سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

شعر انقلاب روی شعر ضدانقلاب را کم کرده

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 325114
علیرضا قزوه گفت: از جهت ادبی و دانشی که سعیدی‌راد دارد، او یک چهره شاخص است اما بیش از سلوک و روش او، آرامش و بی‌ادعایی او به چشم می‌آید. اینها همه نشانه‌های خوبی برای شاعران جوان است.
شعر انقلاب روی شعر ضدانقلاب را کم کرده
به گزارش جهان، قزوه در مراسم بزرگداشت عبدالرحیم سعیدی راد در خبرگزاری فارس گفت: در عالم شعر افرادی که اهل هیاهو نیستند ولی کار می‌کنند، زیاد نیستند و یکی از آنها سعیدی راد است. او اگر ۹۰ سال هم زندگی کند همان سادگی همیشه‌اش را دارد. او را از زمان دانشجویی در دانشگاه شهید چمران اهواز می‌شناسم با یک ژیان زرد رنگ و یک اتاق ساده که با همسرش و دو فرزندش در نهایت سادگی زندگی می‌کرد.

وی افزود: کمی بعدتر از این زمان که مصادف شد با فعالیت‌های ما در روزنامه اطلاعات، اگر سعیدی راد و بچه‌های دزفول به ما کمک نمی‌کردند، آن ستون پا نمی‌گرفت که هم اکنون چراغ راهی شده است برای خاطره‌نگاری از جنگ و حفظ خاطرات دفاع مقدس.

قزوه اظهار داشت: او همیشه پای ثابت کنگره‌های دفاع مقدس بوده است.همیشه سادگی و بسیجی بودنش را داشته و آخرین همکاری ما به سایت شاعران پارسی زبان برمی‌گردد که ایشان و دوستان دیگر شبانه روز برای رونق و برپا بودن این سایت زحمت می‌کشند. و صداقت آقای سعیدی راد و تیم همراهش است که این سایت به این تعداد بازدید و عضو رسیده است و این نمونه یک کار بسیج‌وار است و همه ایستادند پای این کار.

**او یک الگوی مناسب برای شاعران جوان است


وی افزود: سایت شاعران پارسی زبان در تمام رویدادهای انقلاب و درباره هر یک از مناسبت‌ها پر از شعر است. وقتی اتفاقی مثل شهادت شخصیت‌های انقلابی می‌آید، در شعر شاعران ایران و حتی شاعران خارج تجلی پیدا می‌کند و از اتفاقات انقلابی استقبال می‌کنند. فکر نمی‌کنم سازمان‌های عریض و طویل این قدر کار کنند و مطمئن هستم این کارها با برکت است و پیش خدا پاداش دارد.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار داشت: از جهت ادبی و دانش ادبی که سعیدی راد دارد، او یک چهره شاخص است اما بیش از آن سلوک و روش او، آرامش و بی ادعایی او به چشم می‌آید. اینها همه نشانه‌های خوبی برای شاعران جوان است. امروز شاعران مغرور زیاد داریم که هاله‌هایی را در دل خود و در اطراف خود ایجاد کرده‌اند اما امثال آقای سعیدی راد و اسماعیلی ثابت کردند می‌توان خیلی صمیمی و خودمانی بود و علم و آگاهی هم داشت.

قزوه در ادامه با تشکر از خبرگزاری فارس در برپایی چنین برنامه‌هایی گفت: این برنامه‌ جای تشکر دارد.من همیشه اولین سایتی را که باز می‌کنم و به آن اعتماد دارم خبرگزاری فارس است و این قبیل کارها برای شاعران انقلاب قابل تقدیر است هرچه برای این بزرگان برنامه بگیرید، کم است. البته ای کاش فضای نقد و بررسی فراموش نشود و صرفا برنامه به جانب بزرگداشت گرفتن نرود. خیلی خوب است احترام بگذارید به کسانی که چند دهه زحمت کشیده‌اند و خبر دارم در استان خودشان می‌خواهند بزرگداشت بگیرند و من از این برنامه‌ها استقبال می‌کنم.

**شعر انقلاب روی شعر ضد انقلاب را کم کرده است

شاعر «مولا ویلا نداشت» گفت: الان فضای شعر انقلاب فضای غالب در شعر ما است و روی شعر ضد انقلاب را کم کرده و در همین حوزه بهترین شاعرها در جناح شعر انقلاب و ارادتمند به رهبری وجود دارد و همه اینها چند سر و گردن بالاتر از کسانی هستند که یکی دو بیت برای انقلاب شعر گفتند و امروز طلبکار و مدعی هستند. ما امروز در جبهه شعر انقلاب از چهره‌های پیشکسوت بگیرید تا شاعران جوان چهره شاخص شعر انقلاب داریم که شعرشان یک سر و گردن از شعر کسانی که ادعا دارند، بالاتر است. و وضعیت شعر انقلاب خیلی خوب است. و تقریبا ماهی نیست که نام چند نفر شاعر انقلاب را در رساله‌های دانشگاهی نبینم.

**شاعر اهل بیت وارد وادی مقدس شده است

سخنران بعدی این مراسم قادر طراوت‌پور رئیس دفتر شعر و ادب وزارت ارشاد بود. او در ابتدای سخنش با اشاره به شخصیت بول سلامه از شاعران مسیحی گفت: ایشان می‌گوید وقتی می‌گویند شیعیان هواداران علی هستند از این حرف ناراحت می شوم. در وجود هر انسان آزاده‌ای یک روح شیعی نهفته است و همه آزادگان عالم شیعیان علی(ع) است و او و دیگر شاعرانی که مسلمان نیستند از این دریچه به جریان شعر عاشورا وارد می‌شوند. و شاعران عالم مسیحی از این دریچه که وارد می‌شوند، با توجه به احادیث مورد تایید ائمه اطهار هستند.

وی افزود: هر شاعری که به عرصه شعر اهل بیت وارد می‌شود نیازی ندارد که به او بگوییم چه بکند و چه نکند چون وادی مقدس است و خودش فخلع نعلیک می‌کند و قبل از ورود به شعر این کار را کند.

این شاعر در ادامه از برگزاری چنین برنامه‌هایی تقدیر کرد و گفت: از خبرگزاری فارس و همه از شاعران حاضر باید تشکر می‌کنم و سلام آقای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد را می‌رسانم و برای پدر و مادری که توانستند شاعری از سلاله فاطمه زهرا تربیت کنند ، آرزوی سلامت دارم.

طراوت پور در ادامه شعری زیبا در وصف حضرت علی اصغر خواند و جایش را به عبدالرحیم سعیدی راد داد. این شاعر در ابتدای سخنانش از همه حاضران یک به یک و از خبرگزاری فارس تشکر کرد و گفت: من شعر را از دوران جنگ شروع کردم از لحظاتی که در جبهه بودم و از احساس نیازی که حس می‌کردم.

**شعرم با دعای صبحگاه جبهه شروع شد


وی افزود: من شعر را از دعای صبحگاهی که با رزمنده‌ها می‌رفتم و با شعارهایی که زیر لب زمزمه می‌کردیم، شروع کردم بعد دیدم شعرهایمان تکراری شده و کم‌کم شعارها را سرهم کردیم.و شعر ساختیم. بعد هم در شب‌های سینه‌زنی در جبهه بود، که نوحه کم داشتیم و همان جا نوحه می‌گفتم. این جرقه‌های اولیه و احساس نیاز بود که باعث شد شعر گفتنم در جبهه رقم بخورد.

سعیدی راد گفت: هیچ وقت به شاعر بودن فکر نمی‌کردم. شاید ندانید اما از زمانی که که شعرهای من در مطبوعات چاپ می‌شود، دو سال گذشته بود، خانواده من نمی‌دانستند شعر می‌گویم البته نمی‌خواستم بدانند. قضیه این طور لو رفت که همشیره من برای الگوی خیاطی از روزنامه استفاده می‌کرد و ناگهان چشمش به اسمم می‌افتد و همه چیز لو می‌رود.

**قزوه یکی از اصلی ترین الگوهای من است

وی افزود: بعد هم انجمن‌های شعری بود در دانشگاه اهواز و بهروز یاسمی از اولین کسانی بود که کمک کرد شعرهایم بهتر شود و او از اولین استادهای من است و ۵ سال با هم انجمن شعر دانشگاه را می‌گرداندیم و در هر جلسه ۳۰۰-۲۰۰ نفر شاعر شرکت می‌کردند اما وقتی تهران آمدم کم‌کم جلسات از هم پاشید.

سعیدی راد اظهار داشت: قزوه یکی از اصلی‌ترین الگوهای من تا کنون بود.وقتی می‌بینم این قدر کار می‌کند، حس می‌کنم مقابل فعالیت‌های او کم می‌آورم مخصوصا سال‌های اخیر اصلا به گردش نمی‌رسم. من در اداره دولتی کار می‌کنم و همیشه وقتم پر است ولی من وقتی آن کار و نوشتن کتاب‌ها را کنار هم می‌گذارم می‌بینم باز هم از قزوه عقب‌تر هستم.

وی افزود: من همواره سعی کردم از «دو رکعت عشق» به این طرف ارتباطم با آقای قزوه حفظ شود و از او الگو بگیرم و اگر چیزی هست، به همت تلاش آقای قزوه است. من از خودم چیزی ندارم و دوستانی که همت می‌کنند و ما را در جمع خودشان می‌پذیرند.

در پایان این مراسم از عبدالرحیم سعیدی راد با لوح تقدیر و هدایایی از طرف خبرگزاری فارس، حوزه هنری، سایت شاعران پارسی، موسسه شهرستان ادب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رادیو کیش تقدیر شد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تاریخ قضاوت خواهد کرد ، کسی از حافظ و فردوسی و مولوی و سعدی حمایت نکرد ، اما آنان ماندگار شدند ، شعر امروز انقلاب را نیز آیندگان خود قضاوت خواهند کرد !