پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

نگرانی‌خوئینی‌هاازگرایش‌کشوربه‌سمت‌آمریکا!؟

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 319378
حضرت امام خمينى(ره) به دليل كهولت سن و بيمارى قلبى بارها در بيمارستان بسترى شده بودند و فضل الهى بر اين بود كه ايشان ده سال سكاندارى كشتى انقلاب را برعهده گيرند. امّا سرانجام در شامگاه ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ ، رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران پس از سالها مجاهدت در راه خدا و ايستادگى در برابر زورگويان عالم به ملكوت اعلى پيوستند و جهان اسلام و بخصوص ايران اسلامى را به سوگ خود نشاندند.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، هرچند ارتحال ملكوتى امام امت ضربه سختى بر پيكر امت بود، امّا انتخاب آيت‌الله خامنه‌اى در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ توسط مجلس خبرگان رهبرى تسكينى بر غمهاى امتِ به سوگ نشسته امام بود.

الف ـ حمايت از تداوم خط امام(ره) و بيعت با رهبرى

به دنبال انتخاب آيت‌الله خامنه‌اى به عنوان رهبر انقلاب اسلامى و جانشين حضرت امام(ره) توسط نمايندگان مردم در مجلس خبرگان رهبرى، مجمع روحانيون مبارز نيز همانند ديگر دوستداران انقلاب و امام(ره) با صدور پيامى خطاب به مقام معظّم رهبرى در ۲۰ خرداد ۱۳۶۸ بيعت خود را با جانشين و خلف صالح امام(ره) اعلام داشت و همگان را به تبعيت و حمايت از حضرت آيت‌الله خامنه‌اى دعوت كرد.

پيام مجمع روحانيون مبارز به شرح زير است :
«محضر مبارك حضرت آيت‌الله جناب مستطاب آقاى حاج سيّد على خامنه‌اى رهبر جمهورى اسلامى ايران (دامت بركاته) . . . از انتخاب آن جناب به مقام رفيع رهبرى جمهورى اسلامى ايران توسط مجلس خبرگان قويآ حمايت نموده و از خبرگان محترم نيز كه با درك عميق از شرايط و ضرورتهاى اين نظام مقدّس و براى حفظ ثبات كشور وظيفه خود را در كمترين زمان ممكن انجام دادند، تقدير و تشكر مى‌نماييم‌.‌. . امت بزرگ اسلام رضايت و خشنودى روح پاك امام و حيات ابدى او را در حيات و حاكميت كليه معانى و اهداف و اصول و خط‌مشى انقلاب اسلامى كه در مجموعه پيامها و رهنمودهاى امام شكل گرفته است، مى‌بيند و از آن جناب كه از شاگردان امام و از قافله زجركشيده‌ها و سيلى‌خوردگان نظام خبيث ستمشاهى مى‌باشيد، در مسند رهبرى جمهورى اسلامى بر دوش كشيدن شايسته اين بار سنگين را انتظار دارند و مى‌خواهند كه جنابعالى سايه‌وار قدم به قدم به دنبال امام‌.‌.‌. باشيد كه از دست‌پروردگان امام جز اين انتظارى نيست.

مجمع روحانيون مبارز تهران به همه مسئولان لشكرى و كشورى و همه فرماندهان نظامى و انتظامى و ارگانها و نهادها و علما و روحانيون سراسر كشور و به همه اقشار مختلف و به ملّت شهيدپرور ايران با كمال ادب و برادرى توصيه مى‌كند كه از رهبر جمهورى اسلامى ايران كه در طول ساليان دراز همواره مورد تأييد و اعتماد بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران (رض) بودند، براى ادامه راه آن قائد عظيم‌الشأن با همه توان حمايت كنند و به فتواى آن حضرت، اطاعت از رهبر منتخب خبرگان را وظيفه خويش بدانند و با وحدت و يكپارچگى بر اين رهبرى، طمع و اميد دشمنان داخلى و خارجى را قطع كنند و رضايت و خشنودى روح پاك هميشه ناظر امام را تحصيل نمايند. توفيق جنابعالى در انجام مسئوليت خطير رهبرى و پيروى از امام و مقتداى خويش را از خداى بزرگ مسألت داريم».۸۴

هرچند مجمع روحانيون مبارز با صدور اين پيام تبعيت خود را از مقام معظّم رهبرى حضرت آيت‌الله خامنه‌اى اعلام كرد ولى در بين برخى اعضاء آن براى مصداق رهبرى اختلاف نظر وجود داشت. به طور مثال در جلسه فوق‌العاده‌اى كه پس از فوت امام براى تعيين رهبر آينده تشكيل شد، موسوى خوئينى‌ها (عضو ارشد و تأثيرگذار مجمع روحانيون مبارز و عضو مجلس خبرگان) به آيت‌الله خامنه‌اى رأى نداد.

اين كه چرا موسوى خوئينى‌ها به آيت‌الله خامنه‌اى ديد مثبتى نداشت علل مختلفى مى‌تواند داشته باشد. از جمله اين كه او با حزب جمهورى اسلامى و اعضاى آن مشكل تئوريك داشت و يا اين كه در اين باره نيز بر چپ بودن خود اصرار مى‌ورزيد و نمى‌پسنديد كسى كه بظاهر منتسب به (جامعه روحانيت مبارز ) است، اين مسئوليت خطير را برعهده گيرد. . آيت‌الله سيّد جعفر شبيرى زنجانى در مصاحبه ای با پاسدار اسلام مى‌گويد: «آقاى آل اسحاق براى من نقل كردند كه روزى كه آقا (آيت‌الله خامنه‌اى) انتخاب شدند، آقاى موسوى خوئينى‌ها كه از جلسه بيرون آمدند، گفتند: بهترين شخص بود كه انتخاب شد و مناسب‌تر از ايشان كسى را نداريم. فقط نگران اين هستيم كه مملكت به آمريكا گرايش پيدا كند».۸۵ گويى او خود را بيش از هر كس ديگرى دشمن آمريكا مى‌دانست، چرا كه نام خوئينى‌ها بيش از هر چيزى تسخير لانه جاسوسى و ضديت با آمريكا را متبادر مى‌ساخت. در هر صورت نمى‌توان او را به صِرف رأى ندادن به رهبر فعلى متهم كرد چرا كه او در هر حال در مقام يك مجتهد در مجلس خبرگان حضور داشت و حُرّيت مجتهد از نخستين شاخصه‌هاى اوست. بنابراين صرف رأى مثبت يا منفى، اگرچه ذهن را به سمت احتمالاتى سوق مى‌دهد، هرگز نمى‌تواند مطلب خاصى را اثبات كند.

امّا مسأله از جانب ديگرى نيز درخور تأمل و بررسى است. در جريان انتخاب رهبر آينده چند نفر از حاضران در جلسه خبرگان۸۶ ، شهادت دادند كه امام درباره رهبرى آيت‌الله خامنه‌اى نظر بسيار مساعد و مؤكدى داشتند. اين نقل قولها و شهادت دادن‌ها سبب شد تا بسيارى از اعضاء به سخن امام اعتماد كنند و با قاطعيت بيشترى به آيت‌الله خامنه‌اى رأى دهند. امّا اين كه چرا خوئينى‌ها در اين باره به نظر امام تمكين و اعتماد نكرد و برخلاف نظر ايشان رأى داد، جاى بسى تأمل است. او بارها، در مصاحبه‌ها و گفت وگوها و سخنرانيهايش، پيامها و منويات امام را تفسير كرد و درباره ديدگاههاى امام قاطعانه سخن گفت. خوئينى‌ها كه حتى مخالفت و انتقاد از امام را ناپذيرفتنى مى‌دانست، چگونه شد كه در اين امر بسيار مهم و حياتى كه با اساس نظام گره خورده بود، با امام مخالفت آشكار كرد؟

شايد اين فتح بابى بود بر مخالفت‌هاى آينده و عبور از خط امام. جالب‌تر آن كه خوئينى‌ها چند ماه بعد اعتراف مى‌كند كه مسأله رهبرى با آينده‌نگرى امام حل شد و خبرگان رهبرى نيز با اين امر به بهترين شيوه برخورد كرد.۸۷
___________________________________________________
۸۴- مجموعه بيانيه‌هاى مجمع روحانيون مبارز، صص ۱۰۲ و ۱۰۳.
۸۵- سراب سياست، ص ۱۵۹.
۸۶- هاشمى رفسنجانى، شبسترى و طاهرى خرم‌آبادى، حاج سيّداحمد خمينى.
۸۷- سراب سياست، صص ۱۶۰ و ۱۶۱.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *