جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

شفاف‌سازی قراردادها و مناقصه‌ها

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 316370
مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه زمین‌فروشی در مناطق آزاد برای کسب درآمد، ممنوع خواهد شد، گفت: برای اینکه عدم سلامت اقتصادی در مناطق آزاد به وجود نیاید، از همه خواسته‌ام تا در قراردادها شفافیت ایجاد کنند.
به گزارش جهان، اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به برنامه‌های این دبیرخانه در دولت یازدهم، گفت: طرح محوری و اساسی ما برای مناطق آزاد این است که به دنبال ایران ۱۴۰۴ هستیم تا به ایران توسعه‌یافته و دارای رتبه اول اقتصاد، علم و فناوری در منطقه برسیم.

** ساخت ایران ۱۴۰۴ در هفت منطقه آزاد

وی با بیان اینکه ساختن این ایران در جغرافیای بزرگ کشورمان‌کار بسیار عظیمی است که باید انجام شود ولی ساختن این ایران نمونه در یک مناطق نمونه و کوچک‌کار سختی‌نیست، اظهار داشت:‌کوشش همکاران ما در مناطق آزاد این است که نمونه ایران ۱۴۰۴ را در ۷ منطقه آزاد کشور بسازیم و اگر موفق شدیم که این کار را انجام دهیم، می‌توانیم آن را به سراسر جغرافیای ایران گسترش دهیم. بنابراین امیدواریم که این ۷ منطقه آزاد که در ۷ اقلیم کشور قرار دارد و دارای شرایط مختلف جغرافیایی است، بتواند الگوی ایران ۱۴۰۴ باشد و نظرات مقام معظم رهبری درباره پیشرفت همراه با عدالت را در این مناطق آزاد پیاده کنیم و در آن زمان این تجربه را به سایر جغرافیای ایران منتقل کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد در ۷ اقلیم متفاوت واقع شده‌اند، اظهار داشت: مثلا منطقه آزاد چابهار با محوریت ترانزیت است و مبدا دالان ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که می‌تواند هند را به روسیه و آسیای میانه متصل و چین و جنوب آسیا را به اروپا وصل کند لذا کریدور بزرگ حمل و نقل کشورمان از چابهار آغاز می‌شود.

ترکان ادامه داد: محور منطقه آزاد قشم، فولاد و نفت است یا محور منطقه آزاد کیش گردشگری است یعنی از گردشگری معمولی تا توریسم پزشکی، نمایشگاه‌های بین‌المللی، توریسم علمی تا مرکزیت برای دانشگاه‌های بین‌المللی را شامل می‌شود. همچنین در منطقه آزاد اروند محور بازسازی منطقه آبادان و خرمشهر است. در منطقه آزاد انزلی نیز محور کار، تجارت و صنعت در حوزه دریای خزر است یا در منطقه آزاد سرخس محور تجارت و صنعت برای قفقاز است. محور ما در منطقه آزاد ماکو نیز کار، تجارت و صنعت برای ترکیه است. این‌ها محورهای اصلی هستند که براساس آن سازماندهی کالبدی در دبیرخانه منطقه آزاد انجام می‌شود و طرح‌های جامع انجام می‌شود، و این طرح‌های جامع به تصویب شورای عالی مناطق آزاد می‌رسد.

** طرح جامع مناطق آزاد به زودی آماده می‌شود

وی تصریح کرد: در آن زمان ما امیدواریم که الگوی ایران ۱۴۰۴ در این مناطق بسازیم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این محور‌ها به برنامه‌های جامع‌ تبدیل شود. در یک ماه گذشته تمام کوشش دوستان ما این بوده که این محور‌ها و موضوعات کلان را استخراج کنند و سپس طرح‌های تفصیلی را تهیه کنند. انشاءالله طرح جامع مناطق آزاد در دست تهیه است که به زودی آماده می‌شود.

** زمین‌فروشی در مناطق آزاد برای کسب درآمد جاری ممنوع شد

مشاور رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست در مناطق آزاد این است که زمین‌فروشی برای کسب درآمد جاری ممنوع است، تصریح کرد: در حال حاضر زمین‌ها را در مناطق آزاد می‌فروشند تا خرج هزینه‌های جاری کنند. به نظر ما زمین‌فروشی مانند نفت‌فروشی است. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، بودجه جاری‌کشور باید از نفت مستقل شود، در مناطق آزاد نیز بودجه جاری باید از زمین‌فروشی مستقل شود لذا اگر زمینی می‌فروشند، جزء فروش دارایی‌ها حساب می‌شود و این فروش دارایی تنها اجازه دارد که به انواع‌ دیگری از دارایی تبدیل شود و افراد نمی‌توانند زمینی بفروشند و آن را خرج امور جاری کنند. این موضوع سیاستی است‌که دوستان ما در حال کار بر روی آن هستند.

** قراردادهای عمده و وقایع مهم تجاری در مناطق آزاد شفاف سازی می شود

ترکان خاطرنشان‌کرد: سیاست دیگر ما این است که برای پی‌ریزی سلامت اقتصادی بیشتر در مناطق آزاد از همه خواسته شده تا ‌‌نهایت شفاف‌سازی در عملیات خود داشته باشند. یعنی همه وقایع مهم تجاری و داد و ستدهای عمده و قراردادهای عمده با تفصیلات آن در سایت‌های مناطق آزاد درج شود و به اطلاع همگان برسد. بنابراین اگر به عده‌ای زمین می‌دهند، از نظر ما اشکالی ندارد اما باید آن را طبق مقرراتی بفروشند و آن کار در سایت‌ها درج شود.

وی تاکید‌کرد: شفافیت و اطلاع‌رسانی بیشترین تضمین برای سلامت اقتصادی در مناطق آزاد است و من برای اینکه خدای نکرده عدم سلامت اقتصادی در مناطق آزاد به وجود نیاید، از همه خواسته‌ام تا ‌‌نهایت شفافیت و اطلاع‌رسانی را داشته باشند و توصیه می‌کنم که هر سازمانی می‌خواهد با مفاسد اقتصادی مقابله کند، به سمت شفافیت و اطلاع‌رسانی حرکت کند و هیچ چیز نباید پنهانی انجام شود.

** مناقصه‌ها و قیمت‌های پیشنهادی در سایت مناطق آزاد در‌ج می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: البته بنده به موارد امنیتی کاری ندارم و این موضوع جداست ولی در مسائل عمومی مانند داد و ستد و قرارداد، مناقصه و خرید و فروش دلیلی ندارد که اطلاعات آن به دست همه نرسد. بنابراین اگر مناقصه برگزار می‌کنند، همه مناقصه‌گران با قیمت‌های پیشنهادی و نتایج مناقصه باید در سایت مناطق آزاد به اطلاع همگان برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *