پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

درآمدهای بودجه ۹۲ غیر قابل تحقق است

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 300555
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم افزایش قیمت حامل های انرژی مصوب قانون بودجه سال ۹۲ از ابتدای تیر ماه در آمدهای بودجه در بخش افزایش قیمت حامل های انرژی و اوراق مشارکت را غیر قابل تحقق خواند و گفت: دولت آینده برای واقعی شدن در آمدهای قانون بودجه ۹۲ لایحه اصلاحیه قانون بودجه ارائه کند.
به گزارش جهان، جعفر قادری در گفتگو با مهر در خصوص اظهارات رئیس جمهور منتخب مبنی بر وجود ایراداتی در قانون بودجه ۹۲ گفت: ایراداتی در بخش درآمدی قانون بودجه وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه ۹۲ باید از اول تیرماه قیمت حامل های انرژی افزایش می یافت ولی تاکنون این افزایش قیمت اتفاق نیفتاده است. طبیعی است که دو تا سه ماه از نظر کسب درآمدهای بودجه عقب هستیم بنابراین بخشی از درآمدهای بودجه محقق نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه سایر درآمدهای بودجه نیز واقعی دیده نشده است، گفت: دولت اگر می خواهد در سال اول کارش ذهنیت خوبی ایجاد کند باید درآمدها را واقعی تر ببیند.

وی یکی از ابهامات درآمدی قانون بودجه ۹۲ را بخش اوراق مشارکت خواند و گفت: اوراق مشارکت در قانون بودجه ۹۲ به صورتی دیده شده که اوراق مشارکت به پیمانکاران عرضه می شود اما پیمانکاران نمی توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند، اگر پیمانکاران می توانستند اوراق مشارکت را به بانک مرکزی بفروشند بانک هم پول چاپ می کرد و به پیمانکاران می داد و مشکل حل می شد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ تورم تعدیل نشود نمی توان این مقدار اوراق مشارکت را منتشر کرد بنابراین بخش درآمدی اوراق مشارکت قانون بودجه نیز عملا محقق نمی شود.

قادری با تاکید بر اینکه مجلس با دولت آینده برای واقعی کردن ارقام بودجه همراه است، گفت: با واقعی کردن رقم درآمدی قانون بودجه انتظارات غیر واقعی نیز در جامعه شکل نمی گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اعداد و ارقامی که در بودجه ۹۲ مصوب شده واقعی نبوده البته این بدین معنا نیست که مجلس چیزی اضافه یا کم کرده بلکه این لایحه دولت است که مجلس شفاف سازی کرده است.

وی تصریح کرد: دولت آینده می تواند با ارائه لایحه اصلاحیه بودجه ۹۲ سقف بودجه را کاهش دهد.

قادری در خصوص رایزنی های مجلس و دولت آینده برای حل مشکلات اقتصادی گفت: تاکنون کارگروه های اقتصادی رئیس جمهور منتخب با ما رایزنی نداشته اند.

وی همچنین از مسکوت ماندن طرح احیای سازمان برنامه و بودجه تا شش ماه آینده در کمیسیون برنامه خبر داد.

 حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ما در بحث بودجه وقتي به آمارها و ارقام بودجه مصوب نگاه مي‌كنيم و گزارش سازمان مديريت را مي‌بينيم، احساس مي‌كنيم اين بودجه مصوب با واقعيت اجرايي فاصله زيادي دارد كما اينكه بودجه سال گذشته اينچنين بود و از ۱۴۴ عملاً به ۱۰۶ رسيديم.

وي تأكيد كرد: اين بار هم فاصله ۲۱۰، با واقعيتش چه باشد كه هر گروهي رقمي را مي‌گويد و به نظر، فاصله زياد خواهد بود. بايد براي اجرايي شدن بودجه و حل برخي از مسائل آن همديگر را ياري كنيم تا بتوانيم بودجه را اجرايي كنيم.

روحاني اظهار داشت: در بحث يارانه، خود شما مي‌دانيد كه منابع يارانه با هزينه يارانه نقدي فاصله دارد. مجلس، قانوني را براي قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي پيش‌بيني كرده است اما اين قانون اجرا نشده است.

وي ادامه داد: در حالي كه مي‌بايست لااقل از اول تيرماه اين قانون اجرايي مي شد؛ فعلاً در منابع هزينه‌اي حركت‌ها سريع انجام مي شود اما در منابع درآمدي قدمي برداشته نمي‌شود؛ هر چقدر گفته مي‌شود، مي‌گويند دولت آينده. البته دولت آينده ترس و وحشتي ندارد اما در عين حال حواسمان بايد جمع باشد كه اين مردم به حل مشكلات اميد بسته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *