جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

برج میلاد میزبان نشانه‌نوشته‌ها

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 306152
مجید مجیدی در نشست خبری مسابقه طراحی نشانه نوشته محمد(ص) گفت: هجمه‌های رسانه‌ای نسبت به فیلم «محمد (ص)» را با اتمام فیلم جواب خواهیم داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دومین نشست خبری مسابقه طراحی نشانه نوشته محمد رسول‌الله (ص) با حضور مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد (ص) و ابراهیم حقیقی دبیر این جشنواره در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

* هتک حرمت پیامبر (ص)،‌انگیزه ساخت فیلم و مسابقه محمد(ص)


مجیدی در آغاز به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و در سخنانی گفت: اهمیت موضوعی فیلم «محمد (ص)»،‌ حساسیت جهان اسلام نسبت به این موضوع و همچنین هجمه‌ها و هتک حرمت‌های بسیار زیادی که علیه اسلام و به خصوص پیامبر گرامی اسلام (ص) در طول سالیان اخیر وجود داشته است،‌ما را بر آن داشت تا جشنواره‌ای را با موضوع محمد رسول الله (ص) و در زمینه طراحی نشانه نوشته نام حضرت محمد (ص)،‌برگزار کنیم و از همه هنرمندان جهان اسلام برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم تا با حضورشان یک حرکت جریان‌ساز را در این زمینه رقم بزنند.

وی با اشاره به جشنواره‌های بسیاری که با این موضوع برگزار می‌‌شوند گفت: اگر چه جشنواره‌های بسیاری در اشکال مختلف با همین برگزار می شود اما مسابقه طراحی نشانه نوشته محمد (ص) کار نو و تخصصی‌تری است که قصد ما انتخاب یکی از نام‌نوشته‌های ارسالی به این مسابقه برای نام نوشته و تیتراژ فیلم محمد (ص) است.

او در ادامه از برپایی نمایشگاهی از آثار رسیده به این مسابقه خبر داد و گفت: آثاری که به این مسابقه می‌رسد به دلیل اهمیت و ارزشی که دارد در قالب نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.

* پروژه سینمایی محمد (ص) شایستگی رفتار حرفه‌ای و درخور را دارد

ابراهیم حقیقی دبیر مسابقه طراحی نشانه نوشته محمد (ص) هم در ادامه درباره این مسابقه توضیح داد: پروژه سینمایی محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی پروژه بسیار بزرگی است و قطعاً باید رفتار درخوری نسبت به آن انجام شود. همان طور که در سینمای حرفه‌ای مرسوم است که برای طراحی نشانه نوشته و تیتراژ فیلم‌های بزرگ از طراحان شناخته شده و حرفه‌ای استفاده می‌شود و گاه برای این فیلم‌ها فونت مخصوص به خود نیز طراحی می‌شود که این فونت‌ها بعدها رایج می‌شود، پروژه سینمایی محمد رسول الله (ص) نیز پروژه بزرگی است که شایستگی رفتار حرفه‌ای و شایسته خود را دارد به همین دلیل با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای را در زمینه طراحی نشانه نوشته فیلم محمد (ص) برگزار کنیم که علاوه بر نمایش آثار برتر آن به صورت نمایشگاه از میان این آثار به انتخاب مجیدی کارگردان فیلم،‌ نشانه نوشته‌ای برای این فیلم و تیتراژ آن انتخاب شود.

* مشارکت بیش از ۶۰۰ طراح در مسابقه


او درباره فراخوان عمومی این مسابقه هم گفت: این فراخوان در سطح ملی و بین‌المللی منتشر شد و ۱۶ شهریورماه نیز پایان مهلت ارسال به این مسابقه است.

او از نام‌نویسی ۶۳۵ نفر در این مسابقه خبر داد و گفت: تاکنون ۱۶۴ اثر به دبیرخانه مسابقه رسیده است که با توجه به مشارکت هنرمندان در هفته پایانی همه مسابقات،‌ انتظار داریم طی هفته‌های پایانی شاهد آثار بسیار بیشتری باشیم.

* محدودیت در شرکت هنرمندان خارجی


حقیقی درباره هنرمندان خارجی شرکت کننده در این مسابقه هم گفت:‌به دلیل آن که هنرمندان باید با الفبای فارسی و عربی آشنایی داشته باشند،‌ تاکنون تعداد هنرمندان خارجی در این مسابقه زیاد نبوده است اما امیدوارم که افزایش داشته باشد.

وی به ویژگی این مسابقه اشاره داشت و گفت: معمولاً‌ در مسابقه‌های دیگری از جمله گرافیک و پوستر تعداد هنرمندان بسیار بیشتری از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند اما این مسابقه به دلیل آن که به نشانه نوشته اختصاص دارد و شکل تخصصی‌تری دارد و تعداد هنرمندان طراح نشانه نوشته در کشورهای جهان اسلام که با الفبای فارسی و عربی آشنایی داشته باشند نیز چندان زیاد نیست، حضور کمرنگ‌تری تاکنون داشته‌اند اما با این حال ما از همان ابتدا هم انتظار نداشتیم همچون مسابقه‌های طراحی پوستر شاهد شرکت هنرمندانی بسیار زیادی باشیم.

* نشانه نوشته منتخب فیلم محمد(ص) به انتخاب کارگردان


مجید مجیدی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب اثر برتر این مسابقه برای نشانه نوشته فیلم محمد (ص) توضیح داد: من به داوران این مسابقه توضیح داده‌ام که الزاماً اثر منتخب نهایی برای نشانه نوشته فیلم محمد (ص)،‌ از میان برگزیدگان نهایی به انتخاب هیئت داوران نخواهد بود. داوران مسابقه به لحاظ تخصصی و کارشناسی آثار را داوری می‌کنند و به سه اثر برگزیده جوایزی اهدا می‌شود اما اثر منتخب برای نشانه نوشته فیلم محمد (ص) را من انتخاب خواهم کرد که ممکن است موافق و یا مغایر با نظر داوران باشد و حتی ممکن است در میان ۱۰ اثر برگزیده دیگر هم نباشد اما تجربه نشان داده است که معمولاً بعید است چنین اختلاف نظری به وجود بیاید.

* پرداختن به موضوع پیامبر (ص) در زمینه‌های هنری یک ضرورت است

مجیدی درباره تداوم برگزاری این جشنواره طی سال‌های آینده هم گفت: با توجه به اهمیت موضوع پیامبر گرامی اسلام و ضرورت جریان سازی و تداوم حرکت‌های فرهنگی و هنری در این زمینه،‌ فکر می‌کنم پرداختن به این موضوع در زمینه‌های مختلف ادبیات،‌سینما،‌ هنرهای تجسمی و ...یک ضرورت در جهان اسلام است که باید به آن پرداخته شود. درباره این مسابقه نیز نشانه نوشته محمد (ص) شروع حرکت است و امیدوار هستیم که در سال‌های آتی در سایر بخش‌های هنرهای تجسمی تداوم داشته باشد.

* پاسخ به هجمه‌های رسانه‌ای با اتمام فیلم محمد(ص)

مجیدی در پاسخ به سؤال دیگری درباره هجمه‌هایی که ممکن است علیه این مسابقه در رسانه‌های مختلف جهان به وجود بیاید توضیح داد: بخشی از هجمه‌های رسانه‌های دنیا علیه فیلم محمد (ص) ناشی از کج‌فهمی‌هایی در حوزه تصویر است. ما برای ساخت این فیلم با علمای شیعه و اهل تسنن رایزنی‌های بسیاری انجام داده‌ایم و ذهنیت شفافی برای علمای این حوزه ترسیم کرده‌ایم تا در فضای روشن و دوستانه این کار انجام شود اما متأسفانه به دلیل کج فهمی‌هایی که در حوزه رسانه‌ها وجود دارد به این هجمه‌ها دامن زدند و اگر چه این رسانه‌ها تلاش کردند که ما را به چالش بکشند اما ما ترجیح دادیم پاسخ آن‌ها را موکول به اتمام فیلم و نمایش آن کنیم تا سندی باشد برای آن چه گفته می‌شود اما خوشبختانه در زمینه مسابقه نشانه نوشته محمد (ص) چنین هجمه‌هایی وجود ندارد.

* برج میلاد میزبان آثار مسابقه نشانه نوشته محمد(ص)

در بخش دیگری از این نشست ابراهیم حقیقی درباره مکان نمایش آثار و برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از آثار این مسابقه توضیح داد: قرار است ۲۴ مهرماه مراسم افتتاحیه، اهدای جوایز و برپایی نمایشگاه را در برج میلاد داشته باشیم که امیدوار هستیم این زمان را در اختیار ما بگذارند و در صورتی که این امکان فراهم نباشد، موزه امام علی(ع) دومین گزینه ما برای نمایش آثار خواهد بود.

وی افزود: برای نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هم ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و در صورتی که تعداد آثار این نمایشگاه مناسب برگزاری نمایشگاه باشد، بعد از تهران در دیگر شهرستان‌ها نیز آثار را به نمایش خواهیم گذاشت و در خارج از کشور نیز با رایزنی کشورهای جهان اسلام که درکی از این موضوع دارد،‌آثار را به نمایش خواهیم گذاشت.

* حضور ۲ داور خارجی در ایران


این طراح گرافیک در ادامه درباره داوران این مسابقه هم توضیح داد: علاوه بر خود من،‌جلیل رسولی، صداقت جباری، حبیب‌الله صادقی،‌مسعود نجابتی،‌ مصطفی گودرزی از ایران در ترکیب هیئت داوران حضور خواهند داشت و دو داور خارجی شامل صادق قره مصطفی از ترکیه و مأمون سکال طراح مسلمان مقیم آمریکا نیز به ایران خواهند آمد و در داوری آثار مشارکت خواهند داشت.

حقیقی درباره برگزاری دوره‌های بعدی این مسابقه هم گفت: طی تفاهمی که با سازمان زیباسازی داشته‌ایم قرار است در آینده این مسابقه در قالب بخش‌های دیگری از هنرهای تجسمی تداوم داشته باشد که در دوره‌های آتی دیگر ارتباطی با فیلم محمد (ص)‌نخواهد داشت و بسته به تصمیم و سیاست‌گذاری سازمان زیباسازی دارد.

* ارائه قرائت صحیح از اسلام به جامعه غربی

مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد (ص) در بخش دیگری از این نشست خبری هدف از ساخت این فیلم را ترسم و قرائت درست از اسلام برای عرضه به دنیای غرب عنوان کرد و گفت: ساخت این فیلم و مسابقه طراحی نشانه نوشته آن در حقیقت حرکتی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام است چرا که قرائت های متحجرانه‌ای از سوی وهابیون نسبت به اسلام صورت گرفته است که در جهت ایجاد اختلاف در جهان اسلام بوده‌ است.

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره محافظه‌کاری در ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت فیلم محمد (ص) گفت:‌ محافظه‌کاری نیست بلکه به نوعی سعی داریم تا زمان آماده شدن فیلم،‌کمتر اطلاعات و اخبار آن منتشر شود تا به کج‌فهمی‌ها و نگاه ژورنالیستی‌ رسانه‌های بیگانه دامن نزنیم.

وی افزود: به هر حال سوالات بسیاری درباره این فیلم وجود دارد که در زمانی نزدیک به نمایش فیلم،‌ در قالب نشست‌های مطبوعاتی مختلف به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *