جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۱۲۴
توافق حداقلی با رعایت خطوط قرمز ایران‬؛

ایران و 1+5 به توافق رسیدند/ غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد اما تحریم‌های مهم ادامه می‌یابد +جزئیات

يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۴۳
کد مطلب: 327272
بر اساس توافق ایران و ۱+۵ حق غنی سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تاسیسات نطنز،فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.
ایران و 1+5 به توافق رسیدند/ غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد اما تحریم‌های مهم ادامه می‌یابد +جزئیات
به گزارش جهان، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک پس از حدود پنج روز مداکرات سخت و فشرده و سالها کشمکش و جدال به یک توافق رسیدند.

شهر ژنو از روز چهارشنبه ۲۹ آبان به فاصله ۱۰ روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تن به زیاده خواهی‌ها نمی‌دهد و هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد.

مقامات کشورمان همواره اعلام کرده‌اند که موضوع غنی سازی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

در نشست قبلی که به مدت سه روز ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در این شهر برگزار شد و البته تا نیمه شب ۱۹ آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه‌ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در ۲۰ نوامبر در این شهر برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر اساس توافق ایران و ۱+۵ حق غنی سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تاسیسات نطنز،فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص توافق ایران و ۱+۵ گفت:حق غنی سازی ایران در سند نهایی به رسمیت شناخته شد و در برنامه خواهد بود.

وی افزود: نطنز فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند ۴ صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.

وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت ۲۰ درصد نیاز نداریم به مدت ۶ماه آن را تولید نخواهیم کرد.

به گفته ظریف ‫حق غنی سازی ایران در دو جای متن به رسمیت شناخته شد‬.

همچنین خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که بر اساس متن سند تحریم نفتی ایران متوقف‬ ، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود‬، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود‬.

‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود‬، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود‬ و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود.

اعلام جزئیات توافق / برنامه غنی سازی ایران ادامه می یابد

محمد جواد ظریف در پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در آغاز نشست خبری گفت: من ار دوستان ایرانی اجازه می خواهم به احترام بقیه انگلیسی صحبت کنم.

وی افزود: تشکر بسیار از دولت سوییس برای مهمان نوازی و سازمان ملل برای فراهم آوردن فرصت تشکر از خانم اشتون برای راهبری این موضوع همین الان روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم .

ظریف گفت : می توانیم با همکاری بیشتر پیش رویم این اولین قدم است، باید باز هم با هم بر اساس همان موازینی که این مذاکرات بر اساس آن گشوده شد ، یعنی احترام متقابل کار کنیم تا این مساله تمام شود. باید بر اساس برابری و نفع مشترک آماده هستیم اعتمادی که از دست داده بودیم، احیا کنیم .

ظریف در پاسخ به این سئوال که مهمترین محور توافق امروز چیست ؟ گفت : توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم تر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است . این برنامه ادامه خواهد داشت.

وی درباره ضمانت اجرای تعهد غربی ها پاسخ داد: ما یک کمیته مشترک تشکیل دادیم برای اینکه توافق را مورد پایش قرار دهد و تلاش می کنیم اعتمادی که از بین رفته به وجودبیاید و به سمتی حرکت کنیم که طرفین را هدایت کند و به توافق لازم برسیم.
ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست ، گفت : هدف ما حل مسئله هسته ای بوده است.

وی گفت: ما نتایج را در چند روز گذشته دیدیم در آن جهت حرکت می کنیم و امیدوارم علاوه بر حل مساله هسته ای قدم های محکمی برای اعتماد ایرانیان برداریم، شروع خوبی بود.

ظریف خاطر نشان کرد: هدف اول حل مسئله هسته ای بوده است. من همیشه معتقدم که اگر قادر باشیم جلوی یک عمل غیرقانونی را بگیریم مهم است ، استفاده از زور برای تحریم دیگران که مدت های زیادی است روی میز قرار دارد غیر قانونی است.

وی ادامه داد: در رابطه با حقوق ما اگر معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را بخوانید اشاره کرده به حقوق کشورها که می توانند در چارچوب ان پی تی غنی سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند و بحثی را که در چند سال گذشته متمرکز بودیم این بوده که جامعه بین الملل این حق را به رسمیت بشناسد.

وزیر امور خارجه گفت : بر اساس ان پی تی جامعه بین المللی فکر می کند ما این حق را داریم به غنی سازی بپردازیم.

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه گفته می شود در توافق ایران و ۱+۵ اشاره ای به حق غنی سازی نشده گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و شناسایی در آن ماده آمده است.

وی در خصوص مخالفت های احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر با توافق ایران و ۱+۵ خاطر نشان کرد: این موافقت نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است.من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه های خود توضیح خواهیم داد.

وی تاکید کرد:همیشه همسایه های ما در اولویت خواهند بود.

*آیا 1+5 حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته است؟
در حالی که لحظاتی قبل جان کری وزیر خارجه امریکا بر خلاف نظر وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده که "در این سند حق غنی سازی برای ایران نیامده و تاسیسات سوخت اراک ساخته نخواهد شد"، این سئوال مطرح است که آیا واقعا 1+5 حق غنی سازی ایران را به عناون خط قرمز کشورمان به رسمیت شناخته است؟

تنها در یک صورت توافق ژنو پیروزی بزرگ است و آن اینکه عبارت Iran's Enrichment Right under NPT دقیقا در متن آمده باشد، اگر نیامده باشد که ظاهرا عبارت دوپهلویی (مثل امکان تحقیق و توسعه یا ادامه فعالیت کنونی) جای آن را گرفته می توان گفت که توافق حداقلی با حفظ نسبی خطوط قرمز صورت گرفته است. البته ضمن اینکه باید کاملا از توافق بدست آمده حمایت کرد اما باید بدانیم دقیقا چه چیزی در سند نهایی است و ایران چه تعهدی به اعضای 1+5 داده است. جا دارد که مذاکره کنندگان کشورمان در این باره توضیحات بیشتر و شفاف تری دهند.
مرجع : مهر و فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
سلام بر ارواح پاک شهدای هسته ای
Iran, Islamic Republic of
اونی که منفی داده بره ببینه حلال خور هست یا نه؟؟!!!
آقا در پاسخ روحانی فرمودند:
"دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر است"

باید دید آنچه روحانی مرقوم کرده با آنچه در متن اصلی توافقنامه آمده است یکی است یا نه؟ در متن انگلیسی که حق غنی سازی نیامده!
درود بر شیر مردان قهرمان ومرگ بر امریکا
درود بر روحانی وظریف و مرگ بر کارشکنان داخلی و خارجی که اصلا به فکر مردم نبودن ونیستند.
مرگ بر شکم پرستان سقیفه.......
Iran, Islamic Republic of
عزیزان! بهتر است ذوق زده نشوید!
اول اظهارات و برداشتهای طرفین در مورد این توافق!!! را مطالعه کنید. اگر بدون جانبداری این کار را بکنید خواهید فهمید که این توافق در واقع تاکیدی است بر اختلافات موجود.
مثال بارز حق غنی سازی است که آقای ظریف می گوید به رسمیت شناخته شد؛ اما جان کری و اوباما می گویند برسمیت شناخته نشد. و حرفهای تحقیرآمیز و زیاده خواهانه خود را تکرار می کنند.
اما چرا طرفین به آن رضایت داده اند؟ چون به چنین توافقی! نیاز داشته اند. خصوصا طرف آمریکایی فعلا گزینه دیگری برای پیگیری مقاصد خود ندارد. پس بهتر است فعلا در حد مقدور جلوی پیشرفت ایران را بگیرد تا 6 ماه بعد با ارزیابی شرایط، تصمیم براساس منافع خود اتخاذ کند.
اما دولت آقای روحانی چرا به این توافق نیاز دارد؟ چو راه حل مشکلات داخلی و خارجی خود را سیاست «بستن با کدخدا» قرار داده است.
الان متن تفاهمنامه را خواندم این چه جور تفاهمیه ییکباره همشو تعطیل می کردند
محسن
Iran, Islamic Republic of
لا اقلش اینه که ظریف کمتر از جلیلی فحش شنیده دوست عزیز!
خدائيش خودت فهميدي از زندگي چي ميخواي؟ مگر بر آمريكات رو ببيني يا خوشي از ذليل شدن توسط آمريكا؟!!!
موحد
واقعا چرا در ماه محرم اين ذلت بر ايران تحميل شد؟ فكر ميكنين خيلي اتفاقي بود؟ من كه بعيد ميدونم. ذلت رو در ماهي بر شيعيان تحميل كردند كه ماه مقابله ابدي با ذلت بوده. فرهنگ عاشورايي شيعيان را در ماه محرم به سخره گرفتند.
امیرحسین
غنی سازی در سطح آزمایشگاهی مبارک!
اینطوری که سایتها و اخبار داخلی از جزئیات توافق هسته ای میگن، طرف غربی عجب فردین هایی هستن، ما خبر نداشتیم!
جزئیات توافق رو جوری نوشتن که یعنی به نفع ایران بوده! ایندفعه برعکس شده، طرف غربی در غلتان داده، آبنبات گرفته؟! اگر طرف غربی میخواست اینطوری توافق کنه، داستان هسته ای تا اینجا چرا طول کشید؟ نکنه عاشق چشم و ابروی ظریف و روحانی بودن؟!
ولی همین بند اول، خودش دارای تناقضه :
تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ می گردد.
تحریم نفتی متوقف میشه، باید سطح فروش نفت افزایش پیدا بکنه، چطوری در سطح قبلی حفظ میشه؟
بدم میاد از شهدا هم مایه میذارن که بوی تعفن کاراشون نزنه بالا، عراقچی:درود بر روح شهیدان هسته ای، آره جون خودتون
زودناامید نشو داداش گلم
آفت سیاست ورزی بی صبری و ناامیدی زودرس هست. این بزرگواران با مذاکراتی طاقت فرسا و فرسایشی مجبورن پیش برن تا سره از ناسره در این قضیه تمیز داده بشه.
این لحن حرفهای ما ممکنه در روحیه انقلابی و دلگرمی اونها به مردم خلل وارد کنه. پس به خداتوکل کرده و به مردانمون اعتماد کنیم.
یا علی
قرارداد ترکمانچای2
رضا
Iran, Islamic Republic of
از سایت جهان استدعا دارم پاسخ من را به آقا امیرحسین عزیز چاپ کند:
عزیزم شما چی رو می خوای حفظ کنی؟ در غلتان چیست و آبنبات چیست؟ بوی تعفنی که گفتی از کجا به مشام می رسد؟ من به تو خواهم گفت: بوی تعفن یعنی بیکاری جوانان ، فساد ، فحشاء ، بی عفتی ، بی ایمانی ، پایین آمدن سن مصرف الکل و مواد مخدر ، بالا رفتن سن ازدواج ، توقف جمعیت و افزایش طلاق و ... شما فکر می کنی من متوجه زورگویی دشمنان این مرز و بوم نمی شم؟ چرا عزیزم منم دلم خونه ولی باید یک کاری کرد ...
حالا برای آرامشت ازت میخوام یکبار دیگه متن داستان صلح حدیبیه را از زبان آیت الله سبحانی در لینک زیر بخوانی (خیلی آموزنده است):
http://www.hawzah.net/Per/E/do.asp?a=EACFK.htm
سبحان
Iran, Islamic Republic of
تبریک میگم به تمامی مردم وخسته نباشید به تیم هسته ای علی الخصوص جناب اقای دکتر ظریف
United Kingdom
چهارتا نظر بالا مگه مخالف هم نیست؟ پس چرا همشون مثبتا از منفیا بیشتره؟؟
تبریک به امریکا و اروپا بگوید و دست آقای دکتر ظریف و تیم هسته ایش درد نکند زحمت کشیدند و خدمت بزرگی به امریکا واروپا کرده اند. گر چه غنی سازی 5 % برای ایران به رسمیت شناخته شد اما تحریم‌های مهم ادامه می‌یابد این 5 % غنی سازی را هم می بخشیدید به امریکا و اروپا که امتیاز دادن شماها به آنها 100% می شد.
United States
زنده و پاینده باشید. نشان دادید به روش تخصصی دیپلماتیک میتوان از حقوق ملت دفاع کرد. به دولت و شخص مقام معظم رهبری تبریک میگوییم.
جوجه رو آخر پاییز میشمارن.زیاد عجله نکنید.
آره موافقم تخصصي رفتن روي فتحعلي شاه رو سفيد كردند!
Iran, Islamic Republic of
"چون به سوخت ۲۰ درصد نیاز نداریم به مدت ۶ماه آن را تولید نخواهیم کرد". این حرف یعنی چی؟! به مدت 6 ماه یعنی چی؟! نیاز نداریم یعنی چی؟!
حميد
ظريف جون خسته نباشي
آره امضای این قرارداد ننگین تبریک هم داره! واقعا مبارکه!
1- تحریم ها حفظ می شود!!!!

2- فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود!!!

3- نیازی به غنی سازی 20% نداریم تا 6 ماه! متوقف می کنیم!!!

4- در متن توافق به حق غنی سازی اشاره ای نشده است!!!!

این که یعنی چی؟ این چه توافقیه آخه؟

پس چی رای ما موند؟

خاک بر سرمون شد دوباره.
خدا آخر و عاقبتمون رو ختم به خیر کنه....
توقف پیشرفت ما در مقابل امنیت و رشد اسرائیل!
سید
خیلی خوشحال شدم خیلیییییییی. اما یک سوال استاااااااد
شما فرمودید که:
وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت ۲۰ درصد نیاز نداریم به مدت ۶ماه آن را تولید نخواهیم کرد.
میگم استااااااد اگه به سوخت بیست درصد نیاز نداریم چرا تا حالا تولید می کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
استااااااااد
Iran, Islamic Republic of
استاد!!!، یعنی ذخیره سوخت بیست درصد ما الان برای شش ماه و بیشتر از آن هم کفایت میکند. حضرت استاد یادتون نرفته که ما اصلا نمیخواستیم بیست درصد تولید کنیم و اونها ما را مجبور کردند. الانم اگر بعد از این در تامین سوخت بیست درصد با مشکل مواجه بشیم فردو به راحتی سوخت مورد نیاز را تامین خواهد کرد.
مهدی
سلام
آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود که ذخایراورانیوم رو به اتمام بود به همین دلیل اورانیوم باغنای20%انجام میشد که باکشف منابع جدید دیگه نیازی به غنی سازی در این سطح نیست، رهبری هم قبلا اعلام کرده بودند.
راكتور دانشگاه تهران براي راديوداروها كه مورد استفاده پزشكي دارد به غناي 20 درصدنياز دارد. بيماران 6 ماه معلق باشند تا بعد.!
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
آقای ظریف و تیم وابسته خسته نباشید امیدوارم همواره پیروز وسربلندباشیدکه مقابل شش کشور به پیروزی رسیدید خداوندا از شما تشکر می کنیم امیدوارم سایر قوا نیز همراه با دولت جهت آبادانی و مهار تورم و گرانی و پیشرفت جامعه قدم بردارند و بردارهای مختلف جمع جبری گردند و به یک بردار تبدیل شوند.
به نظرت پیروز شدیم یا وا دادیم؟!
این پیروزی در تعلیق زمان آقای خاتمی هم به دست آمده بود. با این تفاوت که آنجا یکباره به اجرا در آمد اینجا به دلیل مقاومت مردمی ذره ذره دارند به خوردمان می دهند. این قرار داد تنها به نفع اسرائیل است.
بنام خدا
آقای ظریف و تیم وابسته خسته نباشید که امیتاز به امریکا و اروپا داده اید و پیروزی را نصیب این شش کشور مزدور کردید و خون شهیدای دانشمندان هسته ای را پایمال نمودید.
سلام
سخنان اوباما را هم خواندیم این نوع توافق را که همه بلد بودند انجام دهند وبه معنی این است که دانشمندان جوان ما اجازه پیش رفت در دانش هسته ای را ندارند
در توافق قبلی که منجر به تعلیق کامل شد لیست تمام دانشمندان ما، همان هایی که با چهره بسته جلوی دوربین ها می آیند تا شناسایی نشوند، به آمریکا داده شد تا بر حسب توافق برای آنها کار مناسب و در شأن تهیه کنند!!! نتیجه اش را هم در ترورها دیدیم. امیدوارم این دفعه از این بندها آب نداده باشند.
امیدواریم که در عمل صادق باشند
صداقت شان از مواد قرارداد تحمیلی شان پیداست.
ای خدا خیلی خوشحالم.حالم از اسم تحریم به هم میخوره
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید مردان هسته ای.
مرگ بر اسراییل مرگ بر عربستان
این قرار داد یعنی درود بر اسرائیل، درود بر عربستان!
به سخنان توجه کن، همه از اینکه خیال شان از امنیت اسرائیل قدری آسوده شده خوشحال اند.
عجب مرداني!
Iran, Islamic Republic of
در قسمتی از توافق نامه آمده است : در ازای آن و به عنوان بخشی از این گام اولیه، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را به ایران ارایه می‌ کند. ساختار این لغو تحریم‌ها طوری است که بخش اعظم رژیم تحریم‌ها از جمله ساختار تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی در جای خود باقی می‌ماند
در طرح اسرائیل بزرگ که قبل از ورود صهیونیست ها به فلسطین نوشته شده نقشه اسرائیل از فلسطین تا خلیج فارس ترسیم شده است. آن ها می خواهند ما نباشیم. هرگز فشار بر ایران برداشته نخواهد شد مگر ما به ازای سنگینی بپردازیم.
درود بر روحانی و ظریف
سید
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم الان دیگه وقتش باشه که محتویات توافقنامه به اطلاع مردم رسونده بشه و دیگه نگن محرمانه هست!!!
حالا بريد بخوانيد حالش را ببريد!
آقا سید محتوایات توافقنامه به زبان فارسی و انگلیس به اطلاع مردم رسیده است. به امریکا و اروپا باید تبریک گفت که چگونه سر مردم ایران را کلاه گذاشته اند. درود بر روحانی و ظریف و رهبران سبز و هواداران آنها که خوش خدمتی برای امریکا و اروپا کرده اند.
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف همه چیز را گفته مگر تعهداتی را که ایران به غرب داده است . آقای ظریف به شکلی صحبت کرده اند که انگار همه غربیها در ژنو برای احقاق حق ایران جمع شده اند . غرب نشان داده که در مواقع ضروری به هیچ توافقی پایبند نبوده و از این توافقات هم به عنوان مستمسکی برای فشار بیشتر و توجیه حمله نظامی استفاده خواهد کرد .
حسين انصاري
موافقم خوب گفتي دوست عزيز
خدا به خیر کنه
دوباره تعلیق شروع شد
France
تعلیق به عنوان تاکتیک همیشه بد نیست
بی تابی نکنید دوستان
میثم
United States
جان کری اول صحبت هاش میگه غنی سازی بالای 5 درصد تا 6 ماه متوقف شد و آخر صحبتهاش میگه با ایران هیچ توافق غنی سازی نداشتیم امروز همه دنیا به سیاست های 2 گانه آمریکا پی میبرن
اگه منظور شما اسرائیل و وابسته های جیره خوارش هستند که خودشون می دونن و اگر منظور شما مردم دنیا و حکومت های مستقل مردمی هستند که طعم تلخ آن را خودشان چشیده اند. دیگر چه آزمودنی!!!
Iran, Islamic Republic of
سخنان کری : ایران پذیرفته غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره خود را از بین ببرد.

در حالی که ایران اکنون 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد دارد در 6 ماه گذشته به صفر خواهد رسید و ایران سانتریفیوژهای جدیدی نخواهد ساخت و تنها اجازه جایگزین کردن دارد.

ایران اراک را نخواهد ساخت و اگر این تأسیسات ساختش شروع شود به سمت یک راه حل دیگری خواهیم رفت.

ایران پذیرفته که برنامه خود را برای مانیتورینگ در اختیار ما قرار دهد و این گام اول نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند هیچ حق غنی سازی نیامده و این حق در ان پی تی هم نیامده
France
اون حق ایرانو به رسمیت هم نشناسه مهم نیست چون ایران عضو npt هست و به قول دکتر قشقایی در برنامه نگاه یک دیشب، بند 4 صراحتا استفاده صلح امیزو حق همه اعضا می دونه و این حرفامریکا از سر زوریه که بهش میاد و نباید جدیش گرفت. نهایتش اینه که ایران از nptمیاد بیرون و با امریکا لجبازی می کنه تا روشو کم کنه
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم اقای ظریف دراین مدت چهار چشمی غرب را بپاید و اجازه عدولاز تعهدات رو بهشون نده و در صورت تخطی برخورد قاطع و صریح انجام بده
خوب حالا پایید وقتی غرب عمل نکرد می خواد چکار کنه بره یه قرار داد دیگه مثل این و امضا کنه!
فلسطین با همین دست قرار دادها تکه تکه شد. ایران خود ما در زمان قاجار و پهلوی با همین دست قرار دادها به روز سیاه نشست. فقط یک نقطه مثبت قابل اتکا توی این قرار داد به من نشان بده!
كدوم تعهدات؟
یک رزمنده
Iran, Islamic Republic of
خدایا شکرت ...
دلاور بابت چی؟ بابت تسلیم خرمشهر؟!
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید اگردر موارد توافق شده رعایت منافع ملت شده باشد دلیلی بر پنهان نمودن آن از دید ملت نیست .
Netherlands
انا لله انا علیه راجعون
سرخوردگی و خشم مردم از حد تصور بیرون است نظام قاطعانه در محکومیت این توافق و امضا کنندگانش موضع گیری نکند ممکن است تا چند ساعت آینده مردم از خشم نسبت به این توافق به آستانه ی انفجار اجتماعی غیر قابل کنترلی برسند
Iran, Islamic Republic of
"انا لله و انا الیه راجعون"
شورش کردیا داداش
اونایی هم که مخالف این توافق مطیع رهبری هستن و بدون اذن ایشون جم نمی خورن. پس بی خودی تحلیل شورش زا نده رفیق
اي غريبه خارجي!
اين مردم رهبر دارند و زمامشان دست امثال تو نيست.
Netherlands
غربیها جشن پیروزی بر ایران اسلامی را گرفته اند و یادت به خیر حاج سعید که هر وقت از مذاکره می آمدی چهره ی اشتون درهم بود و از شکستش در مذاکرات به دست یک بسیجی گمنام ایرانی می گفت
شاید یکی از ثمره های سرسختی دولت قبل این باشد که غرب امروز فرصت گفتگو با دولت جدیدو مغتنم بشمره و وقتو تلف نکنه.
بهتره از خدا بترسیم و زحمات قبلیا رو تباه نکنیم چون اونوقت آیندگان هم با ما از در ناشکری وارد می شن
امین
نتیجه اش هم همینه که مردم نون شبشونم ندارن بخورن.
Iran, Islamic Republic of
عزیز من دیدید که هم تحریم ها به قوت خویش باقیست و هم تعلیق ها استوار آمدند می شود بگویید نان شما با 4 میلیارد دلاری که اجازه خواهند داد در شش ماه به ایران داده شود چگونه فراوان خواهد شد؟؟؟
آدم های امثال شما بخاطر شکمتان حاضرید زیر بار هر نوع ذلت و خواری بروید ولی شکمتان پر باشد.
احسنت به ظریف که در عرض 3ماه کار 5 سال آقای جلیلی را انجام داد.جلیلی فقط شهرها را میگشت و لذت میبرد. ظریف خسته نباشی.
با سلام
1 ـ دوست عزیز مواظب باش تهمت نزنی!
2 ـ صبر کن توافق نامه را ببینی بعد قضاوت کن!!
3 ـ اگر قرار باشد امتیازات زیادی به غربی ها داده باشیم (ازجمله توقف غنی سازی 20 درصد) 3 ماهه که سهله، ظریف که هیچ، پسر من هم باشد دو روزه این کار را انجام می داد!!!!!!!!
شما که از مقام معظم رهبری جلوتر نیستی پس لطفا به ایشان اقتدا کن و از تیم هسته ای دفاع کن وبگو خسته نباشن.
لا دین لمن لا نصف له
دین ندارد آنکس که انصاف ندارد

انصافا نظرتون مغرضانه و از سر کم لطفی بود. از خدا بترسید
Iran, Islamic Republic of
واقعا اینطوری فکر می کنی؟
فقط میتونم بگم متاسفم
خلایق آنچه لایق
Iran, Islamic Republic of
شما ها هم خوب بلدین با پنبه سر ببرید!
اگر رسیدن به این توافق پیروزی است بنده ترجیح می دهم در تحریم تکه تکه شوم!
ملت
دعا می کنم برات که بصیرت پیدا کنی و اینقدر زود باور نباشی و زود باور نباشی ...
برای این توافقی که انجام دادن 2 ساعتم کفایت میکنه 3 ماه زیادیشه
اين ننگ نامه رو تو نيم ساعت ميشد رديف كرد! اصلا نياز به رفت و آمد نبود! حتي ميتونستن فاكس كنن براي دفتر اوباما كه زحمت سفر هم كشيده نشه! يعني خدائيش امروز خودكشي هسته اي رو به عينه ديديم!
ایران من
می دونی چیه... توی ذات شما و کیهانی ها اصلا تشکر و خسته نباشی وجود نداره. فقط دارین خوراک خبری خودتونو تامین می کنین.
اوباما سپس به برخی از جزئیات توافقنامه هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت طبق توافق هسته‌ای، ایران برخی از سطوح غنی سازی را متوقف می‌کند، نمی تواند سانتریفیوژهای جدید را نصب کند، کار در رآکتور پلوتونیوم را متوقف می‌کند و با کارشناسان آژانس همکاری‌های بیشتری برای نظارت بر برنامه هسته‌ایش انجام می‌دهد.
متاسفانه امثال شما کودکانه با امثال کیهان عناد دارید
دوست همیشه اونی نیست که به به و چه جه کنه
به نظر من درکنار روزنامه های اصلاح طلب و تندروی چپ که صحنه سیاه و سفید مذاکرات رو رنگی برای مردمگزارش می دادن امثال کیهان با هشدارها و نگرانیهاشون باعث روشن شدن مردم و تیم مذاکره میشن
امضای قرار داد ننگین تشکر ندارد. توقف ما در مقابل ایجاد امنیت و رشد اسرائیل! این خیلی توافق بزرگ و قابل تقدیری است! ایول! بارک الله!
ابراهيم
United Kingdom
شما هنوز باور نداريد اين تيم تونسته باشه موفق بشه، امان از سياست بازي...
United Kingdom
کجای این توافقنامه موفقیته؟؟؟صدرحمت به ترکمانچای
شما زحمت بکش کنفرانس مطبوعاتی کری که بلافاصله بعد از ظریف برگزار شد رو بخون بعد ببین چه کلاهی سرت گذاشتند. یاد ابوموسی اشعری بخیر!!!
معنی موفقیت را هم دانستیم!!
درود برروحانی امید و وزیربا تدبیرش
اندکی صبر.....
اميد؟ تدبير؟ خدائيش با اين كلمات بازي نكنين مرحوم دهخدا تو قبر لرزه ميگيره!
ایرانی
سلام برفرزندراستین اریایی.کلاه ها را به افتخار فرزند برومند ایران بردارید . خبردار بایستید. گریه از سر شوق بریزید. به ایرانی بودن خود افتخار کنید که فاتح صادق قلب ها به ایران برمیگردد. مقدمت گلباران. کرم نما و فرودای که خانه خانه توست ای فاتح دل میلیونها ایرانی دکترظریف جانم فدای تو. خوش امدی به وطن. به تو افتخار میکنیم
جان شما و امثال شماها که خدمتگزار امریکا و اروپاییها هستید فدای ظریف بشود که مملکت از وجود شماها پاک شود. آمین
با سلام
جوجه رو آخر پاییز می شمارن!!!
صبر کنید ببینید آخرش چی می شه
جان کری گفت حق غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است، آقای ظریف هم در پاسخ کری گفت در معاهده این حق آمده !!!
این یعنی کشک
ناظر
Iran, Islamic Republic of
معاهده را که قبلا داشتیم یعنی این توافق نامه واقعا کشک . و دیگر هیچ ...
Australia
سلام

خوشحالم که توافق حداقلی بدست آمد

ولی‌ وقتی‌ صحبتهای جان کری رو از کانال abc24 دیدم کمی‌ دلم گرفت

۱- توقف کامل آب سنگین اراک

۲- رقیق کردن تمام اورانیوم ۲۰% غنی شده به زیر ۵%

۳- عدم نصب سانتریفیوژ جدید

۴- عدم استفاده از سانتریفیوژ های نسل جدید که ایران اخیرا ساخته

۵- حق بازرسی حتی روزانه در صورت لزوم

۶- و عدم شناسایی حق غنی سازی برا ایران به صورت رسمی‌ (به اینجا که رسید جان کری ۲ بار این جمله را تکرار کرد و گفت تاکید می‌کنم به این مساله)



در عوض

۱- ۴.۲ میلیارد دلار پول بلوکه ایران آزاد می‌شه

۲- آزادی تجارت طلا و پتروشیمی

۳- عدم وضع تحریم جدید

۴- بقیه تحریم‌ها هم میمونه


انشا‌الله که خیره
مجتبی
پدرم که جانباز 50 درصد هست ، امروز صبح دچار حمله عصبی شد. ده دقیقه پیش که به هوش اومد گفتم بابا اخه مگه چی شد ، گفت پسرم یاد قطعنامه 598 افتادم چیزیم نیست....جیگرمونو کباب کردی آقای ظریف ، خدا ازت نگذره که خوارمون کردی.......
مجتبی
حاج سعید کجایی که شرفمون رو این ... به باد دادن.........
جابر
Finland
ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم.
نمی دانیم کی باید اعتماد ایرانیان را به دست اورد ظریف یا 5+1؟
Iran, Islamic Republic of
یه نکته
غربیها بعد از 12 سال میخوان 6 ماه به ایران فرصت محدود بدن . بعد از 6 ماه بهانه گیری شروع میشه و همه چیز برمیگرده سرجای اولش. خیلی خوشحال نباشن آقایون ذوق مرگ شده از این تفاهم. میرسه روزی که حرف مقام معظم رهبری برای همه روشن میشه ولی چه تاوانی برای روشن شدن این حرف باید بدهیم آقایون مذاکره کننده باید جواب بدهند.
رحیم
Iran, Islamic Republic of
اصل در توافق ومعامله این است که چه چیزی را بدهی و چه بدست آوری .انشاءا... با اطلاع رسانی دقیقترو شفافتر مسئولین به این نکته برسیم.
انشاءا... مثل اکثر درگیریهای ما با نظام سلطه به نفع کشور ، انقلاب و مردم ما تمام خواهد شد .
درود بر شهدای اقتدار آفرین ما بخصوص شهدای هسته ای.
محسن از جهرم فارس
هیهات من الذله ...
احساس خیلی بدی دارم با این توافقات و سخنان قلدرمآبانه جان کری و اوباما !!!
شما در برابر عظمت و قدرت و بزرگی ملت بزرگ و غیور ایران , هیچ هستید هیچ!!!
ولی به هرحال امیدواریم واقعا در عین حفظ خطوط قرمز ما , قضایا به نفع ایران عزیز و ملت بزرگوارش تمام شود .
ما همه گوش به فرمان رهبریم ...
لبیک یا خامنه ای ...
Iran, Islamic Republic of
کلید روحانی اولین قفل مهم را برای مردم ایران باز کرد . زنده باد دولت روحانی و پهلوان ظریف
امیررضا
سلام بر شهدای هسته ای
سلام بر انان که به خاطرغنی سازی 20% به شهادت رسیدند. درود بر آنها



...
Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم که کشوررا ازفلاکت و ورشکستگی نجات دادی .
سلام
مگه فقط به مدت 6 ماه به این سطح از غنی سازی نیاز نداریم!! این یعنی یه بازی سخت و طولانی حالا 6 ماه دیگه باید طی یک مذاکرات طولانی و با تهدید بازگشت تحریم های قبلی دوباره این تعلیق 20 درصد رو تمدید کنند!!! توی بازی جالبی نیفتادیم...
تعلیق 20 درصد یعنی ما در شاخه مهمی از علم هسته ای متوقف شدیم...
حالا ببینیم برداشتن تحریم ها چه تأثیری روی شرایط زندگی مردم می ذاره حالا این ماییم که باید قضاوت کنیم آیا ارزشش رو داشت؟؟؟
علیرضا
United States
با عرض سلام و خدا قوت خدمت آقای دکتر ظریف دیپلمات برجسته و کهنه کارمون و تیم شون ، ان شاء اله که زحماتشون ثمر بده و در آینده نزدیک مساله هسته ای کشورمون بطور کامل حل بشه
ناشناس
لذت می برم نظرات شما تندروها را میخونم داره نونتون آجر میشه درسته؟ هر چقدر دوست دارید منفی بدید ... لذت میبرم دارید آتیش می‌گیرید ... اگه مردید نظرم را حذف نکنید
کجای این توافق پیروزی است؟؟؟ درمقابل این همه واگذاری چی دریافت کردید؟؟؟
یک بسیجی
Iran, Islamic Republic of
پیروزی فرزندان ایرانی مستدام باد...
مجيد
Iran, Islamic Republic of
عجب توافقي .كجا حق غني سازي به رسميت شناخته شده مصاحبه جان كري را مطالعه فرماييد ببينيد چه افتضاحي شده . واقعا شرم اوره . كور خوندن ما به اين راحتي كوتاه بياييم.
محسن
Iran, Islamic Republic of
لطفا متن رو خوب بخونید. در این متن هیچ اشاره ای به حق غنی سازی ایران نشده و فقط گفته شده که راه حل جامعی که از این مذاکرات بیرون میاد ایران رو قادر می کنه که از انرژی هسته ای بهره مند بشه. لذا هیچ حق غنی سازی به رسمیت شناخته نشده و جناب ظریف قهرمان بازی در آورده اند!
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقا محسن نظرت در مورد این جملات از متن توافقنامه چیه؟
"- این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن، [همراه خواهد بود]."
"- · ایران اعلان می‌کند که در طول این بازه شش ماهه، غنی سازی بالای ۵ درصد نخواهد داشت."
"- ایران به فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای تحت نظارت خود ادامه خواهد داد"
"- (گام نهایی:) · در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیار‌های منطبق بر نیازمندی‌های عملی و نیز اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت آن، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده، برای مدت زمان مورد توافق."
آقا محسن هنوزم معتقدی در این بیانیه از حق غنی سازی حرفی زده نشده است؟
تمام اين توافق ها اگر صحت داشته باشد مرهون پايمردي و تلاش و مقاومت رهبري و مردم كشور و دولت و تيم قبلي است كه سنگرهاي ما را تا دل دشمن نفوذ دادند و حالا انها مجبورند از همان نقاط شروع كنند وگرنه اگر بنا به نتايج سال 84 بود الان بايد خاك ايران را در توبره مي كردند و چيزي نداشتيم كه درباره اش چانه بزنيم
برو متن اصلي را بخوان!
علی
Iran, Islamic Republic of
این دولت نشان داد که عرضه پیش بردن برنامه هسته ای را ندارد. لااقل برنامه را در سطح کنونی نگه دارد تا انشاء الله دولت بعدی بتواند کار را به پیش ببرد.
البته هنوز معلوم نیست چی دادیم و چه چیزی بدست آوردیم. امیدواریم حداقل متضرر نشده باشیم.
هرچند که بعید میدانم آمریکا و انگلیس و فرانسه کارشکنی نکنند.
چیزی از معاهده ترکمنچای میدانید؟ مبارک است !! آفرین بر سیاسی کاران حرفه ای با این شاهکارشان که حتما در تاریخ خواهد ماند و آیندگان بر زبونی سیاستمداران تربیت شده غرب تحلیل ها خواهند نوشت
ایرانی
دوستان! قبل ازاینکه ذوق زده شویم به عبارت "تحریم های قابل بازگشت" توجه وتامل شود. یعنی اینکه پرزیدنت اوبامااگریک شب خواب نماشدوصبح ازخواب پریدوهوس کردکه به ایران گیربدهدمی تواندتحریم هاراباکوچکترین بهانه ای برگرداند؟!!!
از ماست که برماست
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای ظریف...
همچین دیپلماتی هم نبود
Iran, Islamic Republic of
دولت بی عرضه و ترسو و خود شیفته یکبار دیگر مزه تلخ سرسپردگی را به مردم چشانید. تمام این محرمانه کاریها برای این بود که مثل سالهای قبل منافع شما و دار ودسته تان تامین بشه ملت محروم که داشتند تحمل تحریمها را می کردند هواپیما و فروش طلا کجا با محرومان در ارتباط است خدا لعنتتان کنه که عزت ما را شکستید
رضا
این وسط یه نفر داره دروغ میگه یا ظریف یا اوباما؟ تا وقتی متن توافقنامه منتشر نشه دروغگو مشخص نیست
در متن انگلیسی هم توافقی دال بر پذیرفته شدن حق هسته ای ایران وجود ندارد. این یک ادعای دروغ است.