جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

یک میلیون واکسن آنفلوآنزا واردکشورشد

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 324603
وزیر بهداشت با اشاره به وارد کردن یک میلیون واکسن آنفلوآنزا به کشور که در آینده ۳ میلیون واکسن دیگر نیز وارد خواهد شد از نتایج مثبت دیپلماسی سلامت با ۱+۵ خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه گردهمایی روسای دانشکده‌های پرستاری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت کمبود واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: یک میلیون واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شد و در هفته‌های آینده نیز ۳ میلیون واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد.

وی درباره نتایج مذاکرات ۱+۵ با ایران به خصوص برای برطرف کردن تحریم‌های دارویی عنوان کرد: بله حتما برای کاهش تحریم‌های دارویی در این مذاکرات اقدام می‌شود و در ۲،۳ ماه گذشته نیز برای کاهش مشکلات دارویی توفیقات خوبی داشتیم و به نوعی در گام نخست دیپلماسی سلامت شروع شد. مسئولان سازمان غذا و دارو نیز به اقصی نقاط دنیا می‌روند و برای کاهش مشکلات دارویی تلاش می‌کنند. البته تحریم مستقیم دارو نداریم بلکه به طور غیرمستقیم با توجه به مشکلات بانکی نمی‌توانیم برای پرداخت هزینه‌های دارویی گشایش اعتبار کنیم. ولی در ۲ ماهه اخیر توانستیم براساس این مذاکرات گشایش‌هایی جهت اعتبارات دارویی انجام دهیم.

تشکیل کارگروه تغییر و تحول نظام سلامت

هاشمی درباره نتایج جلسه هیئت دولت و توجه رئیس‌جمهور به حوزه سلامت، افزود: در جلسه چیزی که مطرح شد آشنایی بیشتر اعضای هیئت دولت با بخش بهداشت و درمان بود و آقای رئیس‌جمهور تاکید بر محقق شدن وعده‌های خود در انتخابات را داشتند و عنوان کردند که باید این وعده‌ها در این دولت عملیاتی شود. براین اساس همه سعی خواهند کرد از حوزه بهداشت و درمان حمایت بیشتری کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین به احتمال زیاد امروز در هیئت دولت یا در جلسه آینده هیئت دولت مصوبه‌ای تنظیم خواهد شد که براساس آن کارگروهی تشکیل شود تا برای تغییر و تحول نظام سلامت براساس برنامه ۴ ساله با ارائه راه‌حل‌ها بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

توصیه‌های وزیر بهداشت برای آلودگی هوای تهران

هاشمی درباره آلودگی هوای تهران نیز عنوان کرد: در مواقعی که هشدار آلودگی هوا داده می‌شود، وزارت بهداشت با دستگاه‌های دیگر هماهنگ خواهد شد و چون محیط زیست از دستگاه‌های مهم و مرسوم در این زمینه است، اطلاع‌رسانی به مردم انجام می‌شود و ما نیز نظارت‌های خود را انجام می‌دهیم و بنابراین توصیه ما در این مواقع به افراد کم سن و سالمند و بیماران قلبی است که از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند و مانند همیشه نیز آمبولانس‌ها در معابر تهران در شرایط آلودگی هوا که برای مردم نیز عادی شده است، استقرار می‌یابند تا در مواقع لزوم به آنان یاری برسانند.

کمبود پرستار و حق‌الزحمه پرستاری از مشکلات عمده جامعه پرستاران

وی در تشریح مشکلات جامعه پرستاری نیز گفت: بیشترین مشکل پرستاران کم‌توجهی به حقوق و معیشت آنان و ساعات اضافه‌کاری زیاد پرستاران است، کمبود پرستار نیز باید به این مشکلات اضافه کرد، حق‌الزحمه پرستاران در ساعات اضافه‌کاری مورد اشکال است که امیدواریم منابعی فراهم شود که بیشترین این گشایش منابع‌ها باید از طریق بیمه‌ها صورت پذیرد البته بیمه‌ها هم نیز با کمبود منابع مواجه هستند و برطرف کردن کمبود پرستار نیز نیاز به ردیف بودجه دارد که سالهاست این ردیف‌ها در دانشگاه‌ها بایگانی می‌شود که امیدواریم این مشکل برطرف شود.

سرنوشت تعرفه‌گذاران پرستاران بر عهده بیمه‌ها

وزیر بهداشت درباه تعرفه‌گذاری پرستاران نیز بیان داشت: درباره تعرفه‌گذاری پرستاران باید از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوال بپرسید، زیرا بیمه‌ها باید پوشش بدهند. بیمه نیز در اختیار وزارت بهداشت نیست. در کمیسیون اجتماعی این مساله به بحث گذاشتیم تا در جلسه شورای عالی بیمه مطرح شود و اگر این مساله پذیرفته شد ما نیز استقبال می‌کنیم باید به مشکلات و شرایط معیشتی پرستاران توجه شود.

بیمارستان‌هایی که ۳ روز بعد از افتتاح تعطیل می‌شوند

هاشمی درباره برخی مشکلات بیمارستان‌ها که با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مواجه هستند، گفت: ما در گذشته بیمارستان‌هایی داشتیم که ۳ روز بعد از افتتاح تعطیل شدند. علت آن نیز آن بوده است که بیمارستان ساخته شده بود ولی برای نیروی انسانی و تجهیزاتش فکری نشده بود. در حال حاضر نیز بیش از ۴۰ هزار پرسنل در حوزه بهداشت و درمان داریم که سازمان برنامه بودجه استخدام آنها را قبول ندارد و باید هر ماه حقوق آنان از طریق دانشگاه‌ها پرداخت شود، براین اساس مشکل کمبود پرستار و نیروی انسانی و حتی تجهیزات در برخی بیمارستان‌ها بسیار وجود دارد و تصمیم بر این است هر بیمارستانی که شروع به فعالیت می‌کند باید تمام مسائل آن از جمله فراهم شدن نیروی انسانی و تجهیز امکاناتش کامل باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *