جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقاد محجوب به اصلاحیه بودجه دولت

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 323236
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بودجه‌نویسی عدد و رقم ریاضی است و نباید زبان انشایی و ادبیات به جای آن در بودجه قرار گیرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: براساس قانون، تمام اعتبارات و دریافتی‌های دولت باید در حساب مرکزی متمرکز شود و در بودجه نیز تمام اعتبارات باید رقم داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه غلطی که در بودجه رایج شده است، این است که آرام آرام به جای نگارش رقم در بودجه داریم اختیار مجازی رقم به دولت می‌دهیم در حالی که بودجه‌نویسی عدد و رقم ریاضی است و نباید زبان انشایی و ادبیات به جای آن در بودجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: نباید در بودجه ارقام جای خود را به کلمات بدهند و نباید در چارچوب کلمات به دولت اختیارات داده شود، دولت می‌توانست پیش‌بینی کند که تا پایان سال چه رقمی نیاز دارد و آن را تخصیص دهد. اگر دولت خواهان اختیار است، باید عدد مورد نیاز را پیش‌بینی کند، نه اینکه تنها بخواهد که ما به او اختیار تخصیص بدهیم.

محجوب برهمین اساس تصریح کرد: دولت عبارت تخصیص را با اختیار اشتباه گرفته و خواهان اختیار است، نه تخصیص.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محجوب گفت: فرمایش شما درباره قانون‌نویسی درست است و قانون باید درباره ارقام مشخص باشد، اما گاهی مجموعه شرایط کشور اقتضا می‌کند که برای رفع گرفتاری‌های برخی دستگاه‌ها بعضی جابه‌جایی‌ها اعلام شود.

وی ادامه داد: فرض ما این است که دستگاه‌ها در چارچوب قانون عمل می‌کنند و کمبود منابع نیز اقتضا می‌کند که برخی ردیف‌ها جابه‌جا شود، بنابراین این اختیار به معنای اجازه دادن برای زیر پا گذاشتن قوانین توسط دستگاه‌ها نیست.

در ادامه سیدسعید زمانیان نمایندگان مردم شهرکرد در تذکری گفت: براساس گفته شهید بهشتی آمریکا باید از دست ما عصبانی باشد و از این عصبانیت بمیرد.

وی افزود: در ارتباط با رای‌گیری مجدد باید به این نکته توجه کرد که هیئت رئیسه پس از جلسه روز چهارشنبه به اطلاع نمایندگان مجلس نرساندند که رای‌گیری دچار مشکل بوده، این قضیه باید صریح و روشن بیان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *