پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آیا ستون فقرات سالمی داریم؟

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 301503
یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تشخیص زودهنگام اسکولیوز را مهم‌ترین قسمت درمان این عارضه دانست و گفت: فاصله زمانی بین تشخیص و تکمیل شدن رشد استخوان‌ها بازه زمانی طلایی است و احتمال درمان دراین بازه زمانی بیشتر است.
به گزارش جهان، شریف نجفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در صورت سلامت ستون فقرات، وقتی از پهلو به ستون فقرات نگاه می کنیم،یک قوس مقعر در ناحیه کمر و یک قوس محدب در ناحیه پشت می بینیم ولی وقتی از پشت به ستون فقرات نگاه می کنیم باید به شکل خط راست باشد که اگر به سمت چپ و راست انحنا داشته باشد، فرد دچار اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات است.

وی تشخیص زودهنگام در بیماری اسکولیوز را بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری معرفی کرد و افزود: از زمانی که اسکولیوز تشخیص داده شود تا وقتی که استخوان به رشد کامل نرسیده، زمانی است که جلوگیری از پیشرفت و شاید درمان سهولت بیشتری دارد، اما اگر قوس استخوانی ثابت شود، این بهبودی سخت‌تر انجام می‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: اسکولیوز به دو گروه تقسیم می‌شود، گروهی با علت ثانویه که یک بیماری باعث به وجود آمدن آن شده و آن بیماری‌های ممکن است فلج مغزی، فلج اطفال، بیماری‌های عضلانی، تخریب دیسک و آرتروز مهره باشد.

دکتر نجفی بخش عمده مبتلایان این عارضه را بدون علت شناخته شده دانست و گفت: ۸۰ درصد این افراد بدون هیچ دلیل شناخته شده‌ای از این بیماری رنج می‌برند.

وی در رابطه با نشانه‌های این بیماری گفت: افرادی که متوجه انحراف جانبی ستون فقرات می‌شوند عموما به صورت اتفاقی به این موضوع پی می‌برند، چرا که این عارضه عموما درد ندارد و در صورت پیشرفت بیماری می تواند باعث درد و بدشکلی ستون فقرات شده و گاهی علائم ریوی، قلبی یا اختلال در راه رفتن را به دنبال داشته باشد پس باید به معاینات دوره‌ای توجه بیشتری داشته داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *