پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

قهرمان‌بازی‌های زنانه در دنیای مردان

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 313530
زمانی که از یک زن به عنوان ریحانه یاد می‌شود بنابراین قهرمان‌بازی و ورود به شغل‌های مردانه معنی خوشایندی ندارد و با شأن و جایگاه زن منافات دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حال دیدن لباس‌ها بودم و با توجه به بزرگی فروشگاه و تنوع اجناس، انتخاب؛ کمی سخت شده بود و چندین فروشنده مشتریان را راهنمایی می‌کردند و درباره کیفیت و رنگ‌بندی و نوع جنس توضیحاتی ارائه می‌کردند.

قسمت انتهایی فروشگاه پرده‌ای نصب شده بود و این اقدام تحسین بر‌انگیز بود و نشان می‌داد که مدیر فروشگاه حرمت زیادی برای بانوان قائل است و حریم خصوصی آنان را از کل فروشگاه جدا کرده است.

همین‌طور قدم می‌زدم که با تعجب مردی را دیدم که در میان آن همه زن تنها مشغول خرید بود در حالی که فروشگاه کاملاً به بانوان اختصاص داشت و فقط تابلوی ورود آقایان ممنوع را کم داشت که همین باعث شده بود تا فردی ناآگاه به خود اجازه ورود بدهد.

رعایت حریم جامعه تنها وظیفه زنان نیست بلکه مردان هم باید این‌گونه باشند و همه افراد جامعه به هم احترام بگذارند تا امنیتی حاصل شود که در سایه آن همه بتوانند به راحتی زندگی کنند و آرامش داشته باشند.

متأسفانه عده‌ای بدون در نظر گرفتن این مسائل خیلی راحت وارد حریم خصوصی افراد می‌شوند و با خود‌خواهی آسایش را از دیگران سلب می‌کنند.

در نقطه‌ای دیگر از شهر، فروشندگان مرد پشت میز‌ها ایستاده‌اند و دو خانم که گویی مسئول خوش ‌آمد گویی به مشتریان هستند در وسط فروشگاه قدم می‌زنند و اجناس را برای پرو آماده می‌کنند.

اینجا فروشگاهی است بزرگ در خیابان بهشتی قم که فقط اجناس مردانه به فروش می‌رساند، با فروشندگان زن و مردی که هر یک وظیفه خود را دارند و مشغول فعالیت هستند.

زنان خیلی فعال‌تر از مردان در تکاپو هستند و معرفی اجناس و صحبت درباره کیفیت و رنگ‌بندی بر عهده آنان است و مردان نیز لباس مورد نظر را طبق سایز و رنگ دلخواه مشتری بر روی میز می‌گذارند.

البته این تنها نمونه حضور فروشنده زن در لباس فروشی‌های مردانه نیست بلکه امروزه بسیار دیده می‌شود که زنان بدون در نظر گرفتن جایگاه خود وارد چنین مشاغلی شده و مورد بد‌ترین برخورد‌ها نیز قرار می‌گیرند.

گسترش حضور زنان در جامعه در چند سال اخیر

تا چند سال گذشته مشاغل زنان فقط در خانه‌داری تعریف می‌شد و شاید تعداد انگشت شماری در شغل‌هایی رسمی و تعریف شده مثل معلمی و یا پزشکی فعالیت می‌کردند اما با تغییر نگرش خانواده‌ها و در آمدن از حالت سنتی آمار ورود به دانشگاه افزایش یافت و همین باعث شد تا حضور زنان گسترش پیدا کند.

حضور زن در جامعه هیچ مشکل فرهنگی، اخلاقی و یا اجتماعی ندارد اما این‌که او چگونه و در چه جایگاهی حضور پیدا می‌کند مهم است که متأسفانه در جامعه امروزی کمتر دیده می‌شود که به این مسئله اهمیت داده شود و زنان در مشاغلی که کاملاً مردانه است وارد می‌شوند.

نکته جالب توجه این است که درصد بیشتر این زنانی که به شغل‌هایی مثل فروشندگی، ویزیتوری، منشی‌گری و شغل‌های کاذب دیگر روی آورده‌اند تحصیل کرده هستند و به دلیل این‌که نتوانسته‌اند در شغل‌های متناسب با مدرکشان فعالیت کنند به اجبار به سمت و سوی این شغل‌ها کشیده شدند.

طاهره .ص، ۱۹ سال دارد و می‌گوید به دلیل یک‌بار شکست در زندگی مشترک مجبور شده برای روحیه خود و فرار از مشکلات در مغازه‌ای کار کند تا هم خرج خودش را در بیاورد و هم اوقات فراغتش را این‌گونه پر کند.

حرف‌هایی که نمی‌توان بر زبان آورد


وقتی از طاهره درباره رضایت از شغلش می‌پرسم خنده‌هایی تلخ تحویلم می‌دهد و حرف‌هاییئ در جواب می‌زند که فقط باید شنید و غصه‌دار شد.

طاهره بغض می‌کند و ادامه می‌دهد: به اصرار خانواده‌ام مجبور به ازدواج شدم و درس را کنار گذاشتم و وقتی متارکه کردم دیگر شرایط تحصیل برایم مهیا نبود مجبور شدم به این شغل تن دهم که ضررش بیشتر از سودش است.

او هنوز در دنیای بچگی و سادگی خود است اما در چنین شرایطی قرار دارد و خواه ناخواه طعم مشکلات را می‌چشد و زندگی‌اش را ادامه می‌دهد و با کار در یک روسری فروشی تنها به دریافت وجه اندکی دلش خوش است.

سوده محبی جامعه شناس است و عقیده دارد نیروی کار زن به دلیل ارزان بودن و توقع پایین نسبت به مردان طرفدار دارد و افراد تمایل دارند تا بیشتر از آنها استفاده کنند تا از هزینه‌هایشان کم شود.

وی با اشاره به اینکه مشاغل مردانه باعث سرکوب شدن تمایلات فطری در زنان می‌شود بیان می‌کند: شاید به ظاهر زنان در این شغل‌ها موفق به نظر بیایند و بتوانند همانند مردان پر توان و موفق حاضر شوند اما به مرور زمان این نادیده گرفتن تفاوت زن و مرد و گرایش زنان به مشاغل مردان تمایلات فطری آنها را سرکوب می‌کند.

شغل بانوان نباید باعث ضعف مدیریت آنها در خانواده شود

محبی می‌افزاید: خداوند زنان و مردان را ویژگی‌های خاص خودشان آفریده و برای هر یک وظایفی تعریف شده است و زمانی که از یک زن به عنوان ریحانه یاد می‌شود بنابراین قهرمان بازی و ورود به شغل‌های مردانه معنی خوشایندی ندارد و با شأن و جایگاه زن منافات دارد.

این جامعه شناس معتقد است که در مواقع بسیاری زنان با ورود به اجتماع به ساختار خانواده آسیب زده‌اند و با توجه به مشغله‌هایی که برای آنها در کار معین شده دیگر توانی برای اداره خانواده و توجه به تربیت فرزندان ندارند که البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند.

تربیت فرزندان و اعضای یک خانواده از عزت و کرامت مادر خانواده سرچشمه گرفته و به فردی مفید برای جامعه تبدیل می‌شوند و زمانی که این عزت و کرامت و شأن زنانگی زیر سئوال برود قطعاً بنیان خانواده متزلزل شده و مشکلات گوناگونی دامن‌گیر خانه، خانواده و جامعه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *