کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تب سوداگری ارز فروکش کرد

30 شهريور 1392 ساعت 13:44

بازار ارز که در یکی دو سال اخیر با تلاطمات متعددی مواجه بود و باعث تشکیل دلال بازی و سوداگری ارزی شده بود، این روزها از سکه افتاده است و از مدتی پیش نیز قیمت انواع ارزهای معتبر رو به نزول گذاشته است. فعالان این بازار می گویند حباب قیمتی در حال تخلیه شدن است و به زودی بازار شاهد قیمت‌های واقعی ارز خواهد بود.


به گزارش جهان به نقل از مهر، گشتی در بازار ارز فردوسی حاکی از کسادی کار دلالان و ارز فروشان این بازار است، بازاری که در یک سال گذشته با نوسانات مختلف روبرو بود و هر روز و دوره با تغییرات قیمتها و افزایش نرخها، اخباری جدید و رویدادی تازه را برای اقتصاد کشور رقم می زند، این روزها در سکوتی مطلق فرو رفته است و دیگر سودی مانند گذشته برای سودجویان و سفته بازان این بازارها در بر ندارد.

گرچه قیمت سکه با افت شدیدی طی ۶ ماه اخیر مواجه شد و کاهش قیمت آن بسیار محسوس است، به طوریکه از فروردین ماه سال جاری تاکنون حدود ۳۰ درصد قیمت سکه کاهش یافته و این درصد کاهش در مدت زمان ۶ ماه میزان بالایی است و باعث زیان خریداران سکه شده است، اما کاهش قیمت دلار به این شدت محسوس نبوده است.

نرخ دلار در مدت زمان ۶ ماه اخیر نیز مانند قیمت سکه با کاهش همراه بود اما این کاهش به صورت پله ای و آرام آرام صورت گرفته است، دلار که ابتدای امسال را با نرخ ۳۴۳۰ تومان آغاز کرده بود، پس از ۶ ماه و در آخرین روزهای شهریورماه به رقم ۳۰۹۰ تومان (نرخ روز پنج شنبه گذشته) رسیده است که با کاهش ۳۴۰ تومانی کاهش حدود ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

با وجود اینکه کاهش قیمت دلار مانند سکه و طلا رقم نخورد، اما این میزان کاهش نیز باعث خروج دلالان و سودجویان از این بازار شد. کاهش قیمت دلار در مقابل ریال، ارزش پول ملی کشور را نیز تقویت کرد که همین امر بر روی روند کاهش قیمت سکه و طلا نیز تاثیرگذار بوده است.

جو روانی که در حال حاضر در جامعه در مورد کاهش قیمت‌ها حکم فرما است، باعث شده است که مردم مانند گذشته به سراغ خرید و نگهداری ارزها نروند و به گفته ارزفروشان چهاراره استانبول، هم اکنون میزان عرضه بیش از تقاضا در بازار ارز شده است.

تحلیلگران اقتصادی بر این اعتقاد هستند که برای بهبود شرایط ارزی کشور، ساختارها و سیاست های ارزی باید به طور متناوب و متناسب با بازار و اقتصاد کشور تغییر کند، در این بین توجه به وضعیت ذخایر ارزی کشور که البته همواره از سوی مقامات بانک مرکزی در دولت گذشته مثبت ارزیابی شده است از دیگر مباحث است.

استفاده مناسب از ذخایر ارزی و پاسداری و صیانت از ذخایر از دیگر اهدافی است که توسط کارشناسان اقتصادی مورد توجه است، اما به هر حال پیش بینی ها حاکی از آینده ای مثبت برای بازار ارز است.

بررسی روند کاهش قیمت دلار نشان می دهد که این ارز، سال جاری را با نرخ ۳۴۳۰ تومان آغاز کرد، گرچه برای مدتی روندی افزایشی داشت و در اردیبهشت ماه به نرخ ۳۵۰۰ تومان و ۳۵۵۵ تومان هم رسید اما در نهایت روندی کاهشی در پیش گرفت و در تیر و مردادماه تا مرز ۳۱۳۰ تومان هم تقلیل یافت و در ابتدای شهریورماه روندی نوسانی داشت اما در نهایت طی دو هفته اخیر به مرز ۳۰۶۰ تومان هم رسید.


کد مطلب: 314616

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/314616/تب-سوداگری-ارز-فروکش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com