چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲۱

کیفر آزردن پدر و مادر چیست؟

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 322948
حواسمان باشد خدای ناکرده کوچکترین بی احترامی نسبت به عزیزترین آفریده‌های الهی یعنی پدر و مادرانمان نکنیم و مبادا دل آنان را بشکنیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، عاق والدین (خشم آوردن و دل شکستن و آزردن خاطر پدر و مادر) از گناهان کبیره و سبب بدبختی انسان در دنیا و آخرت است که موجب کوتاهی عمر و تلخ و سخت شدن زندگی بر انسان، و فقر و پریشانی انسان می‌شود و در آیات و روایات از این کار مذمت شده و بدترین نوع قطع رحم است.

پیامبر خدا(ص) درباره کیفر و عقوبت عاق والدین فرمودند: " به فرزند نافرمان گفته می‌شود: هر کار (عبادی) که می‌خواهی بکن. امّا من تو را نمی‌آمرزم۱".

امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: "هرکه به پدر و مادر خود کینه‏‌توزانه نگاه کند، خداوند هیچ نمازی از او نپذیرد۲".

امام هادی(ع) نیز در حدیثی درباره عواقب این عمل ناپسند، فرمودند: " نافرمانی والدین، تنگدستی در پی دارد و به ذلّت می‌کشاند۳".

همچنین پیامبر خدا(ص) در حدیثی بسیار پندآموز فرمودند: سه گناه است که کیفرشان در همین دنیا می‌رسد و به آخرت نمی‌افتد: آزردن پدر و مادر، زورگویی و ستم به مردم و ناسپاسی نسبت به خوبی‌های دیگران ۴".

منابع روایات:

۱- بحارالأنوار: ۷۴ / ۸۰ / ۸۲ منتخب میزان‌الحکمة: ۶۱۴

۲- بحارالأنوار: ۷۴ / ۶۱ / ۲۶ منتخب میزان‌الحکمة: ۶۱۴

۳- بحارالأنوار: ۷۴ / ۸۴ / ۹۵ منتخب میزان‌الحکمة: ۶۱۴

۴- أمالی‌المفید: ۲۳۷ / ۱ منتخب میزان الحکمة: ۲۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *