جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خمیردندان مناسب کودک کدام است

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 302963
متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: خمیردندان‌های ایرانی موجود در بازار همان خمیردندان‌های بزرگسالان است که با تغییر طعم و رنگ برای بچه‌ها تولید شده اما هیچ ایراد مصرفی برای کودکان ندارد.
به گزارش جهان، احمد جعفری در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: با رویش دندان، کار تمیز کردن دندان آغاز می‌شود ولی طبیعی است. در سنین پایین به جز مسواک، گاز یا پارچه تمیز نباید برای پاک کردن دندان کودک از وسیله دیگری استفاده کرد چرا که این امر برای کودک ناخوشایند است.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: با اضافه شدن تعداد دندان‌ها در دو سالگی به ۱۶ دندان و در سه سالگی به بیست دندان استفاده از پاک کننده کمکی مثل خمیر دندان توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: قبل از این، برای خمیر دندان کودک استاندارد خاصی وجود داشت به عنوان مثال این گونه مطرح می‌شد که خمیر دندان کودکان باید حاوی فلوراید کمتری باشد اما امروزه به جز چند کشور که حساسیت بیشتری روی این قضیه نشان می‌دهند توصیه به تولید خمیر دندان با فلوراید کمتر الزامی نیست.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران ادامه داد: مسئله‌ دیگر در استفاده از خمیر دندان برای کودکان، خطر بلعیدن مقدار زیادی فلوراید توسط کودک است؛ بنابراین به مادران توصیه می‌شود مقدار کمتری از خمیر دندان روی سطح مسواک قرار دهند.

وی افزود: برای سنین زیر ۲ سال باید یک لایه نازک خمیر دندان بر سطح الیاف مسواک قرارداد و در سنین بالاتر از ۲ سال به اندازه یک نخود از خمیر دندان استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر به همین منوال از خمیر دندان استفاده شود، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اما آن دسته از افرادی که در مناطقی که فلوراید آب بالاست زندگی می‌کنند (مثل ماکو، بوشهر و مناطقی از استان یزد) و خمیر دندان هم به مقدار زیاد استفاده می کنند می‌توانند تغییر رنگ دندان از لکه‌های سفید تا زرد رنگ را بر روی دندان خود مشاهده کنند.

متخصص دندانپزشکی کودکان در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر خمیر دندان‌های کودک ایرانی موجود در بازار گفت: خمیر دندان‌های ایرانی موجود در بازار همان خمیر دندان‌های بزرگسالان است که با تغییر طعم و رنگ برای بچه‌ها تولید شده و هیچ ایراد مصرفی باری کودکان ندارد.

وی گفت ادامه داد: کسانی که از خمیردندان‌های کودک خارجی استفاده می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که آن خمیردندان‌ها حاوی فلوراید بالایی نباشند و میزان فلوراید به میزان هزار پی‌تی‌ام (واحد در میلیون) بیشتر نباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به والدین توصیه کرد: برای تشویق هر چه بیشتر کودک به رعایت بهداشت دهان و دندان اجازه دهند که خود کودک مسواک و خمیر دندانش را انتخاب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *