پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ستاد مدیریت سوخت منحل می‌شود؟

سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 309074
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از تمرکز فعالیت‌های این ستاد در حوزه حمل و نقل و ناوگان عمومی خودروها است، اعلام کرد: در صورت صلاحدید دولت، آماده واگذاری اختیارات سوختی خود به وزارت نفت هستیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هیات دولت در آخرین جلسه رسمی خود کارگروه های ویژه اقتصادی ایجاد شده در دولت دهم را منحل کرد و تمامی اختیارات این کارگروه ها را برای تمرکز افزایی به هیات دولت بازگرداند.

همزمان با این تغییرات و تحولات، پیش بینی می شود به زودی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم با مصوبه دولت منحل شود که مهمترین استدلال در انحلال این ستاد، موازی کاری در بخش‌هایی از حوزه‌های سوخت به ویژه با مجموعه وزارت نفت است.

در طول فعالیت دولت دهم، اختلاف نظرها بین ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حوزه های تصمیم گیری های کلان سوختی کشور همچون ساماندهی کارت‌های سوخت، اجرای سهمیه بندی منطقه‌ای گازوئیل و افزایش قیمت برخی از فرآورده های نفتی همچون بنزین بالا گرفته بود.

سیدمجتبی شفیعی امروز در گفت وگو با مهر درباره احتمال انحلال ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه هم اکنون بخش عمده ای از فعالیت‌های این ستاد در حوزه حمل و نقل و با اولویت ناوگان عمومی متمرکز شده است، گفت: با این وجود این ستاد در طول چند سال گذشته تاکنون هم به صورت مشورتی در برخی از حوزه‌های سوخت همچون سهمیه‌بندی، نظراتی را به کارگروه‌های تخصصی دولت ارائه کرده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه در حوزه حمل و نقل تاکنون دستاوردهایی همچون افزایش ایمنی ناوگان، کاهش عمر خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده حاصل شده است، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده با مشارکت ستاد سوخت از ناوگان حمل و نقل خارج شده اند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر مقوله حمل و نقل یک موضوع بین بخشی است، بیان کرد: ستاد مدیریت سوخت هم تاکنون طرح ها و برنامه های مختلفی را با هماهنگی دستگاه های مختلف حوزه حمل و نقل تدوین و اجرایی کرده است.

وی با اشاره به ایجاد بانک های اطلاعاتی، تعریف ساز و کارهای اجرایی و ظرفیت سازی به منظور توسعه کمیئو کیفی ناوگان حمل و نقل کشور با اولویت خودروهای عمومی، تبیین کرد: اما در حوزه سوخت چنانچه دولت صلاح بداند آمادگی واگذاری تمامی اختیارات این حوزه به وزارت نفت و یا هر دستگاه دیگری را داریم.

شفیعی با بیان اینکه هم اکنون اختیارات این ستاد در حوزه سوخت محدود و تنها در حد ارائه پیشنهاد است، تاکید کرد: در حوزه سوخت مرجع قیمت گذاری حامل های انرژی همچون بنزین نبوده و در سیاست گذاری های کلان سوخت کشور دخل و تصرفی نداریم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه با مجموع اقدامات انجام شده هم اکنون متوسط عمر ناوگان تاکسی رانی به ۵ سال و اتوبوسرانی به نزدیک ۷ سال کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در ناوگان اتوبوسرانی یکی از جوان ترین ناوگان ها در سطح جهان را در اختیار داریم.

وی در پاسخ به این سوال مهر که آیا تاکنون مکاتباتی برای انحلال ستاد سوخت دریافت کرده اید، توضیح داد: تاکنون مکاتباتی با ستاد سوخت در این باره انجام نشده و با توجه به انحلال کارگروه حمل و نقل و سوخت دولت از این بعد باید مکاتبات خود را با کمیسیون امور زیربنائی دولت انجام دهیم.

شفیعی در پایان همچنین از توقف فعالیت‌های دبیرخانه کارگروه حمل و نقل و سوخت کشور به دلیل انحلال کارگروه آن توسط دولت خبر داد و یادآور شد: ستاد سوخت آمادگی همکاری با دولت در راستای سیاست‌های جدید را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *