جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اوضاع حقوق‌بشر درعربستان بهبودنیافته

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 320665
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اعلام این که وضعیت حقوق بشر در عربستان بهبود نیافته، اقدامات ناقض حقوق بشر در این کشور را محکوم و محاکمه هرچه سریعتر مقامات ریاض را خواستار شد.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: عفو بین‌الملل در بیاینه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات ناقض حقوق بشر در عربستان اعلام کرد: عربستان همواره در وفای به وعده‌هایش درخصوص بهبود اوضاع حقوق بشر در این کشور کوتاهی کوتاهی کرده است.

فیلیپ لوتر، مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل عنوان داشت: وضعیت حقوق بشر در عربستان بهبود نیافته است. وعده‌های عربستان سعودی به مثابه حباب‌هایی روی آب هستند که خیلی زود از بین می‌روند و این کشور همواره در پی نفوذ سیاسی و اقتصادی خود است تا توجه جامعه جهانی را از انتقاد از کارنامه سیاه این کشور در نقض قوانین حقوق بشر منحرف کند.

وی افزود: عربستان همواره از اجرای توصیه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در عرصه حقوق بشر ممانعت کرده است و نه تنها از عمل به این تعهدات و بهبود شرایط نامطلوب انسانی در این کشور شانه خالی کرده است بلکه میزان اقدامات سرکوب‌گرانه خود را افزایش داده است.

لوتر ادامه داد: چهار سال قبل دیپلمات‌های عربستانی به ژنو رفته و برخی از توصیه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل را درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور دریافت کردند، اما از آن زمان تاکنون مقامات عربستان نه تنها از چنین اقداماتی دست نکشیده‌اند بلکه حتی از مرز سرکوبگری هم تجاوز کرده‌اند.

لوتر جامعه بین‌المللی را به محاکمه مقامات عربستان به دلیل دستگیری، شکنجه و زندانی کردن فعالان این کشور خواستار شد.

در گزارشی که توسط عفو بین‌الملل تهیه شده، آمده است که پیشتر دادگاهی در عربستان دو تن از موسسان "جمعیتفعال در حقوق مدنی و نظامی" در عربستان را به ۱۰ و ۱۱ سال زندان محکوم کردو

همچنین این دو فعال عربستانی پس از آزادی‌شان تا ۱۰ سال ممنوع‌السفر شدند.

علاوه بر این دادگاه این گروه را ممنوع‌الفعالیت و دارایی‌های آن را مصادره کرده و تمام صفحاتشان را در پایگاه‌های اجتماعی بست.

لوتر در ادامه آزادی هرچه سریعتر و بی قید وشرط زندانیان سیاسی عربستان را خواستار شد و اعلام کرد که فعالیت صلح آمیز آنان علیه نقض حقوق بشر شایسته تقدیر است نه مجازات.

وی همچنین تاکید کرد: جنایتکار اصلی دولت عربستان است نه فعالان عربستانی.

عفو بین‌الملل در گزارش خود به برخی شیوه‌های شکنجه زندانیان در عربستان از جمله لگد مال کردن، با چوب و عصا حمله کردن، بستن پاها به سقف زندان، حمله کردن با شوکر و محروم کردن زندانیان از خواب و مجبور کردن آن‌ها به ماندن در زندان‌های سرد اشاره و اعلام کرد که مقامات عربستانی اقدامات ناقض حقوق بشر زیادی از جمله تبعیض علیه زنان در قانون کار، بدرفتاری با کارگران مهاجر، تبعیض علیه اقلیت‌ها، اعتراف گرفتن با شکنجه‌ و دیگر بدرفتاری‌ها را مرتکب شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *