جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

توقع 78 درصد رأی‌دهندگان به روحانی

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 305851
بنیاد آمریکای نوین به استناد نظرسنجی همکارانش در ایران اعلام کرد برخلاف برخی تبلیغات مردم ایران قاطعانه از برنامه هسته‌ای کشورشان حمایت می‌کنند و نباید انتخاب روحانی را ناقض این خواسته تصور کرد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، بنیاد آمریکای نوین در گزارشی به موضوع برگزاری نشست این بنیاد با کمک مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی برای افکارسنجی عمومی ایرانیان در مریلند آمریکا پرداخت.

در این گزارش به قلم «جاشوا هابر» آمده است: تحلیلگران آمریکایی با فرض اینکه نظام سیاسی ایران بسته بوده و با غرب نیز ارتباط بسیار ضعیفی دارد، معتقدند که تفسیر افکار عمومی ۸۰ میلیون شهروند ایرانی نه تنها کار چندان آسانی نیست بلکه گول ‌زننده نیز هست. با این وجود یک پژوهشگر افکارسنجی به نام «ابراهیم محسنی» که سال‌ها در کشورش به امر تجزیه و تحلیل و اصلاح سیستم‌های افکارسنجی در ایران پرداخته است، این بار به اقدامی دست زد تا رفتار اجتماعی مردم ایران بیشتر قابل درک و ارزیابی باشد.

وی به تازگی پس از برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ به مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های پیچیده عمومی در سطح کشورش مبادرت ورزید تا بتواند فرضیاتی را از احساسات و رفتارهای اجتماعی ایرانیان به دست دهد.
این گزارش می‌افزاید: کارگروه ویژه خاورمیانه بنیاد آمریکای نوین با هدف بررسی داده‌های نظرسنجی مورد اشاره سعی کرد ۳۱ ژوئیه (نهم مردادماه) نشستی را با کمک مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی در مریلند آمریکا و با حضور محسنی، «شبلی تلهامی»، «استیون کول» و «تریتا پارسی» برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها برگزار کند.

به اعتقاد هابر، پیروزی حسن روحانی در همان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ایران موجب شد غرب بر انتظاراتش از وی نیز بیفزاید چرا که او را یک روحانی میانه‌رو و عملگرا یافت.

گزارشگر بنیاد آمریکای نوین تصریح می‌کند: مردم ایران روحانی را نه به سبب مخالفت با جمهوری اسلامی، بلکه به دلیل توانایی‌اش برای کار در درون همین نظام انتخاب کردند؛ به گونه‌ای که ۸۱ درصد کل مردم و ۷۸ درصد طرفداران روحانی از رئیس جمهور جدید ایران می‌خواهند تا با قبول سیاست‌های کلی نظام با این سیاست‌ها هماهنگ باشد.

تریتا پارسی به استناد نظرسنجی‌های انجام شده می‌گوید: مردم ایران خواهان ارتقای وضعیت کشور و توسعه روابط با غرب هستند اما نه به قیمت برنامه هسته‌ای کشورشان. در واقع اکثر ایرانیان از ادامه و تکمیل برنامه‌های هسته‌ای حمایت می‌کنند لذا با هر معامله‌ای که منجر به تعلیق و یا تعطیلی برنامه هسته‌ای کشورشان به ویژه برنامه غنی‌سازی شود، مخالفند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *