شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

متن‌بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ژاپن

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 324926
وزیر امور خارجه ژاپن، از تاریخ ۱۸ لغایت ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ از جمهوری اسلامی ایران دیدار رسمی به عمل آورد و در پایان این سفر بیانیه‌ مشترکی از جانب وزرای خارجه دو طرف صادر شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در پایان سفر رسمی فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن به تهران بیانیه مشترکی را صادر کردند. در این بیانیه مشترک آمده است:

جناب آقای فومیو کیشیدا، وزیر محترم امور خارجه ژاپن، از تاریخ ۱۸ لغایت ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ از جمهوری اسلامی ایران دیدار رسمی به عمل آورد. در خلال این دیدار، جناب آقای کیشیدا با جناب آقای دکتر جواد ظریف، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات و رایزنی کردند. طرفین اعلام کردند به عنوان دو عضو مسئول در جـامعه بین المللی، نـقش سازنـده ای را در ارتباط با مواجهه با چالش های بین المللی عهده دار خواهند بود. دو وزیر خارجه راه های توسعه هر چه بیشتر مناسبات پایدار و دوستانه میان دو ملت و دیدگاه های طرفین درخصوص مسائل منطقه ای و جهانی را مورد بررسی قرار دادند.

در بخش مباحث دوجانبه بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ژاپن نیز تأکید شده است:

-وزرای خارجه دو کشور، با اشاره به ملاقات های دوجانبه خود و همچنین دیدار نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور ماه ۱۳۹۲ در نیویورک، بر اهمیت تداوم و تقویت رایزنی های سیاسی در سطوح عالیه به منظور تعمیق هر چه بیشتر درک متقابل و همکاری مشترک تأکید کردند. دو وزیر خارجه اظهار داشتند اینگونه رایزنی های سیاسی حاوی آثار مثبتی بر تقویت صلح، ثبات و شکوفایی اقتصادی منطقه و جهان خواهد بود.

-وزرای خارجه دو کشور آمادگی خود را در زمینه تقویت گفتگوها در سطوح مختلف از جمله مذاکرات مقامات عالیرتبه دو کشور در زمینه مشورت های سیاسی، امور کنسولی و حقوق بشر ابراز نمودند.

-دو وزیر خارجه با اشاره به اهمیت تقویت هر چه بیشتر همکاری های فرهنگی میان دو کشور، بر ضرورت توسعه تعاملات در زمینه تبادل استاد و دانشجو با مشارکت سازمان های مختلف از جمله مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی تأکید نمودند.

-وزرای خارجه دو کشور، ضمن اشاره مجدد به ملاقات سران، بر ضرورت همکاری در موضوعات زیست محیطی از منظر دوجانبه و بین المللی تأکید نموده و در ارتباط با اجرای موارد همکاری در زمینه محیط زیست نظیر حفاظت از دریاچه ها و تالاب ها ابراز تمایل کردند. همچنین علاقمندی خود را درخصوص تبادل تجربیات و دانش فنی در زمینه های ذیربط که کشور ژاپن در این زمینه برخوردار می باشد و همچنین تبادل هیئت های میان طرفین در سطوح مختلف ابراز داشتند.

-وزرای خارجه دو کشور، خرسندی خود را از تسریع در پیشبرد همکاری های دوجانبه در ارتباط با ارائه کمک به افغانستان براساس بیانیه مشترک صادره به مناسبت دیدار وزرای خارجه دو کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی ابراز نمودند. جناب آقای کیشیدا، وزیر محترم امور خارجه ژاپن، اقدامات صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و همچنین پذیرش آوارگان افغانی را مورد ستایش قرار داده و متقابلاً جناب آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران از نقش مؤثری که ژاپن به عنوان دومین کشور بزرگ اهداء کننده کمک به افغانستان ایفا نموده، تقدیر کرد. دو وزیر خارجه علاقمندی خود را در ارتباط با همکاری نزدیک تر درخصوص اتخاذ تدابیری برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کمک به ظرفیت سازی برای کنترل های مرزی در افغانستان و کمک به بازگشت داوطلبانـه آوارگان افغانی بـه کشورشان و همچنین مذاکرات بیشتـر پیرامون کمک های انساندوستانه ابراز داشتند.

در بخش موضوعات منطقه ای و جهانی این بیانیه مشترک نیز در تشریح رایزنی و تبادل نظر طرفین تأکید شده است:

-جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه ایران نتایج مذاکرات اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای جناب آقای کیشیدا، وزیر محترم امور خارجه ژاپن تشریح نموده و بـر این نکته تـأکید نمود که سلاح هسته ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچ جایگاهی ندارد. جناب آقای کیشیدا از این موضع که ایران قصد دست یابی به سلاح هسته ای ندارد، تقدیر نموده و تأکید کرد: برداشتن گام های مشترک بیشتر از سوی دو طرف به ایجاد اعتماد میان ایران و ۱+۵ منجر خواهد شد. بـا عنایت به اهمیت دست یابی زودهنگام به یک راه حل برای مسئله هسته ای ایران از طریق تلاش های دیپلماتیک، دو وزیر خارجه بر اهمیت این نکته تأکید کردند که صداقت طرفین شرکت کننده در مذاکرات هسته ای ایران برای دست یابی به یک راه حل در این زمینه حائز اهمیت است. با تأکید بر ضرورت تداوم تلاش های دیپلماتیک به منظور دست یابی به راه حل نهایی مطلوب درخصوص موضوع (هسته ای)، وزرای خارجه دو کشور تأکید کردند در این ارتباط تلاش های خود را تا پایان ادامه خواهند داد. جناب آقای کیشیدا، وزیر محترم امور خارجه ژاپن از رویکرد سازنده دولت جناب آقای روحانی در راستای جدی تر شدن در مذاکرات با ۱+۵ و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال نمود و ابراز امیدواری کرد تا در فضای جدید، مسئله هسته ای جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک و در قالب چهارچوب زمانـی مشخص حـل و فصل شود. وی همچنین از پیشرفت در روند مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ طی سه روز اخیر در ژنو استقبال نمود. در مقابل جناب آقای ظریف از موضع ژاپن در زمینه ایفای نقش مناسب در این خصوص استقبال نمود.

-وزرای خارجه دو کشور، ضمن تأکید بر پای بندی خود بر تعهدات در ارتباط با خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای، تمایل خود را برای برگزاری دور بعدی مشورت های دوجانبه به منظور گفتگو درخصوص موضوعات ذیربط در این زمینه ابراز داشتند.

-وزرای خارجه دو کشور درخصوص ضرورت توقف خشونت و آغاز گفتگوهای سیاسی و بهبود شرایط انساندوستانه به عنوان یک ضرورت در سوریه، تبادل نظر و رایزنی کرده، بر اهمیت نقش کنفرانس ژنو ۲ در این خصوص تأکید کردند. طرفین همچنین اشتراک عقیده داشتند که بهره گیری از سلاح شیمیایی در سوریه نقض فاحش حقوق بین الملل بوده و بر سایر مناطق نیز تأثیر گذار خواهد بود. دو طرف از تصمیم سازمان منع بکارگیری سلاح های شیمیایی (موسوم به او. سی. پی. دبلیو) و تصویب قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال نمودند. دو وزیر خارجه آمادگی خود را برای مشارکت در همکاری سازنده با جامعه بین المللی برای بهبود اوضاع داخلی سوریه ابراز نمودند.

-وزرای خارجه دو کشور از تـلاش های بین المللی در زمینه ایجـاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی استقبال نمودند.

-وزرای خارجه دو کشور اهمیت تأمین امنیت دریایی و ایمنی دریانوردی را مورد تأکید قرار دادند. آنان همچنین بر اهمیت استقرار صلح و ثبات در دریا از جمله منطقه خلیج فارس به عنوان یک منطقه مهم تأکید کردند. دو طرف همچنین اهمیت احترام به حاکمیت قانون و تجارت بی وقفه و آزادی دریانوردی در دریا در محدوده دریایی میان خلیج فارس و اقیانوس آرام را مورد تأکید قرار داده و تأثیرات مثبت این امر بر اقتصاد جهانی را خاطرنشان کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *