جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

با آمریکا بحث روابط دوجانبه نداریم

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 319739
معاون وزیر خارجه ایران گفت: ما با آمریکا اصلا بحث روابط دوجانبه نداریم و فقط در رابطه با موضوع هسته ای با آنها صحبت می کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران درباره ملاقاتش با وندی شرمن گفت: ما با آمریکا اصلا بحث روابط دوجانبه نداریم و فقط در رابطه با موضوع هسته ای با آنها صحبت می کنیم.

وی عنوان کرد که وزرای خارجه ۲ کشور مامور بحث هسته ای نیستند و روابط دو کشور اصلا در دستور کار نیست.

عراقچی درباره ملاقات دوجانبه ظریف و اشتون نیز گفت که در این مذاکرات مباحث مطرح شده در نشست مرور شد.

معاون وزیر خارجه به ملاقات هایش با همتایان روس و آمریکایی نیز اشاره کرد و گفت که فردا صبح با هیئت انگلیسی ملاقات خواهد کرد که در این ملاقات مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه حضور دارد و افزود: در این ملاقات درباره روابط دوجانبه و حل مشکلات رابطه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره نشست روز چهارشنبه نیز گفت: با توجه به جدیت مباحث طرف مقابل تقاضا داشت که جلسه با تاخیر برگزار شود که براین اساس نشست ساعت ۱۱ به وقت ژنو ۱۲:۳۰ ظهر به وقت تهران برگزار خواهد شد.

عراقچی مباحث بین ایران و ۱+۵ در نشست ژنو را جدی خواند و افزود: فضا مثبت است و هر دو طرف سعی دارد از مباحث جنجالی خودداری کرده و فضای مذاکرات را مثبت نگهدارند و لحن صحبت ها نیز مثبت است.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ما در طرف مقابل تغییر لحن را در جهت مثبت شدن دیدیم، عنوان کرد: اما هنوز شاهد تغییر رویکرد نبودیم و رویکرد آنها همچون سابق است. رویکرد ایران در نشست ژنو به آنها ثابت کرد که این رویکرد تغییرات عمده ای کرده و امیدواریم تاثیرات بحث های روز سه شنبه را در تغییر رویکرد آنها در روز چهارشنبه ببینیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با ذکر این نکته که بدون تغییر رویکرد مشکل است جلو برویم، اظهار داشت: امیدواریم و قضاوت زودهنگام نمی کنیم.

وی همچنین اعلام کرد که در رویکرد جدید قرار نیست کسی امتیاز بدهد.

عراقچی همچنین گفت: ما برای همه خط قرمزهایی که داریم راه حل های جدید پیدا کردیم که نگرانی های آنها رفع شود.

معاون وزیر خارجه درباره تحریم ها نیز گفت: ما با همه هیئت ها از جمله آمریکایی بحث لغو تحریم ها را مطرح کردیم و اگر آنها انتظار اقدامات اعتمادساز از ما دارند خودشان نیز باید اقدام اعتمادساز انجام دهند.

وی همچنین گفت که با ۱+۵ فقط درباره مباحث هسته ای گفت وگو شده و وارد مباحث دیگر از جمله موضوعات منطقه ای نشده اند.

عراقچی خاطرنشان کرد: همه کشورها از رویکرد جدید و فضای جدید حاکم بر مذاکرات ابراز رضایت کردند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت که احتمالا جلسه بعدی ایران و ۱+۵ تا یک ماه دیگر و در ژنو برگزار خواهد شد.

وی درباره ملاقاتش با سرگئی ریابکوف نیز گفت: علاوه بر موضوع هسته ای درباره بحث سوریه و نشست ژنو ۲ نیز گفت وگو شد و ریابکوف عنوان کرد که آمریکایی ها نتوانستند به تعهد خود برای آوردن گروه های معارض به نشست ژنو ۲ عمل کنند.

عراقچی خاطرنشان کرد: قرار است جلسه مقدماتی بین آمریکا، روسیه و سازمان ملل در خصوص نشست ژنو ۲ در تاریخ پنجم نوامبر برگزار شود.

وی درباره فضای نشست نیویورک و ژنو نیز اظهار داشت: تفاوت فضای این دو نشست در جدی تر شدن مباحث بود و نشست ژنو نسبت به نیویورک خیلی جدی تر است.

معاون وزیر خارجه درباره سطح غنی سازی و پروتکل الحاقی نیز گفت: هیچ کدام از این موارد در گام اول وجود ندارد ولی بخشی از گام پایانی است.

عراقچی همچنین به دیدارش با مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن اشاره کرد و گفت: این دیدار به درخواست طرف ژاپنی و درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران که قرار است در تاریخ ۹ نوامبر صورت گیرد، انجام شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *