جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ذابحان‌قربانی‌زائران‌ایرانی چه کسانی‌هستند؟

يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 319201
هیچکدام از ذابحان «قربانی» زائران ایرانی، اعمال حج را انجام نمی‌دهند چون فرصت انجام این کار را ندارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ناصر حویزاوی مسئول واحد قربانی سازمان حج و زیارت است.

وی و همکارانش مسئول ذبح قربانی حجاج در روز عید قربان هستند. افرادی که چندین سال است به حج می‌آیند ولی حج انجام نمی‌دهند.

این افراد قبل از مشرف شدن زائران به سرزمین وحی می آیند و در مکه و مدینه به خدمات رسانی به میهمانان خدا می‌پردازند و روز عید قربان باید حداقل هر کدام، یک‌هزار و ۵۰ گوسفند را قربانی کنند.

سابقه حضور کاروان ذابحین در حج به چه زمانی باز می‌گردد؟

تا حدود ۱۴ سال پیش حاجیان خودشان برای خریدن گوسفند و قربانی کردن اقدام می‌کردند. آن زمان زائران خود به قربانگاه می‌رفتند و علاوه بر خرید گوسفند دستمزد ذابح را هم می‌دادند. گوسفندهای قربانی شده هم روی هم تلنبار و دفن و سوزانده می شد. حتی عده‌ای هم قربانی را در کنار چادرهای منا سر می‌بریدند.

تا سال ۷۸ یا ۷۹ وضع به همین ترتیب بود و حدود سه میلیون گوسفند در روز قربانی، تلف می‌شد. تقریبا ۱۴ سال پیش بانک توسعه اسلامی امکانات مدرن صنعتی را در کنار سردخانه ها ایجاد کرده که گوشت قربانی حاجیان را به صورت مکانیزه قطعه قطعه و بسته بندی میکند و با عنوان هدیه حجاج هر سال به کشورهای فقیر اسلامی می‌فرستد و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

دیگر اجزای قربانی غیر از گوشت چه می شود؟

به گفته مسئولان بانک توسعه اسلامی، اجزای دیگر معمولاً در برخی مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

امسال چه تعداد گوسفند برای زائران ایرانی خریداری شده است؟

معمولاً تصور می‌شود که تعداد گوسفندان خریداری شده دقیقا برابر با تعداد زائران است، اما اینطور نیست. چون گوسفندان خریداری شده برای زائران ایرانی خارج از کشور هم به این تعداد اضافه می‌شود.

این تعداد گوسفند چطور و از کجا خریداری می‌شود؟


بانک توسعه اسلامی در کشورهایی که پرورش گوسفند دارند مناقصه‌هایی برگزار‌ می‌کند و شرکت‌هایی که در این مناقصه برنده می‌شوند تامین کننده گوسفند برای ذبح قربانی زائران می‌شوند.

فرایند تعیین قیمت چگونه است؟

قیمت را خود بانک توسعه اسلامی تعیین می‌کند، که البته با توجه به تعداد زیاد گوسفند، قیمت تمام شده هم برای زائران مناسب خواهد بود.

چه تعداد سالن قربانگاه برای قربانی حاجیان وجود دارد؟

۴ سالن رنگی به رنگ‌های زرد، سبز، آبی و قرمز وجود دارد و یک سالن سفید به‌نام المعیصم. غیر از سالن زرد و سبز در بقیه سالن‌ها برای زائران ایرانی کشتار انجام می شود. تقریبا ۵۰ درصد امکانات این سالن‌ها در اختیار زائران ایرانی است که تنها ۴ درصد زائران را تشکیل می‌دهند.

روند قربانی کردن هم به این صورت است که زائران ایرانی مبلغ ۳۴۰ هزار تومان (قیمت امسال) را به حساب سازمان حج واریز می‌کنند که این پول به عربستان منتقل می‌شود و طی قراردادی که با بانک توسعه اسلامی داریم به تعداد تقاضاهای رسیده، کوپن های رنگی همرنگ سالن‌های کشتار برای زائران ایرانی دریافت می‌شود که بر اساس آن محل سالن کشتار قربانی هر زائر کاملا معلوم است.

ذابحان ایرانی چطور انتخاب می‌شوند؟


سازمان حج طی نامه‌ای به ادارات خودش در استان‌ها از آنها می‌خواهد که ذابحان مورد نیاز را معرفی کنند. آنها هم با همکاری کشتارگاه‌های استان کسانی را که کارشان فقط ذبح است معرفی می کنند.

از این ذابحین آزمون شرعی و عملی گرفته می‌شود و توانایی آنها برای انجام کار سنجیده می‌شود، چون هر ذابح باید بتواند تقریباً هزار و ۵۰ گوسفند را سر ببرد.

کاروان ذابحان هر سال متشکل از ۵۰ درصد از ذابحانی است که سال قبل در حج بوده‌اند، ۳۵ درصد در سال‌های قبل از آن و ۱۵ درصد هم ذابحان جدید هستند که البته متاسفانه هیچکدام حج انجام نمی دهند، چون فرصت انجام حج ندارند.

ممکن است کسانی باشند که هر سال به حج بیایند و امکان اعمال حج نیابند اما حتما در سال‌های قبلش این فرصت را داشته‌اند. اما اکثر ذابحان متأسفانه هیچگاه این فرصت را پیدا نمی‌کنند.

نکته مهم‌تر اینکه آنها قبل از حجاج به حج می‌آیند و در بخش‌هایی همچون امداد و راهنمایی زائرین حمل و نقل درون شهری فعالیت می‌کنند و بعد از ایام تشریف هم همین وظیفه را تا پایان عملیات حج انجام می‌دهند. اینها پاداش حج حقیقی را از خدا می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *