پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

دستگیری رهبر طالبان پاکستان در افغانستان

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 319019
طالبان پاکستان و افغانستان در حالی در چند روز گذشته در ولایت «کنر» با یکدیگر درگیر شده‌اند که خبرها حکایت از دستگیری یک رهبر ارشد طالبان پاکستان در افغانستان دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که ارتش آمریکا «لطیف‌الله محسود» معاون یک گروه شبه‌نظامی در افغانستان و دوست نزدیک «بیت‌الله محسود» رهبر سابق گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» را دستگیر کرده است.

گفته می‌شود که لطیف‌الله محسود از ولایت «خوست» افغانستان دستگیر شده است.

لطیف‌الله محسود از حامیان مذاکره با دولت پاکستان بود.

گزارشات حاکی از آن است که کرزی رئیس‌جمهور افغانستان نسبت به دستگیری این رهبر طالبان به آمریکا معترض شده است.

برخی منابع خبری نیز حکایت از آن دارد که لطیف‌الله محسود از اعضای طالبان پاکستان است که در افغانستان فعالیت می‌کند.

* درگیری شدید طالبان افغانستان و پاکستان

این در حالی است که طی روزهای گذشته طالبان پاکستان و افغانستان به شدت با یکدیگر درگیر شدند.

به گفته شاهدان محلی، از ۲ روز پیش تعداد زیادی از شبه‌نظامیان طالبان افغانستان با سلاح سنگین مواضع شبه‌نظامیان پاکستانی در ناحیه «غازی‌آباد» واقع در ولایت «کنر» را هدف قرار دادند.

گروهی از شبه نظامیان طالبان مخالف پاکستان سال‌ها است که در افغانستان مخفی شده‌اند و از این کشور به مواضع ارتش پاکستان حمله می‌کنند یا دست به عملیات‌های تروریستی در شهرهای مرزی می‌زنند و حتی عملیات‌های خود را تا «پیشاور» مرکز ایالت «خیبر‌پختونخواه» نیز گسترش داده‌اند.

برخی گزارشات نیز از کشته شدن «مولوی فضل‌الله» رهبر سابق طالبان در «سوات» به همراه ۳ نفر از افرادش حکایت دارد.

اگرچه طالبان درگیری‌های پراکنده در کنر را تأیید کردند اما کشته شدن مولوی فضل‌الله را تأیید نکرده‌اند.

این درگیری‌ها در شرایطی انجام می‌شود که مدتی است بحث مذاکرات صلح طالبان با جدیت زیادی از سوی دولت‌های افغانستان و پاکستان پیگیری می‌شود.

همیشه این موضوع مطرح بوده که شبه نظامیان مخالف پاکستان از جانب آمریکا و چند کشور دیگر پشتیبانی می‌شوند اما در حال حاضر کارشناسان بر این باورند که یا توافقی بین پاکستان و آمریکا صورت گرفته که طبق آن این شبه نظامیان باید سرکوب شوند یا آمریکا برای از بین بردن برخی از این گروه‌ها در آستانه مذاکرات وارد عمل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *