جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 314805
سازمان وظیفه عمومی ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مهرماه ۹۲ را اعلام کرد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، سازمان وظیفه عمومی ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مهرماه ۹۲ را اعلام کرد.

۱-بر اساس اعلام سازمان وظیفه عمومی با توجه به حذف شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها از طریق آزمون سراسری، صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان پذیرفته شده در تمام دوره‌های تحصیلی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بلامانع است.

بنابراین تحصیل دانشجویان در دوره‌های پودمانی، فراگیر، بین‌الملل، مجازی و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون مجاز بوده و داوطلبان صرفا با اعلام پذیرش از سوی دانشگاه و در صورت نداشتن غیبت، واجد شرایط بهره‌مندی از معافیت تحصیلی هستند.

۲- مبنای پذیرش در دانشگاه‌ها چه با شرکت در آزمون و چه بدون آزمون، تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه است البته در موارد خاص برای مساعدت به دانشجو، تاریخ اعلام قطعی قبولی از سوی سازمان سنجش نیز می‌تواند مبنای پذیرش قرار گیرد.

۳- تمامی دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت یا در سن مشمولیت و در ماه‌های خرداد و تیر سال ۱۳۹۱ فارغ‌التحصیل شده‌اند جهت تحصیل در دانشگاه از مهرماه امسال منعی نداشته و باید پس از اخذ برگ درخواست معافیت تحصیلی از دانشگاه، به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

- منظور از فراغت قبل از سن مشمولیت در این بند این است که دانش‌آموز در سالی که طی آن سال به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسد فارغ‌التحصیل شود. (سال تولد+ ۱۸)

تبصره۱: مشمولانی که درخواست اعزام به خدمت داده و برای آنان برگ اعزام صادر شده و خود را در موعد مقرر برای اعزام معرفی نکرده‌اند غایب محسوب شده و شرایط ادامه تحصیل نخواهند داشت.

تبصره۲: دانش‌آموزانی که در سن ۱۷ سالگی (سال تولد+ ۱۷) یا قبل از آن در مقطع دیپلم یا پیش‌دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اند برابر ماده (۱۹) قانون پس از رسیدن به ۱۸سالگی تمام، ۶ ماه مهلت معرفی خواهند داشت و چنانچه در مهلت ۶ ماهه معرفی، در دانشگاه پذیرفته شوند شرایط استفاده از معافیت تحصیلی را خواهند داشت.

۴- فارغ‌التحصیلان دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، متولدین سال‌های قبل چنانچه دیپلم شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش را حداکثر تا پایان ۲۲سالگی و پیش دانشگاهی را تا پایان ۲۴سالگی و به صورت حضوری به اتمام رسانده باشند با رعایت سایر ضوابط، از معافیت تحصیلی مقطع بالاتر استفاده خواهند کرد.

۵- دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم، از نظر مقررات وظیفه عمومی مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

۶- میزان سنوات تحصیل در مقاطع مختلف برای دانشجویان ورودی مهر سال ۱۳۹۰ و به بعد برابر جدول ذیل می‌باشد و دانشگاه موظف است هنگام ثبت‌نام، مشمولان را نسبت به آن توجیه کنند.

تبصره۱: در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه به وظیفه عمومی، حداکثر یک سال به مدت‌های تحصیل اعلام شده در این بند اضافه می‌شود.

تبصره۲: دانشجویان ورودی مهر ۱۳۹۰ و به بعد که در مهلت معرفی فارغ‌التحصیل می‌شوند برابر ماده (۳۵) قانون خدمت وظیفه عمومی شرایط استفاده از معافیت تحصیلی برای مقاطع بالاتر را ندارند.

۷- فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی و کارشناسی صرفا مجاز به شروع به تحصیل در مقطع ناپیوسته بالاتر بوده و شرایط ادامه تحصیل در مقطع پیوسته بالاتر را نخواهند داشت مگر رشته‌هایی که با تایید وزارت علوم یا بهداشت فاقد مقطع ناپیوسته بالاتر باشند که در این صورت سنوات تحصیل طی شده مقطع قبلی در سنوات مقطع جدید لحاظ می‌شود.

۸- سربازان وظیفه حین خدمت در صورتی که در مقاطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند به شرط نداشتن غیبت اولیه، برابر روش مربوط از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند شد.

تبصره: ترخیص سربازان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

۹- سربازان حین خدمت از شرط عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ فراغت یا انصراف مستثنی بوده و در صورت نداشتن غیبت و احراز سایر شرایط، پس از ترخیص از خدمت، از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند شد.

۱۰- تحصیل هم‌زمان با انجام خدمت سربازی در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مجاز نبوده و برای اینگونه دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد.

11- دانشجویانی که تمایل به انصراف و شروع به تحصیل مجدد دارند، در طول دوره‌های تحصیلی (از دیپلم تا دکتری) فقط یکبار مجاز به انصراف در سنوات قانونی (سنوات اولیه تحصیل) بوده و حداکثر تا یکسال بعد از تاریخ انصراف می‌توانند مجدداً شروع به تحصیل نمایند. تحصیل اینگونه دانشجویان در مقطع پایین‌تر نیز منعی نخواهد داشت.

تذکر: ملاک یکبار انصراف از تاریخ 22 آبان سال 90 به بعد بوده و افرادی که قبل از این تاریخ انصراف داده باشند جز یکبار انصراف آنان محسوب نمی‌شود.

۱۲- دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر که پس از انصراف، موفق به دریافت مدرک تحصیلی مقطع پایین‌تر می‌شوند در حکم فارغ‌التحصیل بوده و به‌عنوان دانشجوی انصرافی محسوب نمی‌شوند. بنابراین چنانچه مدرک اخذ شده، در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین‌تر به مشمول تعلق گرفته باشد، ادامه تحصیل وی در مقطع بالاتر بلامانع است، در غیر این صورت مشمول مجاز به تحصیل در مقطع بعدی نخواهد بود.

مثال: چنانچه مشمولی در دوره کارشناسی ثبت‌نام و پس از گذشت سه سال، از تحصیل انصراف داده و مدرک کاردانی توسط دانشگاه به وی اعطا شود، مجاز به تحصیل در مقطع بالاتر می‌باشد لیکن چنانچه سنوات تحصیل این مشمول از سه سال بیشتر گردد وی شرایط تحصیل در مقطع بالاتر را از دست می‌دهد.

۱۳- طلاب حوزه‌های علمیه که دارای معافیت تحصیلی حوزوی صادره از سوی وظیفه عمومی هستند مادامی که اشتغال به تحصیل آنان در حوزه از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان محل تحصیل تایید شود می‌توانند بدون اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی، در دانشگاه تحصیل کنند و در صورتی که معافیت تحصیلی حوزوی آنان به هر دلیل لغو شود مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه نبوده و باید مراتب جهت تعیین تکلیف به وظیفه عمومی محل تحصیل اعلام شود. دانشگاه موظف است اعتبار معافیت تحصیلی طلاب حوزه‌های علمیه را در ابتدای هر سال تحصیلی کنترل و از مراجع ذیربط استعلام بگیرد.

۱۴- در صورتی که دانشجو قبل از ثبت‌نام در دانشگاه، در مراحل رسیدگی به معافیت پزشکی قرار داشته باشد، ادامه رسیدگی به درخواست پزشکی وی بلامانع است.

۱۵- دارندگان کارت معافیت دائم و پایان خدمت همچنین افرادی که دارای ۵۰ سال تمام هستند (متولدین نیمه اول ۱۳۴۲ و قبل از آن) جهت ثبت‌نام نیازی به اخذ معافیت تحصیلی ندارند.

۱۶- دارندگان معافیت موقت (پزشکی و کفالت) می‌توانند در طول مدت اعتبار معافیت، به تحصیل اشتغال یابند لیکن ادامه تحصیل آنان پس از اتمام اعتبار معافیت موقت، منوط به داشتن شرایط و صدور معافیت تحصیلی خواهد بود.

۱۷- متعهدان به خدمت در سازمان‌های دولتی و کارکنان رسمی نیروهای مسلح در صورت ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از سازمان مربوط می‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کرده و نیاز به اخذ معافیت تحصیلی ندارند.

۱۸- سربازانی که خدمت دوره ضرورت آنها حداکثر تا ۳۰ بهمن ماه امسال به اتمام می‌رسد در صورت موافقت دانشگاه می‌توانند شروع به تحصیل خود را تا اتمام خدمت به تعویق بیاندازند. بدیهی است اشتغال به تحصیل آنان با ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی اتمام خدمت صادره از سوی نیروهای مسلح امکان‌پذیر است.

۱۹- تغییر رشته و انتقال دانشجویان به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دیگر براساس مقررات آموزشی مربوط و با رعایت شرایط ذیل امکان‌پذیر است.

بدون انصراف از تحصیل قبلی و بدون شرکت مجدد در آزمون یا پذیرش جدید (بدون آزمون) باشد.
تغییر رشته و انتقال در همان مقطع صورت گرفته باشد. تغییر رشته به مقطع پایین‌تر در چارچوب سقف سنوات تحصیلی مربوط بلامانع است. امکان فراغت از تحصیل در سقف مجاز سنوات تحصیلی وجود داشته باشد.

۲۰- دانشجویانی که پس از شروع به تحصیل در نیمسال اول و با اعلام نتایج قبولی رشته‌های نیمه‌متمرکز از سوی سازمان سنجش، در نیمسال دوم پذیرفته می‌شوند در حکم دانشجویان انتقالی بوده و نیازی به انصراف ندارند. معافیت تحصیلی این دسته از دانشجویان با احتساب سنوات تحصیلی طی شده، به مقطع جدید تبدیل می‌شود. در این‌گونه موارد، تغییر رشته توام با انتقال و تغییر مقطع بلامانع بوده مشروط به اینکه این افراد در یک آزمون شرکت کرده و پذیرفته شده همان آزمون باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *