پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

"من هستم شما سراغ ما نمی‌آیید!"

شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 309971
مجری و سردبیر برنامه شناسنامه با بیان اینکه آقای روحانی ‌خیلی وقت بود جلوی دوربین نیامده بود، گفت: سوال اولم از وی در برنامه شناسنامه این بود که کمتر جلوی دوربین حاضر می‌شوید و مصاحبه می‌کنید؛ وی در جواب گفت: من هستم، شما سراغ ما نمی‌آیید!
"من هستم شما سراغ ما نمی‌آیید!"
به گزارش جهان، محمد‌حسین رنجبران مجری و سردبیر برنامه شناسنامه و دیروز، امروز، فردا در گفت‌وگو با فارس درباره برنامه شناسنامه اظهار داشت: سازمان یک سفارش مقطعی به ما داشت که با سه نفر از بزرگان مصاحبه بگیریم و این کار انجام شد؛ بعد از این مصاحبه‌ها جرقه این موضوع در ذهن بنده زده شد و با آقای زین‌العابدین مدیر شبکه سوم سیما صحبت کردم و با یکدیگر همفکر شدیم.

وی با بیان اینکه سابقه چنین کاری را داشتم، افزود: سال ۱۳۸۵ در خبر ۳۰/۲۰ یک بسته‌ای به نام اتاق شیشه‌ای را راه‌اندازی کردیم که به سراغ مقامات مختلف می‌رفتیم و در یک روز خاص پخش می‌شد؛ آن موقع مصاحبه با مهدی کروبی، محمدرضا باهنر، علی‌اکبرناطق نوری، سیدمحمدسلامتی، مرتضی حاجی، مصطفی کواکبیان، احمد توکلی، عبدالله جاسبی و برخی دیگر از افراد را گرفتیم و پخش کردیم که با استقبال هم مواجه شد که حدود سیزده نفر می‌شد.

رنجبران با اشاره به این سابقه یادآور شد: این پیشنهاد را به آقای زین‌العابدین دادم که این کار را ادامه دهیم چراکه بسیاری از مقامات حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و می‌توان آن را سر و سامان داد تا به نوعی تاریخ شفاهی انقلاب و نظام اسلامی شود و واقعا به همین شکل هم شد.

*روحانی اولین میهمان برنامه شناسنامه

رنجبران با بیان اینکه شناسنامه دراین مدت جای خود را در میان مخاطبان عام و خاص بازکرده است، افزود: دو نفر از رابطان برخی از مقامات به بنده زنگ زدند که نوبت ما کی می‌شود که به آنها گفتم نام مقام مورد نظر شما در فهرست ما وجود دارد اما باید کمی صبرکنید که خدمتشان برسیم.

رنجبران در پاسخ به این سوال که افراد بر چه مبنایی انتخاب می‌شوند، گفت: ما به سوابق افراد نگاه می‌کنیم؛ از ابتدای انقلاب تا کنون، این طور هم نیست که از قدیم شروع کنیم بلکه سعی کردیم از طیف های مختلف چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ قدمتی درکنار هم بهره ببریم تا برنامه تنوع بیشتری به خود بگیرد.

مجری و سردبیربرنامه شناسنامه به نخستین برنامه شناسنامه اشاره و تصریح کرد: برای مثال اولین مصاحبه ما با آقای روحانی بود در بهمن ۹۱ ضبط و پخش شد و تکرار آن را نیز بعد از پیروزی وی در انتخابات پخش کردیم.

*خاطره جالب رنجبران از شهاب مرادی

رنجبران با اشاره به این موضوع به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: جالب است چند روز پیش که با حجت الاسلام آقای شهاب مرادی صحبت می‌کردم به مزاح به من گفت اولین نفری که در شناسنامه با وی گفت‌وگو گرفتی رئیس‌جمهور شد خدا به داد آخرین نفر برسد.

*آقای روحانی گفت من هستم شما سراغ ما نمی‌آیید

وی اظهارداشت: آقای روحانی قبول کرد که در برنامه ما حضور یابد، خیلی وقت بود جلوی دوربین نیامده بود و سوال اولم این بود که کمتر جلوی دوربین حاضر می‌شوید و مصاحبه می‌کنید و وی در جواب گفت: من هستم، شما سراغ ما نمی‌آیید بلافاصله چون چند مدتی بود که بدنبال آقای روحانی بودم و در ریز امور هم قرار داشتیم گفتم ما در صدا و سیما خیلی دنبال شما آمدیم اما شما حاضر به مصاحبه نشدید خندید و گفت، حالا بریم سر اصل مطلب.

*فکر نمی‌کردم روحانی رئیس‌جمهور شود

رنجبران با بیان اینکه آنزمان احتمال نامزدی وی را بسیار قوی می‌دانستم، گفت: اما واقعا فکر نمی‌کردم رئیس‌جمهور شود گرچه همان موقع هم به برخی از دوستان گفتم اگر آقای روحانی در میدان انتخابات حضور پیدا کند که می‌کند از خیلی‌ها قویتر خواهد بود و رقابت با او کارسختی است.

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه به گفت‌وگوی دوستانه‌اش با برادر آقای روحانی (حسین فریدون) در آن زمان اشاره و اضافه‌کرد: همان موقع هم با برادر ایشان صحبت می‌کردم گفتم که دکتر روحانی بالقوه نامزد خوب و قوی است اما موضوع اینجاست که احتمال بسیار زیاد آقای هاشمی رفسنجانی نامزد می‌شود و آقای روحانی کنار خواهد کشید و در این پازل گیر خواهد افتاد.

*حسین فریدون می‌گفت امکان ندارد هاشمی بیاید/تو هنوز جوانی!

وی ادامه داد: آن زمان حسین فریدون که به ما لطف دارد با همان لحن ساده و صمیمی‌اش گفت امکان ندارد آقای هاشمی بیاید مطمئنیم که نمی‌آید تو جوانی هنوز؛ روزی که آقای هاشمی به عنوان آخرین نفر در وزارت کشور ثبت نام کرد به حسین فریدون زنگ زدم و گفتم دیدی آقای رییس، با همه جوانیم درست پیش‌بینی کردم، یادم هست که خیلی ناراحت بود اما در همان زمان هم می‌گفت صبرکن.

رنجبران با اشاره به مصاحبه آقای روحانی اظهارداشت: آقای روحانی ناگفته‌های زیادی از مسائل هسته‌ای داشت همچنین از مواضعش درباره فتنه ۸۸ پرسیدیم و جواب‌های خوبی داد؛ درباره رابطه با آمریکا نیز از وی سوال شد؛ ما تصورمان این بود که بیشتر به سمت فضای روز برویم اما کم کم که جلو رفتیم دیدیم آقای روحانی ناگفته‌هایی را مطرح کرد که در واقع می‌توانست تاریخ شفاهی نظام و انقلاب باشد.

رنجبران تصریح‌کرد: دومین مقام آقای صالحی وزیر سابق خارجه بود؛ سومین نفر هم آقای مصطفی پورمحمدی بود و بعد هم آقای اسحاق جهانگیری که الان معاون اول شده است.

*حاشیه‌های حضور جهانگیری در برنامه شناسنامه

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه درباره حضور جهانگیری در برنامه شناسنامه افزود: طبق روال صبح جمعه اعلام کردم که برنامه این هفته آقای جهانگیری است با این محورها؛ چند ساعت بعد آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نمازجمعه از صداوسیما انتقاد کرد که چرا در قالب برنامه‌ای به سراغ نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می‌رود این خلاف قانون انتخابات است.

وی اضافه‌کرد: بلافاصله رسانه‌های مختلف به بنده زنگ می‌زدند که جواب شما چیست؟ منظور برنامه شما بوده و آیا با این سخنان جهانگیری پخش می‌شود؟ بنده گفتم اولا معلوم نیست که منظور ایشان برنامه ما بوده باشد بعد هم اینکه من درحدی نیستم که بخواهم پاسخ این عالم بزرگوار را بدهم باید مقامات سازمان اگر صلاح دانستند در این زمینه صحبت کنند خلاصه شاید به سه مصاحبه اینگونه پاسخ دادم و خواهش هم کردم که به هیچ عنوان رسانه‌ای نشود و فقط جهت اطلاع شما باشد که انصافاً انها هم رعایت کردند.

رنجبران با بیان اینکه برنامه پخش و جنجال زیادی به پا شد، افزود: خیلی‌ها می‌گفتند مصاحبه آقای جهانگیری پخش نمی‌شود که در نهایت پخش شد و بازخورد بسیار زیادی داشت بویژه موضوع دیدار او و دو تن از اصلاح طلبان با مقام معظم رهبری که برای نخستین بار محتویاتی از ان گفته می‌شد.

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه به ادامه این برنامه با حضور افراد شناخته شده‌ای همچون حجت‌الاسلام ری‌شهری، آقایان عسگراولادی، میرسلیم، حدادعادل و علی لاریجانی، احمد توکلی اشاره و تصریح کرد:در این برنامه ناگفته‌های زیادی مطرح شده و می‌شود و برای مخاطبان عام هم این موضوع بسیار جذاب است خیلی از مردم عادی که بنده را می‌بینند همین را می‌گویند و الحمدالله خیلی خوب شناسنامه را دنبال می‌کنند.

*شناسنامه را قلباً از دیروز امروز فردا بیشتر دوست دارم

وی افزود: اگر از بنده بپرسند از بین شناسنامه و دیروز امروز فردا کدام را می‌پسندید قلبا خواهم گفت شناسنامه را بیشتر از دیروز، امروز، فردا دوست دارم.

*جتجالی‌ترین مصاحبه از نظر رنجبران رنجبران در پاسخ به این سوال که جنجالی‌ترین مصاحبه‌ای که داشتید کدام بود، تاکید کرد: هرکدام از مصاحبه‌ها بازخورد خاص خود را داشت و هم در فضای مجازی و هم در رسانه‌های دیگر مورد استفاده و استقبال قرار گرفت، البته جالب‌تر از انعکاس آنها استفاده از کدهایی بود که در این برنامه در یادداشت‌های مختلف رسانه‌ای استفاده می‌شد.

وی با اشاره به نخستین برنامه شناسنامه با حضور حجت‌الاسلام روحانی گفت: بعد از پخش این مصاحبه برخی دوستان فشارهای زیادی آوردند و در سایت‌ها منتشر کردند که چرا باید اینگونه به آقای روحانی پرداخته می‌شد و چرا حسین رنجبران با او هیچگونه چالشی نکرد، اما هم اینگونه که آنها می‌گفتند نبود و هم اینکه این برنامه یک برنامه‌ای است که می‌خواهد منعکس کننده تاریخ شفاهی انقلاب و نظام باشد و شکل و شمایلش به گونه ای است که مجری باید بیشتر گوش کند درمواقع لزوم هدایت نماید.

رنجبران به استفاده از بخش های مختلف این برنامه از رسانه‌های مختلف خارج از کشور اشاره کرد و اظهارداشت: این موضوع نشان می‌دهد که آنها چقدر دقیق ما را رصد می‌کنند و باید در این زمینه خیلی دقت کنیم و البته با هوشمندی حرکت کنیم که همین طور هم هست.

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه با بیان اینکه برخی از صحبت‌های مصاحبه شوندگان به درخواست خود آنها با توجه به شرایط موجود حذف می شود، تصریح کرد: برخی اوقات خودم خیلی دلم می سوزد که چرا آقای فلانی خواست که این قسمت از صحبت هایش پخش نشود چون به قول ما رسانه‌ای‌ها می‌ترکاند! اما بالاخره منافع ملی است و از همه چیز مهمتر آن است، امیدوارم در فرصت مقتضی همه این ‌گفت‌وگوها و حاشیه آنها کتاب شود تا به عنوان برگی از تاریخ ایران اسلامی برای همیشه ثبت و ضبط شود، به یاری خداوند متعال مقدمات این کار انجام شده است و دراینده ای نزدیک انشاالله عملیاتی خواهد شد.

خاطره رنجبران از حضور آقای عسگراولادی در برنامه شناسنامه

وی در پاسخ به این سوال که آیا خاطره‌ای از پشت صحنه برنامه شناسنامه دارید، افزود: ما بالای یک ساعت مصاحبه می‌گیریم و حدود یک ساعت آن روی آنتن می‌رود، بنده در مصاحبه با آقای عسگراولادی خیلی ناراحت شدم چراکه با توجه به توان جسمی‌ای که داشتند چند بار گله کرد که خیلی خسته شده‌ام.

*تنها گفت‌وگویی که دو قسمتی شد

رنجبران ادامه داد: در گفت‌وگو با سرلشکر صفوی تنها گفت‌وگویی بود که دو قسمت شد و چون در ماه مبارک رمضان بود قرار بود یک قسمتی شود اما گفت دیگر توان ندارم و باید روز دیگری وقت بگذارید.

وی به خاطره‌ای از یکی از برنامه‌های شناسنامه اشاره کرد و گفت: در یکی از مصاحبه‌ها از یکی از افراد پرسشی شد مبنی بر اینکه شما که سالیان حساسی مسئول بخشی از انتخابات بوده‌اید وقتی قضیه تقلب در سال ۸۸ را شنیدید چه حسی پیدا کردید؟ او خیلی تقبیح کرد و گفت آن زمان خیلی غصه خوردم و همان زمان هم به برخی از آقایان که این موضوع را مطرح می‌کردند گفتم خودتان می‌دانید که این نشدنی است؟ خلاصه به نظرم آن کسانی که این حرف‌ها را زده‌اند ظلم بزرگی به نظام کرده‌اند که فراموش ناشدنی است.

*خواهش می‌کنم این سؤال را حذف کنید!

رنجبران اضافه‌کرد: این بزرگوار قبل از این پرسش از یکی از موثران در فتنه ۸۸ و القا کنندگان موضوع تقلب که البته از افراد شناخته شده نظام هم هست خیلی تعریف و تمجید کرد که آقای فلانی اینگونه است و... از او پرسیدم شما گفتید که افرادی که قضیه تقلب را مطرح کرده‌اند ظلم بزرگی به نظام کرده‌اند اما از سویی همین چند دقیقه قبل از فلانی که خودش از شش ماه قبل از انتخابات از تریبون‌های رسمی که در اختیار داشت شبه تقلب را در جامعه می‌پراکند و به اصطلاح کد تقلب می‌داد اینگونه تعریف و تمجید کردید و می‌کنید این‌ها چگونه با هم جور درمی‌آید؟ سریع با حالتی ناراحت و مضطرب گفت: خواهش می‌کنم این سوال را حذف کنید.

رنجبران ادامه داد: بنده گفتم جواب دهید چیز خاصی نیست و گفت نه خواهش می‌کنم حذف کنید و ما حذف کردیم و در پایان مصاحبه آن فرد برای من توضیح داد برای جلوگیری از اشاعه موضوع تقلب توسط این آقا چه کارهایی کرده و موثر نیفتاده است.

وی تصریح‌کرد: او می‌گفت، نزد آن فرد رفتم و گفتم شما که می‌دانید که این تقلبی که می‌گویید به این دلایل روشن نشدنی است خواهش می‌کنم این حرف‌ها را نزنید از شما بعید است، بنده خدا می گفت آخرسر گریه افتادم، انقدر گریه کردم که همه پیراهنم خیس شد اما بازهم او گوش نکرد، اما چه کنیم اگرازش تعریف می‌کنم به این خاطر است که نباید او را از انقلاب و نظام دور کرد، ضررش بیشتر است هرجور هست باید حفظش کنیم.

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه در پاسخ به این سوال که در برنامه شناسنامه وقتی احساس می‌کردید برخی از خط قرمز‌ها عبور می‌کنند، چطور آن را جهت‌دهی می‌کردید، گفت: این برنامه ضبط می‌شود و در این برنامه خیلی راحت‌تر هستم و سوال‌ها را راحت‌تر می‌توانم بپرسم.

وی ادامه داد: در این مصاحبه‌ها بنده راحت‌تر سوال می‌پرسم و معتقدم ما از اینگونه گفت‌وگوها که به نوعی تاریخ شفاهی انقلاب و نظام است می‌توانیم برای دید دادن به مخاطب خیلی خوب استفاده کنیم، می‌توان به مخاطب اطلاعات داد و بر اساس آن مخاطب را هدایت کرد.

رنجبران بر همین اساس اطلاعات دادن به موقع به مردم را مهمترین عامل جلب اعتماد مردم به رسانه عنوان و اضافه‌کرد: ‌به عنوان مثال وقتی مردم در برنامه شناسنامه طیف‌های مختلف فکری سیاسی خود را می‌بینند و حرف‌های آنها را می‌شنوند دیگر سراغ رسانه‌های بیگانه نمی‌روند یا واقع بینانه‌تر کمتر می‌روند و به رسانه‌های خودشان اعتماد می‌کنند و اینگونه است که ما می‌توانیم اثرگذارتر باشیم.

*فقط محورها را به مصاحبه‌شونده‌ها می‌دهیم

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه در ادامه گفت: ما سوال‌ها را به مصاحبه‌شونده‌ها نمی‌دهیم فقط محورها را می‌گوییم و اینکه اگر ناگفته‌ای دارند آماده کنند که خیلی هم استقبال شده است.

