جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خطر مرگ! با آب سرد افطار نکنید

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 301505
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان سمنان گفت: اگر فرد روزه‌اش را با آب خیلی سرد افطار کند، ممکن است به دلیل شوک عروقی در معده و فشاری که به سیستم قلب وارد می‌شود، منجر به مرگ وی شود.
به گزارش جهان، سکینه محرابی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: روزه‌داری امری جدا از بهداشت و سلامت نیست و یکی از فرائضی بوده که با بهداشت و سلامت تن در ارتباط است.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی فرد روزه‌دار باید رعایت کند، تغذیه مناسب در سحر و افطار است، افزود: علاوه بر توجه به مصرف پنج گروه اصلی غذایی که شامل قندها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها، سبزیجات و میوه‌جات بوده، حفظ مایعات و املاح و ویتامین‌ها در رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان سمنان تصریح کرد: وعده غذایی اصلی بهتر است در سحر میل شود و بهترین ماده غذایی که کمتر موجب گرسنگی و تشنگی می‌شود، همراه کردن دو کف دست نان با هشت قاشق غذاخوری برنج با انواع خورشت‌های کم چرب است.

محرابی ادامه داد: یک واحد لبنیات مثل یک پیاله ماست یا یک لیوان شیر و دو واحد میوه باید در وعده سحر مصرف شود، همچنین مصرف حداقل دو لیوان آب که در آن از لیمو ترش تازه استفاده شده باشد، برای رفع عطش مناسب است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان سمنان اضافه کرد: خوردن چای در وعده سحر توصیه نمی‌شود؛ چرا که چای موجب دفع زودرس آب از بدن شده و تشنگی زودرس را به دنبال دارد.

محرابی خاطرنشان کرد: در وعده افطار نیز بهتر است روزه خود را با دو عدد خرما و کمی آب جوش باز کنیم، خوردن غذای کمی شیرین و ملایم مثل فرنی، حلوا، شیر برنج، نان، پنیر و سبزی و همچنین مصرف غذای پروتئینی مثل سوپ یا آش و سه کف دست نان مناسب است.

وی افزود: باز کردن روزه با شکم گرسنه با آب سرد به هیچ‏وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا معده به یک‏باره سرد و منقبظ شده و منجر به دردهای شکمی می‌شود و حتی گاهی ممکن است موجب وارد شدن شوک عروقی در معده و فشار به سیستم قلب شده و فرد سنگ‏کوب کرده و موجب مرگش شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان سمنان تصریح کرد: برای برطرف کردن عطش بهتر است در اواخر افطار آب به شکل جرعه جرعه میل شود و در وعده بین افطار تا سحر نیز مصرف میوه‌های فصل توصیه می‌شود، همچنین بهتر است غذا را خوب جویده و آرام آرام خورده شود.

محرابی افزود: برای جلوگیری از سردردهای ناشی از روزه‌داری توصیه می‌شود که در وعده سحر از موادی که قند طبیعی دارند مثل خرما، کشمش، انجیر خشک و عسل استفاده شود؛ زیرا ماندگاری قند این‏ها بالا بوده و باعث افت قند خون در فرد نمی‌شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان سمنان همچنین به روزه‌داران توصیه کرد: از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و کار کردن در گرما در ماه رمضان که باعث دفع آب و املاح می‌شود، خودداری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *