جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سه توافق جدید برقی ایران و ارمنستان

سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 323609
دور جدید مذاکرات آبی و برقی ایران و ارمنستان امروز با حضور وزرا نیرو و انرژی دو کشور به میزبانی ایران برگزار شد که در پایان این دور از مذاکرات، دو طرف به سه توافق جدید برقی و آبی دست یافتند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حمید چیت چیان وزیر نیرو ایران و آرمن موسیسیان وزیر انرژی ارمنستان صبح امروز مذاکراتی را با محور اجرای سه پروژه جدید برق و آبی در تهران برگزار کردند.

حمید چیت چیان در جمع خبرنگاران درباره جزئیات برگزاری مذاکرات و توافقات جدید انجام گرفته با طرف ارمنستانی گفت: در حال حاضر ایران و ارمنستان از سطح بالای همکاری های اقتصادی در حوزه برق و انرژی برخوردار هستند.

وزیر نیرو با اعلام این که تهاتر برق و گاز طبیعی اجرای نیروگاه جدید برق آبی بر روی سد ارس و افزایش سطح انتقال برق بین دو کشور از مهمترین توافق های انجام گرفته با وزارت انرژی ارمنستان بود.

این عضو کابینه دولت با بیان این که هم اکنون طراحی و تامین منابع مالی ساخت سد و نیروگاه برق آبی مشترک ارس انجام شده است اظهار داشت: مقرر شده است منابع مالی ساخت این سد و نیروگاه آبی با مشارکت دو کشور و با عاملیت بانک توسعه صادرات انجام شود.

این مقام مسئول همچنین از توافق دو جانبه تهران و ایروان برای ساخت یک خط انتقال جدید برق به منظور افزایش حجم تبادلات الکتریکی بین دو کشور خبر داد و افزود: قرار شده است منابع مالی ساخت این خط انتقال برق هم با مشارکت دو کشور انجام شود که هم اکنون ساخت این خط انتقال از بیش از ۱۰ درصد اجرایی برخوردار بوده است.

چیت چیان همچنین درباره انتقال برق ایران به روسیه از مذاکره با طرف ارمنستانی برای اجرای این طرح مهم انتقال برق خبر داد و گفت: قرار شده است برق ایران از مسیر کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به روسیه منتقل شود.

آرمی موسیسیان هم در جمع خبرنگاران با تایید توافق های برقی و آبی بین ایران و ارمنستان گفت: در این نشست مشترک با مذاکرات انجام گرفته برای اجرای تمامی پروژه ها توافق کامل انجام شد.

وزیر انرژی ارمنستان نیز با تاکید بر این که دولت ایروان از ساخت خط سوم انتقال برق فشار قوی و نیروگاه برق آبی ارس حمایت می کند گفت: همچنین دو کشور در این مذاکرات برای اجرای طرح های مشترک برق آبی هم مذاکراتی انجام داده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *