چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱

فسفر سفید،جنایت سیاه اسرائیل

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 303072
طی جنگ سال ۲۰۰۹ اسرائیل از ۳۵۰۰ بمب حاوی فسفر سفید علیه مردم غزه استفاده کرد. این ماده از دید کنوانسیون‌های بین‌المللی در ردیف تسلیحات نامتعارف قرار گرفته و استفاده از آن ممنوع است. تاثیر فسفر سفید بر بدن همچون غوطه‌ور شدن در اسید است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم؛ در آخرین روزهای سال ۲۰۰۸ رژیم صهیونیستی اسرائیل تهاجم گسترده‌ای را علیه مردم نوار غزه شروع کرد. در کنار جنایت‌های گسترده‌ای که اسرائیل در این جنگ انجام داد؛ استفاده از بمب‌های ممنوعه فسفر سفید توجه جهانیان را بار دیگر به وحشیگری این رژیم جلب نمود. واکنش‌های بین‌المللی فراوانی انجام گرفت که همچون اکثر مواقع در سایه حمایت غرب از اسرائیل تاثیر چندانی در ممانعت از جنایات جنگی این رژیم نداشتند. با وجود سپری شدن بیش از سه سال از بمباران غزه با بمب‌های فسفر سفید؛ مردم این باریکه هنوز با سختی‌ها و مشکلات جسمی ناشی از آن دست به گریبانند.


اسرائیل در جنگ ۲۲ روزه غزه ۳۵۰۰ بمب فسفر سفید بر سر مردم غزه ریخت.

فسفر سفید: روزگار سیاه مردم غزه


نوار غزه ناحیه‌ ساحلی کوچکی است که در محاصره کامل اسرائیل قرار دارد و خانه بیش از ۱.۵ میلیون فلسطینی محسوب می‌شود. تا ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹ بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی در اثر حملات هوایی، زمینی و دریایی صهیونیست‌ها به غزه کشته شدند. ۷۶۵ نفر از کشته شدگان شهروند عادی بودند و ارتباطی با گروه‌های مبارز فلسطینی نداشتند. بیش از ۵ هزار فلسطینی نیز در اثر بمباران‌های صهیونیست‌ها زخمی شدند. در مقایسه تنها ۱۳ صهیونیست در این جنگ هلاک شدند که ۳ نفر از آنها نظامی محسوب نمی‌شدند (هرچند اسرائیل یک دولت ارتشی است و تمامی شهروندان آن برای تمام عمر سربازند). ۸۰ صهیونیست نیز در اثر حملات حماس زخمی شدند. عدم تناسب تلفات دو طرف آشکارا نشان دهنده قدرت نظامی غیر قابل مقایسه دو طرف است.




مهره‌های لابی‌های یهود در دنیای غرب در برابر جنایت اسرائیل در غزه همچون همیشه سکوت کردند.

قدرت نظامی حماس که در این جنگ در بالاترین وضعیت خود استفاده از راکت‌های دست‌ساز بود؛ به هیچ وجه قابل مقایسه با ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی نبود. در حالی که اسرائیل با استفاده از سلاح‌های مرسوم، موشک‌ها، جنگنده‌ها و بمب‌های هدایت شونده، غزه را به خاک و خون می‌کشید و احدی هم مانعش نبود؛ دست به یک جنایت جنگی زد. در واقع، کشتار مردم غزه با تسلیحات متعارف ارضا کننده جنون آدم‌کشی صهیونیست‌ها نبود و بدین ترتیب استفاده از بمب‌های فسفر سفید در دستور کار ارتش مجمع جانیان یهود قرار گرفت. جنگ‌افزاری که از دید کنوانسیون‌های بین‌المللی در ردیف تسلیحات نامتعارف قرار گرفته و استفاده از آن ممنوع است.


بمب‌های فسفر سفید بر فراز اردوگاه‌های پناهندگان غیرنظامی منفجر می‌شدند.

فسفر سفید به سه طریق ایجاد سوختگی عمیق در بافت ها، استنشاق دود، و بلعیدن موجب آسیب دیدگی بدن و مرگ انسان می‌شود. «مدز گیلبرت»، پزشک نروژی طی گزارشی در نشریه کریستین ساینس مانیتور استفاده اسرائیل از بمب‌های حاوی فسفر سفید در جنگ ۲۲ روزه علیه مردم غزه را تایید کرده است. او خود دیده بود که این بمب‌ها بر فراز اردوگاه‌های پناهندگان غیرنظامی منفجر می‌شدند و قربانیانی را مشاهده کرده بود که دچار سوختگی شدید شده بودند و پوست بدن و صورت‌شان کنده شده بود. علاوه بر آن «پیتر هربی» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز استفاده اسرائیل از فسفر سفید در غزه را تأیید کرده است.



جنایت جنگی اسرائیل در غزه

بمب‌های آتش‌زای فسفر سفید


فسفر سفید، ماده مشتق شده‌ای از فسفر معدنی است که برای تولید فسفریک اسید استفاده می‌شود. فسفریک اسید نیز ماده اصلی پاک کننده‌های شیمیایی، کودها و نوشیدنی کوکاکولاست که موجب مزه تند آن می‌شود. فسفر سفید دارای ویژگی‌های شیمیایی خاصی است که آن را برای استفاده در تسلیحات مناسب می‌سازد. با رنگ روشنی می‌سوزد و موجب روشن شدن منطقه جنگ در تاریکی می‌شود. این ماده با تولید دود فراوان حرکت سربازان در روز را برای دشمن غیر قابل تشخیص می‌کند.


افرادی که فسفر سفید با بدن آنها تماس می‌یابد شبیه به کسانی می‌شوند که گویا در اسید غوطه‌ور شده‌اند.

برای ساختن بمب‌ و نارنجک آتش‌زا و بمب‌های توپ‌های سنگین نیز از فسفر سفید استفاده می‌شود. بمب‌های آتش‌زای فسفری ابر سفیدی از غبار فسفری ایجاد کرده و به جای تخریب هدف آن را به آتش می‌کشند. این ابر سفید در ۳۰ درجه سانتیگراد مشتعل می‌شود و تا وقتی که اکسیژن مورد نیاز برای سوختن آن به اتمام نرسد به هیچ وجه قابل خاموش کردن نیست. هنگامی که این غبار سفید با بدن انسان که در حدود ۳۷ درجه دما دارد برخورد می‌کند؛ مشتعل شده و می‌سوزد. این سوختن قابل ممانعت نبوده و همچنان ادامه می‌یابد. افرادی که فسفر سفید با بدن آنها تماس می‌یابد شبیه به کسانی می‌شوند که گویا در اسید غوطه‌ور شده‌اند.



فسفر سفید اثرات ماندگاری بر بدن انسان دارد.

استفاده از فسفر سفید در جنگ‌ها

در جنگ‌های نیمه نخست قرن بیستم، سوزاندن زنده زنده مردم در آتش رویه‌ای عادی برای ارتش‌های غرب بوده است. ارتش انگلیس در اواخر سال ۱۹۱۶ اولین کارخانه تولید نارنجک‌های فسفر سفید را تاسیس کرد. آمریکایی ها و متقفین در جنگ جهانی دوم به وفور از بمب‌ها و خمپاره‌های حاوی فسفر سفید استفاده کردند. در نبرد نرماندی جنگ جهانی دوم یک پنجم گلوله‌های خمپاره آمریکایی‌ها دارای فسفر سفید بود و پنج مدال افتخار اعطا شده در این عملیات، به دلیل استفاده گیرندگان مدال از نارنجک‌های فسفر سفید برای پاک‌سازی سنگرهای دشمن بوده است.


غرب جنایت اسرائیل را دفاع از خود تلقی می‌کرد.

علی‌رغم تصور عموم، بالاترین تعداد تلفات در تاریخ جنگ‌های بشر به کشتار حاصل از بمباران ژاپن با بمب‌های اتمی مربوط نمی‌شود. بلکه این رکورد مربوط به بمب‌های آتش‌زای فسفر سفید است. در نهم مارس ۱۹۴۵ بمباران توکیو با بمب‌های آتش‌زا موجب کشته شدن ۱۰۰ هزار ژاپنی در یک شب شد. همچنین این بمباران یک میلیون آواره بر جای گذاشت. در سال ۱۹۸۰، تمدن غرب به حدی از شعور رسید که مطرح کند؛ گویا سوزاندن زنده زنده غیرنظامیان در جنگ‌ها چندان ایده خوبی به نظر نمی‌رسد. در این سال بخش جدیدی به کنوانسیون ژنو اضافه شد و استفاده از بمب‌های آتش‌زا علیه شهروندان و یا در نزدیکی محل زندگی آنها را ممنوع اعلام کرد. بر این اساس معاهده بین‌المللی سلاح‌های متعارف، استفاده از بمب‌های آتش‌زا را ممنوع اعلام کرده است.



ناظران سازمان دیدبان حقوق بشر انفجار بمب‌های فسفر سفید بر فراز شهر غزه را به چشم خود دیده‌ بودند.

اسرائیل استفاده از بمب‌های آتش زا را انکار کرد

با این حال سردمداران اسرائیل در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اثبات کردند که هنوز شعور بشری‌شان در حد دهه‌ها پیش مدافعان آنگلوساکسون خود نیز که کنوانسیون ۱۹۸۰ را امضا کردند؛ رشد نکرده و اساسا کارنامه صهیونیسم نشانگر عدم وجود استعداد چنین رشدی در این گروه یاغی و جانی است. یکی از سخنگویان ارتش صهیونیستی در هفتم ژانویه ۲۰۰۹ منکر عدم وجود این شعور شده و می‌گوید: «می‌توانم به شما بگویم که فسفر سفید قطعا استفاده نشده است.» این در حالی بود که شواهد فراوانی از این جنایت به طور غیر قابل انکاری به دست آمده بود. ناظران سازمان دیدبان حقوق بشر، ناظران سازمان ملل و حتی روزنامه محافظه‌کار تایمز لندن گزارش‌هایی درباره استفاده از فسفر سفید در غزه انتشار داده و این موضوع را تایید کرده بودند. ناظران سازمان دیدبان حقوق بشر ادعا می‌کردند که انفجار بمب‌های فسفر سفید بر فراز شهر غزه را به چشم خود دیده‌اند.



یکی از سخنگویان ارتش: «می‌توانم به شما بگویم که فسفر سفید قطعا استفاده نشده است!»

در حقیقت، تصاویر بی‌شمار منتشر شده در رسانه‌ها به وضوح نشان‌دهنده بارش ابر و غبار فسفر سفید بر سر مردم غزه بود. روزنامه تایمز همچنین گزارشی از پیدا شدن لاشه کلاهک بمب‌های فسفری اسرائیلی در غزه را نیز منتشر کرد. با این حال جانیان یهود منکر همه چیز بودند و خود را دارای شعوری در حد سال ۱۹۸۰ نشان می‌دادند. تا این که در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹، ساختمان سازمان ملل در غزه در حالی که کارکنان در داخل مشغول کار بودند؛ با بمب فسفر سفید هدف قرار گرفت.


نجات فردی که در آتش فسفر سفید می‌سوزد با آتش‌ خاموش‌کن‌های عادی و در دسترس ممکن نیست.


علاوه بر کارکنان سازمان ملل، صدها غیر نظامی فلسطینی نیز در آن ساختمان که بر اساس انتسابش به سازمان ملل امن تلقی می‌شد؛ پناه گرفته بودند. آتشی که ساختمان را در بر گرفت به هیچ وجه با آتش‌ خاموش‌کن‌های عادی و در دسترس قابل فرونشاندن نبود و ماموران و کارکنان نتوانستند برای خاموشی آتش کاری از پیش برده و مردم را از سوختن زنده زنده در آتش نجات دهند. در شازدهم ژانویه ۲۰۰۹ روزنامه گاردین فیلم کوتاهی را از اثر فسفر سفید بر بدن‌های سوخته فلسطینیان غزه منتشر کرد که واکنش‌های بی‌ثمر جهانی را علیه صهیونیست‌ها تشدید کرد.

فیلم

گزارش روزنامه گاردین لندن از بمب‌های فسفر سفید اسرائیل و بدن‌های سوخته فلسطینیان


اعتراف اسرائیل


در فوریه ۲۰۱۰ اسرائیل به استفاده از بمب‌های آتش‌زای فسفر سفید علیه فلسطینیان غزه اعتراف کرد. برای اولین بار بود که اسرائیل چنین اعترافی انجام می‌داد. در پی این اعتراف مقامات اسرائیلی گفتند یک سرتیپ و یک سرهنگ ارتش اسرائیل که در شلیک بمب‌های فسفر سفید به سوی انبار اصلی سازمان ملل در غزه نقش داشته‌اند محاکمه خواهند شد. با این حال اسرائیل وقوع جنایت جنگی را قبول نکرد.


کودکان به دلیل عدم توانایی در گریز از آتش، بیشترین تلفات بمب‌های فسفر سفید اسرائیل بودند.

در گزارش اسرائیل به سازمان ملل آمده بود که چند گلوله توپ حاوی فسفر سفید که استفاده از آن، مغایر قوانین بین المللی است، در نزدیکی مناطق مسکونی شلیک شده است. مقامات اسرائیل اعلام کردند این اعتراف نه برای پاسخ به واکنش‌های بین‌المللی بلکه برای نشان دادن استقلال و قابل اعتماد بودن سیستم قضایی این رژیم انجام شده است!


در فوریه ۲۰۱۰ اسرائیل به استفاده از بمب‌های آتش‌زای فسفر سفید علیه فلسطینیان غزه اعتراف کرد.

تاثیر فسفر سفید بر نوزادان فلسطینی و محیط زیست غزه

در فوریه ۲۰۱۱ یکی از پژوهشگران دانشگاه الازهر اعلام کرد: استفاده اسرائیل از بمب‌های حاوی فسفر سفید در طول جنگ علیه غزه موجب عقب ماندگی شمار زیادی از کودکان فلسطینی شده است. نضال نوح با ارائه پژوهشی تحت عنوان «فسفر سفید و تاثیر آن بر انسان و اراضی فلسطینی در طول جنگ غزه و پس از آن» اظهار داشت: طی جنگ سال ۲۰۰۹ اسرائیل از ۳۵۰۰ بمب حاوی فسفر سفید علیه غزه استفاده کرده است که باعث شده بسیاری از متولدین این سال‌ها به ویژه متولدین ماه‌های اوت و سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی دچار عقب ماندگی شوند.

اسرائیل وقوع جنایت جنگی در غزه را قبول نکرد.

بر اساس پژوهش‌های این دانشمند فلسطینی، جنگ غزه بیش از ۱۷ درصد از اراضی زراعی فلسطین را نابود و حدود پنج درصد دیگر را بایر کرده است. مقادیر زیادی از آب‌های زیر زمینی نیز در اثر فسفر سفید آلوده شده‌اند. نوح معتقد است که تاثیرات این جنگ هنوز در فلسطین دیده می‌شود و مردم آن در آینده نیز شاهد این تاثیرات خواهد بود.


تاثیرات فسفر سفید بر مردم غزه و محیط زندگی آنها دراز مدت خواهد بود.

اسرائیل: از این پس در مناطق پرجمعیت استفاده نمی‌کنیم!

در می ۲۰۱۳ وزارت جنگ اسرائیل به دادگاه عالی این رژیم اعلام کرد در واکنش به شکایت گروه‌های حقوق بشری که خواستار منع استفاده از تسلیحات آتش‌زا شده بودند، این وزارتخانه از کاربرد بمب‌های فسفر سفید در مناطق پرجمعیت خودداری خواهد کرد! ارتش اسرائیل اعلام کرد از این بمب‌ها در موارد استثنایی استفاده می‌کند که این موارد نیز در پشت درهای بسته برای دادگاه تشریح را صادر کرده است.

در روز جهانی قدس، تنفر از جنایات رژیم صهیونیستی را فریاد خواهیم زد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اونوقت روز قدس را با شعر های صهیونیست سال 88 کدر کردند...چون درد فلسطینیان برایشان مهم نبود...مهم به وجود اوردن اسلام امریکایی بود