*آغاز سری جدید برنامه شناسنامه

وی در پاسخ به این سوال که آیا شناسنامه به همین صورت ادامه می‌یابد یا تغییری در آن شکل می‌گیرد، اظهارداشت: سری جدید برنامه شناسنامه به زودی با حضور افراد جدید و ناگفته‌های بیشتر آغاز خواهد شد.

رنجبران تصریح‌کرد: ۲۶ برنامه سری اول شناسنامه پخش و تمام شد و سری دوم این برنامه را کلید زده‌ایم؛ با توجه به پخش مناظره‌های تلویزیونی از شبکه یک همزمان با پخش برنامه شناسنامه یک ساعت جدید اختصاص خواهیم داد.

رنجبران درخصوص بررسی محتوای برنامه به زحمات مدیر شبکه سه اشاره و تصریح‌کرد: آقای زین‌العابدین شخصاً برای این برنامه وقت می‌گذارد که با توجه به مشغله‌های فراوان وی جای تقدیر فراوان دارد.

*دلیل نامگذاری برنامه شناسنامه

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه درباره اسم این برنامه نیز گفت: اولین برنامه را بدون اسم پخش کردیم؛ بنده روی شناسنامه تاکید داشتم و پیشنهادم این بود، اول قبول نکردند اما گفتم هر یک از این افراد شناسنامه نظام و انقلاب اسلامی هستند و نامشان در شناسنامه نظام و انقلاب ثبت شده است که در نهایت آقای شریعت‌پناهی کمک کرد و نظر اخذ شد و برنامه شناسنامه نام گرفت و الحمدالله خیلی هم جا افتاد.

وی با اشاره به چگونگی تهیه تیتراژ برنامه هم اضافه کرد: بعد از حدود شش هفت برنامه دیدم حیف است این کار یک تیتراژ قوی و تاثیرگذار نداشته باشد به حامد زمانی زنگ زدم، گفتم شعری می‌خواهم با این مضمون که افرادی که شناسنامه نظام هستند حواسشان باشد که چه کسی هستند و چه خطرات و پرتگاه‌های مادی و نفسانی انها را تهدید می‌کند و بدانند شناسنامه نظامی هستند که این همه خون پایش رفته است.

رنجبران با بیان اینکه حامد زمانی و تیمش برای این کار زحمت زیادی کشیدند، افزود: بعد از یک هفته آقای زمانی به من زنگ زد که حامد عسگری شعر خوبی گفته است و بعد دیدم از آنچه که می‌خواستم خیلی زیباتر است البته یکی دو اصلاح با مشورت دوستان کردیم و به حامد زمانی گفتیم، اعمال کرد.

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه کارهای حامد زمانی را در این عرصه کارهایی از سر عشق و علاقه دانست و گفت: چندی بعد وی زنگ زد که ملودی که سال‌ها دنبالش بودم کار کنم در این شعر جا افتاده خیلی خوشحال بود و وقتی برای نخستین بار گوش کردم از ته دل گریه کردم و بعد هم مولانا ابراهیمی تصویرگذاری و تدوین کار را انجام داد که او هم سنگ تمام گذاشت و خیلی از مردم با این تیتراژ اخت شده‌اند.

*حدادعادل از افراد کمیاب عرصه سیاست است

وی همچنین با اشاره به حضور آقای حدادعادل در برنامه شناسنامه گفت: آقای حداد عادل صحبت کردنشان خیلی معقول و منطقی بود و بازخوردهای خوبی داشت؛ بنده از مجلس ششم خدمت وی بودم و زحمات آقای حداد را در جاهای مختلف دیدم و از افراد کمیاب عرصه سیاست است.

رنجبران افزود: بنده در همان مصاحبه به آقای حدادعادل گفتم چرا شما وارد عرصه سیاست شدید؟ و ایشان مثال قشنگی زد و وی صحبت‌های خوبی در عرصه انتخابات مطرح کرد.

*تقدیر رنجبران از خبرگزاری فارس

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه در ادامه سخنان خود تقدیری از عوامل برنامه شناسنامه داشت و گفت: آقای صراف تهیه‌کننده برنامه شناسنامه زحمت زیادی کشید و تیم خوبی برای شناسنامه چید، به‌عنوان مثال مدیرفیلم برداری ما هادی بهروز برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر پارسال است که تصویربرداری مستند آخرین روزهای زمستان ( شهید حسن باقری ) را برعهده داشته است، با این تفاسیر کار را شروع کردیم. البته باید بگویم رسانه‌ها هم از جمله خبرگزاری فارس، خیلی خوب با ما همراهی کردند.

رنجبران رسانه‌ای شدن دقیق این برنامه و همچنین «دیروز،امروز، فردا» را یکی از عوامل موفقیت و دیده شدن انها دانست و تصریح کرد: سیدمیلاد پیغمبرزاده به عنوان مدیرتولید و مصطفی امامی در جایگاه مدیر روابط عمومی و رسانه‌ای این برنامه زحمات زیادی برای رسانه‌ای شدن آن می‌کشند و آقای امامی مسئولیت پیاده و خبری کردن آن را نیز برعهده دارد و انصافا خیلی دقیق این کار را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود بیست و شش نفر از مقامات کشور را تاکنون به برنامه شناسنامه دعوت و از صحبت هایشان استفاده کرده‌ایم، اظهارداشت: هدفگذاری ابتدایی ما حدود هشتاد نفر از مقامات مختلف کنونی و سابق کشور است و البته سختی‌های فراوانی برای دعوت آنها وجود دارد که امیدواریم مثل همیشه خداوند متعال کمک کند و ما هم همت ورزیم.

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه یکی دیگر ازنقاط قوت این برنامه را مشاور طرح آن دانست و گفت: برادر و بهتر است بگویم استاد بزرگوارم که دراین جایگاه به بنده و گروه تهیه کمک می‌کند و ای کاش می‌توانستم نامش را ببرم چون راضی نیست نامی از او برده شود بسیار به ما کمک می‌کند و در کنار بنده همواره با راهنمایی‌ها و مشاوره‌های موثر خود باعث دلگرمی و حرکت درست برنامه بوده است.

*به گفته بسیاری از افراد دیروز امروز فردا تأثیرگذارترین برنامه سیاسی کشور طی چند سال اخیر بوده است

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه درباره برنامه «دیروز امروز فردا» نیز تصریح کرد: خیلی‌ها معتقدند دیروز، امروز، فردا تاثیرگذارترین برنامه سیاسی کشور طی چند سال اخیر بوده است؛ البته مناظره‌هایی که از آبان ۹۱ شروع کردیم و تا نزدیک انتخابات خرداد ۹۲ ادامه دادیم پرفشار‌ترین و سخت‌ترین روزهای زندگی سیاسی و خانوادگی‌ام بود و نه فقط فشار برنامه بلکه فشار برخی از افراد هم وجود داشت که خیلی زیاد بود چراکه در حاشیه مناظره‌ها برخی حرف‌ها را مطرح می‌کردند و اگر لطف خداوند و تدابیر آقای ضرغامی و حمایت آقایان دارابی و زین‌العابدین نبود و آرامشی که همسرم به بنده می‌داد شاید بعد از مناظره دوم کاررا رها می‌کردم.

*آرامش مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به مناظره‌های دیروز امروز فردا در سال ۹۱ بازمی‌گشت

وی گفت: برخی می‌گفتند این کار درستی نیست و در نهایت به آنها ثابت شد؛ چراکه اگر ما آرامش مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را داشتیم با قاطعیت می‌گویم مهمترین علتش مناظره‌های دیروز‌، امروز، فردا بود که از آبان ۹۱ شروع شد.

وی افزود: درواقع کلام مقام معظم رهبری روی زمین مانده بود؛ یکی از مدیران خبر تلویزیون به بنده گفت چرا این کار را شروع کرده‌اید و چهره‌های اصلاح‌طلب را می‌آورید؟ و من گفتم آقا در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ مناظره‌ها را خوب دانستند فقط چند ایراد بیان کردند؛ صحبت‌های آقا را در ۲۹ خرداد ۸۸ خواندم و آقا بعد از اینکه درباره مناظره‌ها نقاط قوت و ضعف را مطرح کردند می‌گفتند ای کاش این مناظره‌ها هر سال و هر روز در تلویزیون در طول سال ادامه داشته باشد تا این فضای هیجانی پشت انتخابات جمع نشود.

رنجبران اضافه‌کرد: این مدیر خبر تلویزیون به راحتی به من گفت حالا که این کار انجام نشده است الان هم انجام ندهید چون فقط هشت، نه ماه تا انتخابات مانده است؛ گفتم اگر در همین هشت نه ماه هم این کار انجام شود قطعا مزایایش برای جامعه بیشتر از مضارش خواهد بود و هیجانات در آستانه انتخابات کمتر می‌شود.

رنجبران با بیان اینکه که بحمدالله این مناظرات با همه فشارها و بعضاً بد اخلاقی‌های پشت صحنه‌ای که دیده نشد صورت گرفت و نتیجه داد، تصریح کرد: وقتی شما انتخاباتی با این شکوه و مشارکت را دراوج ارامش و اقتدار برگزار می‌کنید آنهم بعد از فتنه بزرگ ۸۸ یکی از مهمترین دلایلش این است که اعتماد خدشه‌دار شده مردم التیام یافته و بازیابی شده است و به نظر بنده و بسیاری از صاحب نظران سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای نقش مناظرات ما در «دیروز، امروز، فردا» در این مسیر نقشی غیرقابل انکار است.

*آقای ضرغامی و آقای دارابی تدبیر خوبی در مناظره‌ها داشتند

مجری و سردبیر دیروز، امروز، فردا در ادامه به برنامه مناظره سیما بعد از انتخابات اشاره و اضافه‌کرد: نگاه نکنید که الان به راحتی مناظره برگزار می‌شود و فضای جامعه عادت کرده است یازده آبان ۹۱ که نخستین مناظره بین آقایان شریعتمداری و اصغرزاده بعد از فضای بسته ناشی از فتنه ۸۸ برگزار شد هیچ موقع یادم نمی‌رود خیلی از مردم جلوی تلویزیون میخ شده بودند و البته خود من هم روی صندلی‌ام در استودیوی یازده به لطف خداوند متعال و ائمه و با فشاری وصف ناپذیر میخ شده و گفت‌وگو را هدایت کردم، هدایتی که با تمام وجود سعی کردم بی طرفانه باشد چیزی که هنوز همه اصلاح طلبان می گویند و به ان اذعان دارند.

وی ادامه داد: واقعا مهندس ضرغامی و آقای دارابی تدبیر خوبی برای مناظره‌ها داشتند، هم در مناظره‌های آبان ۹۱ که ما شروع کردیم و هم مناظره‌های ریاست جمهوری.

*الگوی خاصی در مجری‌گری نداشتم

وی در پاسخ به این سوال که آیا الگوی خاصی در مجری‌گری داشتید یا خیر، اظهارداشت: خیر الگوی خاصی نداشتم و همیشه سعی کردم خودم باشم.

رنجبران با اشاره به مناظره آقای شریعتمداری و آقای اصغر‌زاده یادآور شد: در واقع اصلاً قرار نبود آقای اصغرزاده دعوت شود اول قرار بود خانم ابتکار در کنار خانم فروز رجایی‌فر به عنوان نسل تسخیر لانه جاسوسی باهم مناظره کنند که خانم ابتکار گلایه‌هایی کرد و گفت نمی‌آید و پیشنهاد داد آقای اصغرزاده بیاید و شماره خواهر آقای اصغرزاده را به من داد.

*خاطره‌های مناظره‌ها را منتشر خواهم کرد

وی با بیان اینکه خاطره‌های این مناظره‌ها را نوشته‌ام و آنها را منتشر خواهم کرد، گفت: خواهر آقای اصغر‌زاده همسر آقای امین‌زاده است که در فتنه ۸۸ محکوم شد؛ شماره آقای اصغر‌زاده را گرفتم و به وی زنگ زدم؛ اصغرزاده گفت باورم نمی‌شود من بخواهم به تلویزیون بیایم که به وی گفتم چیز خاصی نیست و وی گفت نه شما می‌خواهید من را مصادره کنید و من گفتم اینگونه نیست فقط باید ضمن بیان آزاد نظرات، خط قرمز‌ها رعایت شود و در نهایت پذیرفت بعد سراغ حاج آقای شریعتمداری رفتم.

*بعد از مناظره شریعتمداری و اصغرزاده نمی‌توانستم بایستم!

مجری و سردبیر برنامه شناسنامه ادامه داد: آقای شریعتمداری کمی تردید داشت اما بنده گفتم برنامه خوبی می‌شود و اطلاعات به مردم می‌دهیم و در نهایت آقای شریعتمداری نیز پذیرفت؛ خیلی سخت بود و خداوند متعال و ائمه خیلی به بنده کمک کردند و آن مناظره بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید، بعد از برنامه فهمیدم چه فشاری به بنده وارد شده است تا حدی که نمی‌توانستم روی پای خود بایستم آنقدر مناظره سنگین و سختی بود و هر دقیقه آن فشارهای زیاد خاص خود را داشت.

وی گفت: جعفر عزیزی خبرنگار و مدیر دفتر صداوسیما در برلین بعد از این مناظره به من زنگ زد و گفت: حسین چه خبر بوده، بسیاری از تهران به من زنگ زدند و بازخوردهای زیادی داشته است؛چه کارکرده اید شماها، مگر قرار است اتفاقی بیافتد که من گفتم نه یک مناظره بود دیگر.

رنجبران تصریح‌کرد: اصغر‌زاده بعد از این برنامه خیلی تشکر کرد، آقای شریعتمداری هم همین طور و بعد از برنامه هم با همه بحث های جدی که داشتند با یکدیگر خوش و بش صمیمی داشتند خیلی از دوستانی که در طیف اصلاح طلب هستند بعد از این گفت‌وگو به من زنگ زدند و تشکر کردند که بی طرفانه گفتگو را هدایت کردم البته لطف خدا بود.

رنجبران بر همین اساس افزود: خود بیننده کاملا برداشت خود را می‌کند اما فضای مناظرات در آن زمان بسیار سخت و در واقع سخت‌ترین روزهای زندگی‌ام بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوست داشتید جای فرد دیگری باشید، تصریح‌کرد: خیر چند ماهی که در شبکه قرآن حضور دارم واقعا فضای خوبی است. کسانی که اجرای برنامه‌های افطار و سحر را انجام می‌دهند خداوند توفیق بزرگی به آنها داده است و به احسان علیخانی هم این موضوع را گفتم این یک توفیق الهی است که نصیب هرکسی نمی شود و باید خیلی قدرش را بدانند.

محمد حسین رنجبران بر همین اساس گفت: روز اول رمضان امسال که خدا توفیق داد با جامعه قرانی خدمت حضرت آقا برسیم فردی که نمی شناختمش جلو آمد و با من صحبت خودمانی کرد من هم همان طور خودمانی جواب دادم.

*شبکه قرآن خیلی برکت دارد

وی افزود: بعد از چند روز یکی از دوستان گفت حسین مصاحبه‌ات را در بیت دیدم خوب بود، گفتم مصاحبه؟ اصلا باور نمی‌کردم این دوست عزیز برود صحبت های من را با یک مقدمه این طور بنویسد و با عنوان عاقبت بخیری یک مجری، برایش نوشتم و گله کردم که برادر صرف امدن به شبکه قرآن عاقبت بخیری نیست هیچ کس نمی داند که عاقبتش چه می شود انشاالله که واقعا عاقبت بخیر شویم.

رنجبران ادامه داد: آغاز این نوشته را هم به یکی از همکاران رسانه ملی اختصاص داده بود که خیلی ناراحتم کرد یعنی چه چیزی را که نسبت به صد در صد ان اطلاع نداریم درموردش می‌نویسیم و اظهار نظر می کنیم واقعا خدا عاقبتمان را ختم به خیر کند.

وی در پاسخ به این سوال که چطور به شبکه قرآن رفتید، افزود: بنده تجربه کردن گام به گام را خیلی دوست دارم، البته پیشنهاداتی از شبکه‌های دیگر هم بود اما شبکه قرآن انتخاب خودم بود و نیتم این بود که از شبکه‌ای که کمتر دیده می‌شود و مخاطب خاص دارد شروع کنم چون عرصه مدیریت گروه و برنامه‌سازی کار سختی است.

وی ادامه داد: شبکه قرآن خیلی برکت دارد در حوزه معارف کار کردن و در این ۸ ماهه برکت آن را کاملا حس کردم.

رنجبران در خصوص تفاوت برنامه‌های شبکه قرآن و برنامه‌های سیاسی خاطرنشان کرد: قطعاً تفاوت دارد ولی کسی که در حوزه سیاسی کار کرده باشد آنتن شبکه قرآن و خبر را یکجور می‌بیند و ما اینگونه تربیت شده‌ایم و من مدیون مدیران مختلفی هستم که زیرنظرشان بودم چه مدیران بزرگوار حوزه سیاسی و چه آقایان دارابی و اصغر پورمحمدی، زین‌العابدین و شریعت‌پناهی و همچنین حسن گروسی مدیر شبکه قرآن ازهمه انها ممنونم که به حسین رنجبران آموخته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *