شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

حل مشکل درمان با قطع یارانه ثروتمندان

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 316677
نگرانی وزیر بهداشت از کمبود اعتبار در بخش بهداشت و درمان کشور، وی را بر آن داشت تا پیشنهاداتی را برای جبران عقب ماندگی در تخصیص اعتبار به وزارت بهداشت ارائه دهد.
به گزارش جهان، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌و‌گو با ایران درباره چگونگی تخصیص اعتبار به وزارت بهداشت براساس بودجه تعیین شده اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی که کشور به آن دچار است، دولت توانست فقط ۴۰ درصد اعتبارات دستگاه‌ها را تا پایان شهریور ماه اختصاص دهد.

هرچند وزارت بهداشت و درمان به دلیل اهمیتی که دارد و نیز مشکلات و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است، مورد عنایت دولت محترم و مساعدت معاونت نظارت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری قرار گرفت، به‌طوری که قرار شد تا پایان نیمه اول سال، ۵۰ درصد اعتبارات تعیین شده به وزارت بهداشت اختصاص یابد. وی در ادامه افزود: این در حالی است که طبق قانون دستگاه‌ها باید تا پایان نیمه اول سال، ۷۰ درصد اعتبارات تعیین شده را دریافت کنند، اما به دلیل مشکلات موجود که همه مردم کشور از آن اطلاع دارند این موضوع محقق نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که اختصاص این بودجه به این معنا نیست که وضعیت وزارت بهداشت بهبود یافته است، تصریح کرد:‌ از ابتدای سال در حدود ۳۶ درصد اعتبارات وزارت بهداشت تخصیص یافته بود و در حال حاضر با احتساب ۵۰ درصد تا پایان نیمه دوم فقط ۱۴ درصد از اعتبارات کل وزارت بهداشت اختصاص خواهد یافت. بنابراین با این عدد و رقم نمی‌توان شاهد حل همه مشکلات این حوزه بود. وی درپاسخ به این سؤال که با رقم اختصاص یافته، آیا پزشکان مناطق محروم امیدوار باشند که حقوق ۶ ماهه عقب افتاده خود را دریافت می‌کنند، اظهار داشت: اعتبار تخصیص یافته واقعاً رقم قابل توجهی نیست که بتوان این معضل مهم را حل کرد. هر چند ما در وزارت بهداشت همه تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد، با این حال نمی‌توان امید واهی داد. هاشمی از بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر بیمه‌ها به وزارت بهداشت رقمی برابر یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستند، که این رقم تا کنون پرداخت نشده است.

وی با اشاره به عدم تخصیص ۱۰ درصدی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به سیستم بهداشت و درمان کشور خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر وزارت بهداشت رقمی برابر ۵ هزار میلیارد تومان از سهم خود را که درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها طبق قانون به این وزارتخانه اختصاص داده است دریافت نکرده است. براین اساس در صورت اختصاص این رقم به‌طور قطع وزارت بهداشت در حوزه سلامت کشور خدمات بهتری ارائه خواهد داد. وزیر بهداشت از وزارت اقتصاد و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواست تا یک‌بار برای همیشه تکلیف وزارت بهداشت ودرمان را در کشور روشن کنند. هاشمی ادامه داد:‌ براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه به حساب خانوارهای دهک دهم که جزو خانوارهای پردرآمد هستند، واریز می‌شود. گروه و دهکی که ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان هیچ تاثیری بر زندگی و درآمدشان نخواهد داشت. در حالی که این رقم اگر به وزارت بهداشت تزریق شود بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و درمان رفع خواهد شد. وی افزود:‌ افزایش حامل‌های انرژی اتفاقی است که در حال رخ دادن است، اگر دولت محترم رقمی از درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی را به بخش بهداشت ودرمان اختصاص دهد، بیش از پیش می‌توان به مشکلات این بخش رسیدگی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *