پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیگیری‌مشکل ترددمشمولان خارج ازکشور

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 308514
چندی پیش خبری مبنی بر از آزادشدن تردد مشمولان ایرانی خارج از کشور به ایران منتشر شد و بر اساس آن بنا بود که مشمولانی دارای حداقل سه سال سابقه اقامت در کشور دیگر، بتوانند دو بار در سال به مدت حداکثر سه ماه به کشور تردد کنند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، با انتشار این خبر در چهاردهم مردادماه که همزمان با ابلاغ مصوبه آن بود، سبب شد تا تعدادی از مشمولان ایرانی خارج از کشور در تماس با ایسنا از اجرانشدن آن گلایه کنند.

سردار سید حمید صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: این مصوبه ابلاغ شده، اما فراهم‌شدن مقدمات آن نیازمند زمان کوتاهی است.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌ها با وزارت امور خارجه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: از همین رو ممکن است اجرای این مصوبه در برخی از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان با کمی تاخیر آغاز شود.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ابراز امیدواری کرد: حداکثر تا یک ماه آینده این مشکل مرتفع شده و مشمولان دارای شرایط بتوانند بدون مسئله خاصی در کشور تردد کنند.

پیش از این در تاریخ چهاردهم مردادماه امسال سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگویی با ایسنا از آزادشدن تردد مشمولان ایرانی خارج از کشور به داخل خبر داده و گفته بود: درگذشته مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور حق تردد به داخل و خارج را نداشته و در صورت ورود به خاک ایران تا زمان انجام خدمت سربازی، اجازه خروج به آنان داده نمی‌شد و تنها آن دسته از مشمولانی که تا پایان سال ۸۲ از کشور خارج شده بودند، می‌توانستند سالی یک بار و حداکثر به مدت سه ماه به کشور تردد کرده یا با پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون تومان سربازی خود را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه براساس مقررات قبلی افرادی که از سال ۸۳ به بعد از کشور خارج شده بودند، حق ورود به کشور را نداشتند، اظهارکرد: در بررسی‌ها متوجه شدیم که دانشجویان و مشمولان ایرانی بسیاری در کشور حضور دارند که با این شرایط امکان ترددشان به کشور وجود ندارد. بنابراین اقدام به بازنگری در این مقررات کردند.

کمالی با بیان اینکه بر اساس مقررات جدید که از روز چهاردهم مردادماه ابلاغ شد، ورود و خروج مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور به داخل آزاد شد، گفت: بر این اساس هر یک از مشمولان ایرانی مقیم هر یک از کشورهای خارجی در صورتی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند دو بار در سال و به مدت حداکثر سه ماه به کشور تردد کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه افرادی که وارد غیبت شده باشند، فراری بوده یا به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده باشند نیز در شمول این مقررات قرار می‌گیرند، اظهارکرد: بر اساس این قانون تنها شرطی که سبب مجازشدن تردد مشمولان ایرانی خارج از کشور به داخل می‌شود، اقامت سه ساله در خارج از کشور است.

به گفته وی، آن دسته از مشمولان دارای تابعیت مضاعف نیز که دارای پدر یا مادر ایرانی یا در ایران متولد شده باشند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

کمالی درباره آن دسته از افرادی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مراجعه کرده و پس از اتمام مهلت تحصیل به کشور بازنگشته‌اند، اظهارکرد: این دسته از افراد نیز گرچه وارد غیبت شده‌اند، اما در صورتی که حداقل به مدت سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند بدون مشکلی به کشور تردد کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح افزود: فرزندان ماموران جمهوری اسلامی در خارج از کشور و همچنین آن دسته از افرادی که پس از گواهی موقت خروج از کشور دیگر به کشور بازنگشته‌اند، نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: متقاضیان بهره‌مندی از این شرایط تنها باید پیش از ورود به کشور با مراجعه به سفارت یا نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامتشان گذرنامه خود را به مهر اجازه تردد به کشور ممهور کنند و در صورتی که نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورشان وجود نداشته باشد، می‌توانند به مراکزی که به این منظور در کشور محل اقامت یا کشورهای دیگر در نظر گرفته شده، مراجعه کنند.

کمالی تاکیدکرد: در صورتی که چنین مهری در گذرنامه این افراد وجود داشته باشد، دیگر هیچ مشکلی برای تردد به کشور نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه مهلت اجرای این طرح در حال حاضر تا سال ۹۶ است، به ایسنا گفت: به عنوان مثال اگر فردی امروزه از کشور خارج شود و سه سال را در یک کشور خارجی اقامت داشته باشد، در سال ۹۵ می‌تواند به کشور مراجعه کند و مشکلی نیز نداشته باشد.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه اجرای این تسهیلات به معنای معافیت از سربازی نیست، اظهارکرد: این افراد اگرچه می‌توانند به کشور تردد کنند، اما باید توجه داشته باشند که در صورتی که مدت اقامت، ماموریت یا تحصیل‌شان در کشور خارجی تمام شود و قصد بازگشت به کشور را داشته باشند، باید به خدمت سربازی اعزام شوند و در صورتی که وارد غیبت شده باشند (سربازان فراری) نیز برابر مقررات جاری با آنان برخورد می‌شود، اما مادامی که در خارج از کشور هستند، می‌توانند با شرایط قید شده تردد کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه شرط ورود به کشور برای این افراد داشتن گذرنامه است، گفت: افرادی که اعتبار گذرنامه آنان تمام شده باید با مراجعه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

به گفته کمالی، این تسهیلات با هدف برقراری ارتباط میان ایرانیان خارج از کشور با داخل و همچنین حفظ ارتباط عاطفی و فرهنگی با خانواده‌شان در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این مقررات، فروش خدمت‌سربازی برای مشمولان خارج از کشور متوقف می‌شود، به ایسنا گفت: آن دسته از افرادی که برای خرید خدمت سربازی خود اقدام کرده و تشکیل پرونده داده بودند، کماکان می‌توانند به درخواست خود رسیدگی کنند و این مقررات عطف به ماسبق نخواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح همچنین با بیان اینکه برای خروج از کشور مشمولانی که وارد غیبت نشده‌اند، مقدار وثیقه‌ با مبالغ مختلف در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: مبلغ این وثیقه‌ها در حال حاضر تغییر نکرده و همانند گذشته است.

با توجه به تماس‌های مخلتفی که از برخی کشورهای خارجی به ویژه مالزی و فرانسه با دفتر ایسنا در تهران مبنی بر اجرا نشدن این مصوبه در کشور محل اقامتشان برقرار شده به نظر می‌رسد مسئولان وزارت امور خارجه باید سریع‌تر نسبت به ابلاغ این مصوبه به نمایندگی‌های خود در سراسر جهان اقدام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *