پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیشنهاد عراقچی به انگلیسی ها چیست؟

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 304140
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره تماس تلفنی اخیر هیگ با صالحی گفت: این انگلیسی‌ها بودند که اقدام به قطع رابطه کردند، لذا اگر می‌خواهند دوباره روابط را احیا کنند خودشان باید پیشقدم شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان به سؤالاتی در خصوص روابط تهران و لندن، تهران و باکو، تهران و آنکارا، مهم‌ترین دستاوردهای این معاونت، آخرین تحولات در خط لوله صلح، اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر بازگشت تعدادی از سفرا با آغاز به کار دولت یازدهم، باندهای قاچاق انسان در اندونزی و ... پاسخ داد.

* انگلیسی‌ها رویکردها و رفتارهایشان را تغییر دهند

عراقچی درباره تماس تلفنی اخیر ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلستان و تأکید بر تقویت و بهبود روابط تهران و لندن، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ درباره روابط دو کشور تصمیم گیری کرد و رابطه را به سطح کاردار کاهش داد، گفت: این انگلیسی‌ها بودند که اقدام به قطع رابطه کردند، لذا اگر می‌خواهند دوباره روابط را احیا کنند خودشان باید پیشقدم شوند.

وی یادآور شد: پیشقدم شدن نیز مستلزم تغییر رویکردها و رفتارهای آنهاست و باید دولت ایران به این نتیجه برسد که در احیای روابط منفعتی برای کشور وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که تلاش‌هایی از سوی انگلیس در این زمینه آغاز شده از جمله تمایل استراو برای سفر به ایران و تماس تلفنی هیگ با صالحی، به اظهارات قبلی‌اش درباره تمایل استراو برای سفر به تهران اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ایشان می‌خواهد اقدامی برای احیای روابط انجام دهد باید از لندن شروع کرده و سعی کند رویکردها را در آنجا (انگلستان) عوض کند.

* جمهوری اسلامی نه منزوی است نه بی اعتبار

عراقچی درباره انتقادات وارده به عملکرد دولت‌های نهم و دهم در خصوص قطع روابط با برخی کشورها از جمله انگلیس، کانادا، مراکش، گامبیا و ...، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم در مقابل فشارهای اقتصادی دوام آورده و هم در مقابل فشارهای سیاسی و اجازه نداده که نظام در کلیت خود در دنیا منزوی شود، گفت: نمونه‌ آن را در اجلاس سران عدم تعهد در تهران مشاهده کردیم یا مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران مورد احترام جامعه بین‌المللی است.

وی افزود: حضور بیش از ۵۵ هیئت از کشورهای مختلف در سطح وزیر به بالا خود دلیلی بر این مدعاست و اثبات می‌کند که جمهوری اسلامی ایران نه منزوی است نه بی اعتبار، بلکه از احترام و مشروعیت بالایی هم در سطح بین‌المللی برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بنابراین غیرمنصفانه است که بگوییم سیاست خارجی ما ناموفق بوده، چرا که سه کشور در آفریقا یا دو کشور در اروپا و آمریکا قطع رابطه کرده‌اند. من این قطع روابط را هزینه ایستادگی بر مواضع می‌دانم.

* تحقق سیاست نگاه به شرق

عراقچی در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای معاونت آسیا و اقیانوسیه در دولت‌های نهم و دهم نیز گفت: مهمترین دستاورد این معاونت این بود که توانست سیاست دولت در نگاه به شرق را محقق کند. ما توجه سیاسی و اقتصادی خود را از کشورهای غربی به سمت شرق در آسیا معطوف کرده و توانستیم نیازهای کشور را برطرف کنیم. این موضوع در بحث تحریم به صورت بارز خود را نشان داد و کشورهای آسیایی نقش مهمی داشتند که ایران بتواند به تعاملات اقتصادی خود ادامه دهد و با تحریم‌های ناعادلانه مقابله کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید شرق فقط محدود به چین شد؟ اظهار داشت: خیر؛ خریداران عمده نفت ما که چین یکی از آنهاست در آسیا قرار دارند. کره جنوبی، ژاپن، هند و برخی از مشتریان دیگر ما در آسیا هستند. مقصد صادراتی بسیاری از کالاهای دیگر ما هم آسیاست. از سوی دیگر منبع تأمین کالاهای مورد نیاز ما هم از کشورهای آسیایی است و نقل و انتقالات پولی عمدتا از طریق کشورهای آسیایی صورت می‌گیرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه یادآور شد: البته با چین روابط مستحکم و گسترده‌ای داریم که ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی را در برمی‌گیرد؛ ولی اینگونه نیست که همکاری‌های اقتصادی ما فقط موکول به چین باشد.

* با ترکیه اختلاف نظر داریم، انکار نمی‌کنیم ولی اجازه نمی‌دهیم بر همکاری‌ها اثر بگذارد


وی درباره روابط نه چندان گرم تهران و آنکارا، ترکیه را دوست و همسایه نزدیک ایران برشمرد و گفت: روابط دو کشور بسیار عمیق و دیرینه است. البته با ترکیه پرونده‌های مختلفی در روابط داریم و در چند پرونده اختلاف نظر داریم که به سیاست‌های منطقه‌ای دو کشور مربوط می‌شود نه به روابط دوجانبه.

عراقچی در توضیح بیشتر عنوان کرد: ما در مورد مصر، سوریه و عراق تا حدودی با ترکیه اختلاف نظر داریم و انکار هم نمی‌کنیم و خیلی صریح بیان می‌کنیم و در جلسات با آنها چالش داریم، ولی اجازه نمی‌دهیم این اختلاف‌ها در بقیه همکاری‌های ما تأثیر بگذارد و لذا همکاری‌ها در عرصه‌های دیگر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کماکان ادامه دارد.

* روابط تهران و باکو گرفتار برخی سوء تفاهمات شده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سردی حاکم بر روابط تهران و باکو با بیان اینکه متاسفانه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر گرفتار برخی از سوء تفاهمات شده و از این جهت صدمه خورده، اظهار داشت: متأسفانه عواملی که طرف‌های ثالث در شکل‌گیری آنها دست داشتند تنش‌هایی را ایجاد کردند و سوء تفاهماتی بین دو طرف ایجاد شد.

وی عنوان کرد: تلاش عمده ما با همکاری مقامات آذربایجان ظرف یک سال گذشته رفع تنش‌ها و سوء تفاهمات و ایجاد اعتماد متقابل بود که تا حدود زیادی نیز موفق بودیم.

*تأسیس سفارت در میانمار منتظر تأمین بودجه

عراقچی درباره تأسیس سفارت ایران در میانمار با بیان اینکه کار پیش رفته و مجوزهای لازم نیز توسط هیئت دولت صادر شده، گفت: منتظر تأمین بودجه هستیم تا اقدام به افتتاح سفارت در میانمار کنیم.

وی تأسیس سفارت در مغولستان را در مراحل ابتدایی دانست و گفت: تأسیس سفارتخانه در این کشور به نظر دولت یازدهم بستگی دارد.

*خط لوله صلح

خبرنگار فارس با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر بروز اختلال در روند اجرای خط لوله صلح صحت و سقم این اخبار را جویا شد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: قرارداد خط لوله بین ایران و پاکستان چند سال پیش امضا شد و طرفین متعهد به احداث این خط لوله در خاک خود شدند تا گاز ایران به پاکستان صادر شود. ما اقدام به لوله گذاری در قسمت مربوط به ایران کردیم ولی این کار بنا به دلایل مختلف در پاکستان انجام نشد. امسال توافق شد تا ما به دولت پاکستان کمک کنیم که این پروژه را در داخل خاک خود اجرایی کند و پیمانکاران ایرانی با سرمایه‌های دو طرف اقدام به لوله گذاری در قسمت پاکستان کنند.

وی با ذکر این نکته که این قرارداد تقریبا نهایی شده، یادآور شد: ولی برخی مذاکرات فنی در خصوص جزئیات آن هنوز ادامه دارد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی دو طرف در مراسم نمادین اخیر در نقطه مرزی اراده خود را برای شکل‌گیری این همکاری نشان دادند.

* از تصمیم اندونزی برای توقف صدور ویزای فرودگاهی استقبال نکردیم اما علت را درک می‌کنیم


عراقچی در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو در خصوص تصمیم دولت اندونزی مبنی بر عدم صدور ویزا در فرودگاه برای اتباع ایرانی از آخر ماه جاری (مرداد) نیز اظهار داشت: ما از تصمیم اندونزی برای توقف صدور ویزا در فرودگاه استقبال نکردیم، ولی درک می‌کنیم که چرا اقدام به چنین کاری کرده است. ما نمی‌توانیم به دولت اندونزی معترض شویم که چرا ایرانیان را به دلیل اقامت بیش از حد (overstay) دستگیر می‌کنند، زیرا این براساس قوانین داخلی این کشور است.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با دولت اندونزی هستیم که حتی الامکان جریمه‌ها را کاهش دهند و تسهیلات بیشتری برای زندانیان فراهم کنند تا بتوانند به کشور بازگردند. آماده‌ایم برای هر یک از اینها که آماده بازگشت به کشور باشند بلافاصله برگه عبور صادر ‌کنیم، البته هزینه سفر و بلیط پرواز را خودشان یا خانواده‌هایشان باید تأمین کنند.

* از اسفند تاکنون جابه‌جایی سفرا نداشتیم/ پایان مأموریت ۴۰ سفیر


عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتشار اخباری در خصوص بازگشت تعدادی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با نزدیک شدن فعالیت دولت جدید، با بیان اینکه از اسفند سال گذشته تاکنون جابه جایی سفرا نداشتیم، گفت: در حال حاضر با جابه جایی مجموعه‌ای نزدیک به ۴۰ سفر مواجهیم که مأموریت همه آنها پایان یافته است.

وی تابستان را معمولاً فصل نقل و انتقال سفرا برشمرد و افزود: اکنون بنا به یک روال اداری احکام خاتمه مأموریت سفرایی که بیش از ۳ سال از مأموریتشان گذشته صادر شده، اما درباره جانشینان آنها دولت جدید تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اعزام چند سفیر به مأموریت ظرف چند ماه اخیر، گفت: کسانی که اعزام شدند قبل از اسفند تصمیم گرفته شده بود که به مأموریت اعزام شوند و درگیر فرآیندهای اداری از جمله اخذ اگرمان (پذیرش) از دولت پذیرنده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *