سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

موی سفید از چه خبر می‌دهد؟

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 317510
گاهی وقت‌ها تغییراتی که در ظاهر ما انسان‌ها پیدا می‌شود پیام‌ها و نشانه‌هایی برای ما دارد که باید در آنها تفکر کنیم و بیندیشیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، یکی از این نشانه‌ها که معمولا با گذشت زمان و بالا رفتن سن انسان‌ها پیش می‌آید "سفید شدن موی سر و صورت است". در احادیث و روایاتی از معصومین(ع) نشانه‌هایی برای این تغییر در زندگی انسان‌ها ذکر شده است.

امام علی(ع) در این باره می‌فرمایند: " موی سپید پیک مرگ است۱".

ایشان همچنین می‌فرمایند: "موی سپید برای هشدار دادن بس است۲".

امام صادق(ع) نیز فرمودند: "چیزی را ندیدم که به‏سوی چیزی شتابنده‏‌تر از سپیدی موی، به سوی مؤمن باشد. موی سپید در دنیا برای مؤمن وقار است و در روز قیامت نوری درخشان. خداوند متعال با موی سپید، به خلیل خود إبراهیم علیه‏السلام وقار بخشید. پس ابراهیم عرض کرد: پروردگارا ! این چیست؟ خداوند به او فرمود: این وقار است. ابراهیم گفت: پروردگارا! بر وقار من بیفزای۳".

امام باقر(ع) فرمودند: حضرت ابراهیم علیه السلام هنگام دیدن موی سپید این دعا را قرائت کردند: " پروردگار جهانیان را سپاس که مرا به این سن رساند و لحظه‏‌ای معصیت او نکردم۴".

منابع روایات:

۱- غررالحکم: ۱۲۰۲ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۸

۲- غررالحکم: ۷۰۱۹ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۸

۳- أمالی الطوسیّ: ۶۹۹ / ۱۴۹۲ منتخب میزان‌الحکمة: ۳۰۸

۴- علل الشرائع: ۱۰۴ / ۲ منتخب میزان الحکمة: ۳۰۸
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *