جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ظریف: تکفیری‌ها ناکام شدند

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 313545
دکتر عادل عبدالمهدی، معاون پیشین رییس‌جمهور عراق و از رهبران مجلس اعلای اسلامی که در ایران به سر می‌برد، روز دوشنبه در تهران با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در این دیدار که مناسبات دوستانه و نزدیک تهران – بغداد و آخرین تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، ظریف انجام اولین سفر خود به عراق پس از تصدی سمت وزارت امور خارجه را نشانه اهمیت منطقه به ویژه عراق برای جمهوری اسلامی ایران و متبرک کردن این مسوولیت با زیارت عتبات متبرکه توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اوضاع خطیر منطقه به ویژه سوریه و تأکید بر این که تروریزم در منطقه ریشه خارجی دارد، پیشینه ایجاد فتنه در افغانستان و عراق به هزینه مردم این کشورها و تلاش بیگانگان برای ایجاد توازن مورد نظر خود در منطقه را یادآور شد و تصریح کرد که با جلوگیری از جنگ بر ضد سوریه، طرفداران افراط و تکفیری‌ها در منطقه ناکام شدند.

او با تأکید بر این که ما ایران و عراق را از یکدیگر جدا نمی‌دانیم، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت بیش‌تر همکاری‌هادر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امور عمرانی، انرژی و فعال‌تر شدن بخش‌های خصوصی در این عرصه‌ها در جهت منافع و مصالح دو کشور و کمک به تحکیم ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه منطقه اعلام کرد.

عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار انتصاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وی افزود: حکومت مبارک ایران تحت یک رهبری محکم در سخت‌ترین شرایط، موفقیت‌های بزرگی به‌دست آورده است.

عبدالمهدی با اشاره به تلاش‌های مستمر قدرت‌های بیگانه برای تغییر موازنه در منطقه و جهان به‌ویژه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران اینک به کشور مقتدر منطقه‌یی و جهانی تبدیل شده و ما همواره تأکید داریم که هیچ طرحی در منطقه موفق نخواهد بود، مگر این که ایران به عنوان بازیگر اصلی در منطقه مد نظر قرار گیرد.

او تصریح کرد: قدرت‌های مادی نمی‌توانند در مقابل مواضع اصولی قرار گیرند.

عبدالمهدی با اشاره به این که امروزه اسلام در عراق جایگاه بسیار مستحکمی دارد، موضوع حاکمیت مقتدر و پایدار، تقویت امنیت و آرامش و ارائه خدمات مناسب به مردم عراق را مورد توجه قرار داد و برعلاقمندی و تمایل برای گسترش همکاری‌های تهران – بغداد تأکید کرد.

در این دیدار هم‌چنین موضوع برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و ظریف تأکید کرد که چنان چه جدیت و درایت در طرف مقابل وجود داشته باشد، این مساله قابل حل است.

وی با اشاره به این که مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان دادند که تا چه حد قدرت و اقتدار خود را باور داشته و از حقوق خود نمی‌گذرند، افزود: دانش و فن‌آوری هسته‌یی در ایران بومی شده و بر این اساس ما ضمن تاکید بر حق قانونی خود آماده مذاکره برای حل و فصل این مساله هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *