جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روحانی به بیشکک و نیویورک می رود

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 305933
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:سفر رئیس جمهور به قرقیزستان برای شرکت در اجلاس سران شانگهای و نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در برنامه وجود دارد، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه های گروهی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای رسانه های خارجی پیرامون درخواست آنکارا از تهران برای کمک به پیدا شدن دو خلبان ربوده شده ترک در لبنان اظهار داشت: این خبر درست است و آقای داود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس با وزیر امرو خارجه جمهوری اسلامی ایران درخواست مساعدت برای پیدا شدن دو خلبان ربوده شده این کشور در لبنان را داشت.

وی خاطر نشان کرد: ایران گروگانگیری و ربایش انسان ها را با هر هدفی توسط هر کسی و در هر کجای جهان را محکوم می کند و آن را اقدامی غیرانسانی می داند.

عراقچی اضافه کرد: اگر بتوانیم به پیدا شدن این دو نفر کمک کنیم دریغ نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات وزیر خارجه در خصوص توافق ایران و روسیه برای ساخت یک نیروگاه هسته ای دیگر گفت: مذاکرات ما با روسیه در خصوص احداث نیروگاه جدید از قدیم وجود داشته که در اولین اقدام نیروگاه بوشهر تا چند هفته آینده با حداکثر ظرفیت به سرانجام خواهد رسید و رسما به ایران تحویل داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: مذاکرات در سایر موارد ادامه دارد و امیدواریم به سرانجام برسد.

عراقچی در پاسخ به سوالی در رابطه با اعلام دو مقصد قرقیزستان و نیویورک برای انجام نخستین سفر خارجی رئیس جمهور جدید ایران اظهار داشت: دو سفری که اشاره شد در برنامه وجود دارد، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. آقای رئیس جمهور فعلا درگیر انتخاب کابینه است و تصمیم نهایی از سوی ایشان اتخاذ نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه وزارت خارجه معید انجام این دو سفر است، گفت: ۲۲ شهریور ماه اجلاس سران شانگهای در بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد که اهمیت بسیار بالایی در آسیا و اوراسیا دارد که از آقای روحانی نیز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده و تصمیم نهایی با ایشان است.

وی ادامه داد: به همین ترتیب اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویوک نیز در پیش است که فرصتی مغتنم برای حضور رئیس جمهور در این عرصه مهم بین المللی است. در این خصوص نیز منتظر تصمیم نهایی از سوی رئیس جمهور هستیم.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و سفر هیات ایران به صنعا برای پیگیری این موضوع اظهار داشت: ویزای هیات هنوز صادر نشده تاکنون دوبار کاردار عمومی یمن احضار شده و ما به صورت جدی پیگیر مساله هستیم.

وی با بیان اینکه هیات ایرانی برای سفر به یمن آماده اعزام است، گفت: امیدواریم هر چه زودتر روادید صادر شود در هر صورت مسئولیت جان دیپلمات ایرانی برعهده دولت یمن است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه یکی از انتقادات رئیس جمهور در مبارزات انتخاباتی به سطح مذاکرات ایران و ۱+۵ در دوره مدیریت آقای جلیلی بود و اخیرا زمزمه هایی از طرف رسانه های نزدیک به گروه ۱+۵ درباره ارتقای سطح مذاکرات به سطح وزیران مطرح شده است، موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چیست، تصریح کرد: هنوز چیزی قطعی نیست و این نکته نیز به صورت خبر قطعی به ما نرسیده است و جمهوری اسلامی ایران مطلع نیست که تصمیمی از سوی غرب یا گروه ۱+۵ گرفته شده باشد.

وی اضافه کرد: باید منتظر بمانیم تا دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران مستقر و تصمیم گیری کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: در مذاکرات دور قبلی نیز مسئولیت گروه ۱+۵ با خانم اشتون بود که در سطح وزیر قرار دارد و ایشان به عنوان وزیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت یک تبعه ایرانی در مالزی که به اتهام تلاش برای خرید کالاهای مورد تحریم در حال محاکمه است، اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر با پدیده ای مواجهیم که آمریکا برای هموطنان ایرانی دام ها و داستان هایی ساخته که منجر به دستگیری آنان در کشورهای مختلف شده که بعضا کشورهایی برای این منظور انتخاب شده اند که روابط خوبی با ایران داشته اند تا به روابط ایران با این کشورها خدشه وارد شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه اضافه کرد: علاوه بر آقای فرهادی دو نفر دیگر نیز در مالزی گرفتار چنین داستان های ساختگی هستند که به تلاش برای خرید کالاهای تحت تحریم متهم و دستگیر شده اند و آمریکا درخواست استرداد آنها را داده است.

عراقچی افزود: ما مطمئن هستیم که این یک دسیسه و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی است و از این سه نفر یکی از آنها برای اولین بار و به عنوان توریست وارد مالزی شده و دو نفر دیگر دانشجو بوده و زندگی طبیعی در مالزی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه پرونده این افراد به صورت قضایی در مالزی در حال پیگیری است، اظهار کرد: به حسن نیت و درایت مقامات سیاسی و قضایی مالزی اطمینان داریم و مطمئنیم بعد از بررسی قضایی پرونده حکم بی گناهی هر سه نفر صادر و آنها آزاد خواهند شد.

عراقچی یادآور شد: یک مرتبه دادگاه برای آقای فرهادی حکم بی گناهی صادر کرده که دادستان درخواست تجدیدنظر داده و قرار است فردا حکم صادر شود و امیدواریم شائبه سیاسی بودن در این قضیه به وجود نیاید.

خبرنگاری با اشاره به مکاتبات سران برخی کشورهای اروپایی با حسن روحانی پرسید آیا رئیس جمهور به این نامه ها پاسخ داده است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ گفت: در چند روز گذشته نامه هایی از سوی رهبران اروپایی به عنوان تبریک به رئیس جمهور ایران ارسال شده و پاسخ به آنها در حیطه مسئولیت دفتر رئیس جمهور است که هر وقت پاسخ داده شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: هنوز تحولی رخ نداده، طبیعی است باید منتظر تشکیل دولت جدید باشیم.

یکی از خبرنگاران درباره انعقاد تفاهم نامه راهبردی بین ایران و افغانستان سوال کرد که عراقچی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه راهبردی بین دو کشور نبوده است، گفت: در سفر آقای کرزای به تهران آقای اسپنتا دبیر شورای عالی امنیت ملی افغانستان ایشان را همراهی می کرد که یادداشت تفاهمی بین دو دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به امضا رسید که موضوع آن همکاری انتظامی و امنیتی، تبادل تجارب و اطلاعات برای مقابله با مواد مخدر، تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کنترل مرزها است.

انتشار برخی اخبار در خصوص بازگشت تعدادی از سفرا به تهران و بی سفیر بودن سفارتخانه های ایران در حدود ۴۰ کشور موضوع سوال یکی دیگر از خبرنگاران از سخنگوی وزارت امور خارجه بود که وی ضمن تکذیب خبر فاقد سفیر بودن سفارتخانه های ایران در ۴۰ کشور اظهار داشت: هر سال در تابستان جابجایی سفرا صورت می گیرد و ما باتوجه به اینکه در بیش از ۱۰۰ کشور نمایندگی داریم خیلی طبیعی است هر سال حدود ۴۰ نفر جابجا شوند که یک روال طبیعی و اداری دارد.

عراقچی یادآور شد: دفتر رئیس جمهور از ما خواست که وزارت خارجه منتظر تغییر دولت نشود و وظایف خود را طبق معمول انجام دهد، بر این اساس حکم پایان ماموریت سفرایی که دوره سه ساله ماموریتشان طی شده صادر، اما تاریخ بازگشت آنها به گونه ای تنظیم شده که بعد از استقرار وزیر خارجه جدید خواهد بود و اگر این تشخیص داده شود که فردی به کار خود ادامه دهد، تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اخبار منتشر شده درباره یزدی شهروند ایرانی تبار در امارات گفت: در خصوص آقای یزدی که گفته شده در امارات ناپدید یا کشته شده، اخبار ضد و نقیض و ابهامات زیادی وجود دارد که در حال بررسی ابعاد این قضیه هستیم.

احتمال از سرگیری روابط ایران و انگلیس و بازگشایی سفارت این کشور در تهران سوال یکی از خبرنگاران از عراقچی بود که وی با بیان اینکه قطع رابطه از جانب انگلیس صورت گرفته است، گفت: مجلس ایران تصمیم گرفته که سطح روابط ایران و انگلیس کاردار باشد، بنابراین حتی اگر روابط از سر گرفته شود، در سطح کاردار خواهد بود، اما این منوط به تغییر رویکرد و رفتار دولت انگلیس است و امیدواریم با نشانه هایی که از سوی طرف انگلیسی نشان داده می شود، بتوانیم در زمان مقتضی مذاکرات کارشناسی را برای از سرگیری روابط آغاز کنیم در هر صورت حصول نتیجه منوط به کنار گذاشتن سیاست های خصمانه انگلیس در قبال ایران است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با انفجارهای تروریستی در عراق گفت: ما انفجارهای متعدد تروریستی در عراق را محکوم می کنیم، دست هایی در تلاش است که وحدت ملی این کشور را از بین ببرد، همزمانی این حوادث با عید فطر و ماه رمضان جای تاسف دارد و نشانگر خوی ضد انسانی و ضد اسلامی عاملان این جنایات است.

خبرنگاری در خصوص مبادلات تجاری ایران و هند و پرداخت وجه صادرات نفت ایران به این کشور سوال کرد که عراقچی با اشاره به اینکه بخشی از پول فروش نفت به هند به صورت روپیه صورت می گیرد، گفت: این پول برای انجام واردات ما از هند مصرف می شود که این ایده خوبی بود که آغاز شد و به کشورهای دیگر تسری یافت و تجربه موفقی بوده تا از ارزهای محلی برای واردات خود استفاده کنیم تا نقش ارزهای رایج مثل دلار حذف و ارزهای محلی جایگزین شود که این به نفع ارزهای ملی کشورها است.

خبرنگاری در خصوص برخی ادعاها درباره ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه مبنی بر اینکه به دلیل حضور وی در خارج از کشور نسبت به احقاق حقوق ملت ناتوان خواهد بود، سوال کرد که عراقچی در پاسخ ظریف را چهره ای شناخته شده در وزارت امور خارجه، کشور و سطح بین الملل عنوان کرد و گفت: آقای ظریف دیپلماتی کاملا حرفه ای، مسلط و با تجربه و در عین حال با حسن اخلاق و رفتار پسندیده است.

وی با بیان اینکه آنچه گفته شده مربوط به بحث های جاری در مجلس است، گفت: بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه نقطه ضعفی از ایشان که حاکی از توجه به منافع ملی یا تحت تاثیر قرار گرفتن باشد ندیده ایم، بلکه همت، انگیزه و قدرت بالای ایشان در دفاع از منافع ملی را همیشه شاهد بوده ایم که در قضایای مذاکرات صلح با عراق و قرارداد ۵۹۸ و دیگر مذاکرات حساس کشور همیشه شاهد نقش مهم آقای ظریف بوده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *