شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

مداحی اهل بیت از نگاه مقام معظم رهبری

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 324628
«ستودگان و ستایشگران»، مجموعه‌ای است برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری درباره مداحی اهل‌بیت با توجه به ایام محرم به زودی توسط سوره مهر به چاپ دوم می‌رسد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ستودگان و ستایشگران»، مجموعه‌ای است برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری درباره مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام که با توجه به ایام محرم به زودی توسط سوره مهر به چاپ دوم می‌رسد.

این اثر در هفت فصل به موضوعاتی نظیر: «ریشة تاریخی مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «جایگاه و اهمیت مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «رسالت‌های مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «اصول مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «نکاتی دربارة اشعار و مدایح»، «مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام و انقلاب اسلامی» و «مسائل جامعة مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام» از دیگاه رهبر انقلاب را تشریح می‌کند.

بخش آخر این کتاب تعلیقاتی است که از صفحه‌های میانی کتاب آغاز و تا انتهای کتاب به شرح برخی از اشارات و عبارات آمده در کتاب پرداخته شده است.

در پیشگفتار این کتاب، از حوزة اندیشه و هنر اسلامی می‌خوانیم: «... این کتاب مستطاب را بعضی برادران فاضل صاحبدل ما، هم آنان که مقیم حضرت‌اند و منبع خیر و برکت‌اند، از گفتارهای سالیانة حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی در یوم الله ولادت جناب صدیقة کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطاب به مداحان اهل‌بیت فراهم آورده و به ترتیبی لایق و تبویبی بدیع بنیاد نهادند و مقدمه‌ای و مؤخره‌ای بر آن ضم گردید، شاید جلواتی از عرایس نفایسی که در پردة اشارات و عبارات به اقتضای وضع خطابه نهان مانده‌اند متجلی گردند و فایدة حکم و احکام نهفته عام‌تر شود ....»

در قسمتی از سخنان رهبر معظم انقلاب اینگونه آمده است: کوشش کنید شعرهای خوب و مایه‌های شعری خوب انتخاب کنید مبادا به شعر کم مایه قانع شوید. شما می‌توانید ادبیات فاخر فارسی را با محتواهایی که حامل همان پیام است در سطح توده مردم منتشر کنید.... شعر اقبال انصافا ویژگی‌های یک مدح را دارد، هم مدح است، هم مبالغه نیست، هم خیالی نیست و هم از چیزهای بی‌ربط مثل اینکه در گذشته تشریح می‌کردند که این امام بزرگوار ابرویش یا چشمش یا لبش چه شکلی بوده، به دور است،اصلا مساله ما با اهل بیت این نیست، مساله صفات و خلقیات و طینت آنهاست. اینها را بایستی سرود..... من از سابق با دیوان صائب مانوس بودم، لکن چون یک نسخه تصحیح شده‌ای چاپ شده بود باز شروع کردم به ورق زدن و نگاه کردن- دیدم در دیوان غزل‌های بسیار وجود دارد که به درد کار مداحی شما می‌خورد.

گفتنی است چاپ اول این کتاب در سال ۷۲ توسط انتشارات حوزه هنری منتشر شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *