندگی، جزو کارهای اساسی است که مجموعه دست اندرکاران بسیج و مرتبطین با آن و فعالان در آن باید دنبال کنند.

از خود شروع کردن هم که دستور اسلام به ماهاست؛ همه ما در همه سطوح باید اول از خودمان شروع کنیم. «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره». در همه سطوح همین جور است. از خودمان باید شروع کنیم؛ این را ما در بسیج جا بیندازیم.

* از بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان در اول آذر ۱۳۹۱
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *