جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

حجاریان پای میز مناظره بیاید/ تئوری‌های سروش و خاتمی هم غربی هستند

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب: 321651
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه از سروش تا حجاریان، هیچ ‌کدام صاحب هیچ‌ نظریه‌ای نیستند، حجاریان را برای دفاع از تئوری‌هایی که مطرح می‌کند به مناظره فراخواند.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالی درباره مصاحبه‌های پیاپی و افزایش حضور رسانه‌ای سعید حجاریان در رسانه‌های که از وی به عنوان تئوریسین یا ایدئولوگ نام می‌برند، گفت: یقین دارم که آقای حجاریان تئوریسین نیست و کسانی که ایشان را به عنوان تئوریسین مطرح می‌کنند، در اشتباه هستند؛ این آقایان تئوری‌های غربی را یکطرفه مطرح می‌کنند و بعضاً به مناظره هم نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه آماده است با حجاریان درباره تئوری‌های تقلیدی وی مناظره کند، گفت: از ۱۵ سال پیش تاکید داشتم که متاسفانه ضعف عمده تمام به اصطلاح روشنفکران ایرانی، این است که آنها صاحب هیچ تئوری و نظریه‌ای نیستند و آنچه می‌گویند نظرات فلاسفه و اندیشمندان غربی است.

نبویان گفت: از زمان تولد روشنفکری در ایران، برخی مدام در حال بومی‌سازی تئوری‌های غربی هستند و این در حالی است که هیچ کدام از آقایان از سروش گرفته تا حجاریان و برخی دیگر که اسمشان را نمی‌آورم، متاسفانه تکرار کردن تئوری‌های غربی را در نظام اسلامی برای خود افتخار می‌دانند.

وی با بیان اینکه اغلب تئوری‌های غربی با اشکال بنیادین مواجه است، گفت: در مبانی تئوری‌های غربی، نه تنها بنده بلکه بسیاری از دانش آموختگان علوم اسلامی آمادگی دارند همانند گذشته و دوران اصلاحات با این آقایان مناظره کنند.

نبویان گفت: آقای زیبا کلام حرف درستی زدند و با ذکر چند دانشمند اسلامی گفت که این اندیشمندان حرفشان برای خودشان است و از این لحاظ مورد احترام هستند؛ لذا بنده به صراحت می‌گویم از سروش تا حجاریان اگر آمادگی دارند درباره آنچه به نقل از غربی‌ها مطرح می‌کنند به مناظره بیایند تا روشن شود که این تئوری‌های غربی کاملا غلط است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: به طور مثال، نظریه پلورالیسیم دینی که آقایان مطرح می‌کنند برای جان هیگ است؛ آزادی مثبت و منفی که آقای خاتمی آنرا مطرح کردند برای نظریه‌پردازان غربی است و این موضوع هم در صورتی که مدافعی داشته باشد، قابل مناظره است.

وی گفت: نوع جدیدی از لیبرالیزم که آقای حجاریان مطرح می‌کند برای آقای جان رالز انگلیسی و یا آنچه تجربه دینی برای فردریک شلایر ماخر آلمانی است نه برای برخی آقایان که خود را تئوریسین می‌دانند.

نبویان با بیان اینکه متاسفانه روشنفکران غرب زده، تئوری‌های غربی را به خورد جوانان ایرانی می‌دهند، گفت: از سروش تا حجاریان، هیچ نظریه و تئوری که خودشان مولد آن باشند را ندارند و این واقعیتی است که باید درباره آن روشنگری کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه بحث اساسی و بنیادین، بحث حق و چیستی آن است، گفت: آماده‌ایم به کسانی که خود را تئوریسین‌ می‌دانند درباره تئوری‌‌ غربی‌ها درباره ماهیت، منشا و انواع حق مناظره کنیم تا با روشن شدن این موضوع، تکلیف تئوری‌‌های غربی هم یکسره شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *