چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

دلایل توقف حذف صفرها از پول ملی

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 304455
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه حذف ۴ صفر قطعی و لایحه آن تنظیم شد، گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ ارز مانع اجرای طرح حذف صفرها شد.
به گزارش جهان، ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مطالعات انجام شده درخصوص حذف صفرها از پول ملی اظهار داشت: مطالعات این طرح از ابتدای دهه ۸۰ آغاز و اوج آن در چند سال اخیر بود که علاوه بر اطلاع‌رسانی، نظر سنجی و کارشناسی در نهایت به حذف ۴ صفر رسیدیم.

وی افزود: این طرح تا تنظیم لایحه هم پیش رفت اما با تحولات به وجود آمده در اقتصاد کشور، به سرانجام نرسید؛ یکی از مهم‌ترین ملزومات حذف صفر در هر اقتصادی ایجاد ثبات قابل اتکاء در اقتصاد است که رشد اقتصادی و تورم در حالت باثبات‌تری قرار داشته باشد.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: اصلی‌ترین انتقاد به ما این بود که می‌شود به حذف فکر کرد اما با توجه به اینکه هنوز به ثبات اقتصادی نرسیده‌ایم نباید این طرح در این مقطع اجرا شود.

*هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ ارز، اجرای حذف صفرها را متوقف کرد

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ ارز، گفت: هدفمندی یارانه‌ها می‌توانست نوساناتی را در اقتصاد به وجود بیاورد که معنای آن افزایش شاخص قیمت‌ها بود که می‌توانست بخشی از اهداف طرح حذف صفرها را خنثی کند؛ در دو سال اخیر هم با تحولات بازار ارز ثبات لازم برای زمان اجرای این طرح نبود.

اکرمی تصریح کرد: مطالعات طرح حذف صفرها متوقف نیست و هنوز ادامه دارد و در صورتی که تیم اقتصادی جدید بانک مرکزی، تمایل داشته باشند می‌توانند از این مطالعات استفاده کنند.

*نمی‌توان از طرح حذف صفرها چشم‌پوشی کرد

وی با اشاره به پیش‌شرط‌های موفقیت طرح حذف صفرها افزود: باید تورم در سطح قابل قبولی تثبیت و نوسانات کنترل شود و پس از آن متناسب با شرایط جدید طرح حذف صفرها را اجرایی کنیم؛ شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان از حذف صفرها چشم پوشی کرد و از نظر اقتصادی لازم‌الاجرا است اما حتما باید در شرایط باثبات‌تر اجرا شود تا ضریب موفقیت‌ آن افزایش یابد.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی گفت: ‌اجرای این طرح قطعا هزینه‌هایی دارد اما اگر هزینه‌_ فایده کنیم، ثمرات مثبت آن برای اقتصاد به دلیل تسهیل مبادلات بسیار بیشتر است؛ هزینه حذف صفرها در مقایسه با هزینه کل در اقتصاد ایران زیاد نیست و معمولا در ارزیابی این طرح‌های مهم، هزینه طرح‌ها چندان بااهمیت نیست.

* همفکری با مردم و فرهنگستان زبان در تعیین واحد پولی

وی در پاسخ به این سوال که آیا نام واحد پولی مشخص شده است، افزود: خیر؛ هنوز نام این واحد پولی مشخص نشده در حالی که از مردم، متخصصان و فرهنگستان زبان استعلام کرده‌ایم اما تصمیم‌گیری نهایی در این باره را به سطوح بالاتر تصمیم‌گیری محول شد و به دلیل متوقف شدن طرح، نام واحد پولی تعیین نشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *