سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

حضورشاعران۲۰كشوردركنگره شعرمقاومت

يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 313280
دبير چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامی از حضور شاعران ۲۰ كشور جهان در كنگره شعر مقاومت طی آبان‌ماه امسال در تهران خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از ايكنا، نشست خبری دومين جشنواره دوسالانه بين‌المللی كتاب مقاومت(جايزه ادبی شهيد آوينی) ظهر امروز يكشنبه، ۲۴ شهريورماه جاری با حضور سردار بهروز اثباتی، دبير علمی و نصرت‌اله صالح‌نژاد، دبير اجرايی جشنواره در محل بنياد روايت فتح برگزار شد.

سردار اثباتی، دبير چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامی پس از تبيين برنامه‌های دومين جشنواره دوسالانه بين‌المللی كتاب مقاومت گفت: ۶۷۱ اثر شعر فارسی و ۳۷ شعر عربی، ۲ شعر انگليسی و ۶ شعر تركی به اين كنگره ارسال شده است. همچنين ۲۴ اثر در بخش مقاله فارسی، ۴ مقاله به زبان عربی، ۵ اثر در حوزه يادداشت عربی و يك پايان‌نامه ارسال شده است كه در نهايت ۲۶۲ نفر در اين كنگره شركت كرده و آثار خود را ارسال كرده‌اند كه ۵ نفر از شركت‌كنندگان خارجی از كشورهای لبنان، عراق، مصر، فلسطين و افغانستان هستند.

وی با اشاره به اختتاميه كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامی افزود: برای اين مراسم كه از ۱۱ تا ۱۳ آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود يك گروه داوری بين‌المللی در حوزه زبان عربی تشكيل داديم كه داورانی از كشورهای مصر، يمن و لبنان حضور دارند و همچنين دو داور ايرانی كه در حوزه ادبيات عرب تخصص دارند آثار را داوری خواهند كرد.

شعرخوانی ۴۰ شاعر در اختتامیه کنگره شعر مقاومت

اثباتی افزود: در اين كنگره ۱۱۰ شاعر در حوزه ادبيات بين‌الملل شناخته شده و ضمن اينكه يك فراخوان هم اعلام شد، شاعران و محققانی از ۲۰ كشور برای حضور در كنگره دعوت شده‌اند. درخواست‌هايی از كشورهايی چون هندوستان، تركيه و تاجيكستان نيز برای حضور در كنگره داشتيم، از سوی ديگر ۲۰ شاعر و محقق ايرانی هم انتخاب شده و در اين مراسم حضور می‌يابند از اين رو شعرخوانی ۴۰ شاعر را خواهيم داشت.

دبير كنگره شعر مقاومت با بيان اينكه به دنبال تعميق ادبيات مقاومت در حوزه شعر هستيم، تصريح كرد: پيرامون برگزاری كنگره، سه نشست تخصصی خواهيم داشت كه اميدواريم بتوانيم چند جلد كتاب در همين راستا منتشر كنيم.

سردار اثباتی در ادامه با بيان اينكه نبايد حوزه مقاومت محدود به فعاليت بنياد روايت فتح باشد، اظهار كرد: نهادهای فرهنگی ديگری نيز بايد در اين زمينه فعال باشند و نقش رسانه در پاسخ به اين نياز و دستاوردهای فرهنگی انقلاب سازنده است.

حضور شاعران ایرانی و خارجی در شهرهای قم و کرج

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر برگزاری اين كنگره در سال جاری در استان خوزستان، تصريح كرد: قرار بر اين بود چهارمين دوره كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامی را در استان خوزستان برگزار كنيم اما مقدورات مالی بنياد اجازه نداد و به اجبار اين كنگره را در تهران برپا می‌كنيم.

سردار اثباتی در ادامه درباره مكان برگزاری نشست‌های تخصصی كنگره شعر بيان كرد: در تلاش هستيم كه نشست‌های اين كنگره را در استان قم به عنوان مركز علمی كشور برگزار كنيم و نشست‌های ديگر را نيز به دليل قوت شعر شهرستان كرج در اين شهر، اسلامشهر و شهرری برپا خواهيم كرد.

وی ادامه داد: به همين منظور برای بهره‌برداری بهتر و مطلوب شركت‌كنندگان از اين كنگره تلاش شده است تا از اساتيد دانشگاه كه در حوزه شعر بين‌الملل شناخته شده هستند دعوت شود و به نوعی ديگر از شاعرانی كه به مقاومت با نگاه اسلامی می‌نگرند نيز دعوت كرده‌ايم.

جايزه كتاب سال مقاومت هنوز مشخص نيست

دبير چهارمين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اينكه چه كشورهايی در اين كنگره حضور می‌يابند، اظهار كرد: شاعرانی از كشور كويت، عراق، سوريه، لبنان، فلسطين، مصر، تونس، سودان، شيعه‌نشينان عربستان، بحرين، يمن، تاجيكستان، پاكستان، هند، تركيه و آذربايجان در اين كنگره حضور می‌يابند.

وی درباره حاميان كنگره شعر مقاومت و جايزه ابدی شهيد آوينی افزود: حاميان مالی و معنوی اين كنگره بنياد روايت فتح، مؤسسه انتشاراتی بنياد روايت فتح، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه هنرمندان، بسيج هنرمندان، سازمان بسيج مستضعفين، خانه كتاب و شهرداری تهران است.

سردار اثباتی درباره جوايز اين دوره از كتاب سال مقاومت بيان كرد: در كنگره شعر مقاومت بحث مسابقه مطرح نيست و هديه‌ای معنوی به برگزيدگان و شاعران تقديم می‌شود. جايزه كتاب سال مقاومت هم در حال حاضر مشخص نيست، البته همانند سال گذشته به برگزيدگان سكه اهدا می‌شود كه تعداد آن امسال مشخص نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *