پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

قائلان جدایی دین از سیاست پاسخ دهند

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 299976
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به تلاش ها و کمک های امام علی(ع) در ایجاد مسکن برای مردم اشاره کرد و با بیان اینکه طرح مسکن مهر نیز در همین تلاش های امام ریشه دارد، گفت: خداوند در قرآن برای کمک های عمرانی به ذوالقرنین اشاره می کند؛ فردی که حکومتی بر حق داشت و از امکانات به خوبی استفاده و به صورت رایگان به مردم کمک می کرد.
به گزارش جهان به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم شب گذشته در برنامه «درس هایی از قرآن» که در صحن جامع حرم رضوی برگزار شد، به بیان توصیه ها و تأکیدات قرآن کریم در رابطه با موضوع «خدمت» پرداخت.

وی با بیان اینکه خدمت به یکدیگر یکی از نیازهای مهم جامعه است، گفت: خدمت انواع مختلفی چون خدمت فکری، علمی، عمرانی، مالی، سیاسی و اجتماعی، زبانی، قلمی و ... دارد که برای هرکدام در قرآن آیه ای وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خدمت فکری را بزرگترین نوع خدمت معرفی و ابراز کرد: برترین و مهمترین ویژگی انسان نسبت به سایر حیوانات برخورداری از قوۀ تفکر و تعقل است از این رو خدمت فکری و مشورتی به یکدیگر جزو برترین خدمات محسوب می شود.

انتقاد از ارایۀ مشاوره بر اساس اصول غربی در جامعه

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه خدمت باید بر اساس دستورات خداوند باشد، تصریح کرد: متأسفانه برخی از مشورت ها بر اساس اصول و کتاب های غربی ارائه می شود؛ آن ها می دانند غرب به جز در عرصۀ تکنولوژی، در تمام عرصه ها بیمار و مریض است با این وجود باز هم بدون توجه به اینکه شرایط کشور با غرب متفاوت است، به ارائه مشورت های غربی می پردازند.

مفسر قرآن ادامه داد: مشورت باید در چهارچوبی که خدا تعیین کرده ارائه شود و مشورت دهنده باید فردی امین و دارای بینشی بلند باشد تا با ارائه مشورت و راهنمایی در یک عرصه، در سایر عرصه ها مشکل ایجاد نکند.

وی به کمک علمی اشاره و عنوان کرد: به طور مثال در عرصۀ کمک علمی گروهی از دانشجویان یک محله با کمک هم کمیته ای را تشکیل بدهند و به ارتقای علمی و درسی دانش آموزان دبستان تا دبیرستان کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تأکید کرد: همچنین اساتید دانشگاه، دانشمندان، علما و مفسران، شاعران و هر شخصی که اطلاعات و دستاوردهایی دارد می تواند آن را در قالب یک سی دی یا نرم افزار بدون اینکه محدودیتی برای انتشار آن ایجاد کند، در اختیار مردم و جامعه قرار دهد.

مفسر قرآن خاطرنشان کرد: در منازل اجناس و وسایل اضافی زیادی وجود دارد که می توان آن ها را در اختیار نیازمندان قرار داد؛ البته وسایل اضافی به معنای وسایل کهنه نیست چرا که خداوند می فرماید هرگاه تصمیم گرفتی کالایی را به فقیری ارایه کنی، ببین آیا خودت حاضر هستی به عنوان یک فقیر آن را بپوشی یا نه.

فرهنگ خدمت به مردم در جامعه گسترش یابد


وی به تلاش ها و کمک های امام علی(ع) در ایجاد مسکن برای مردم اشاره کرد و با بیان اینکه طرح مسکن مهر نیز در همین تلاش های امام ریشه دارد، گفت: خداوند در قرآن برای کمک های عمرانی به ذوالقرنین اشاره می کند؛ فردی که حکومتی بر حق داشت و از امکانات به خوبی استفاده و به صورت رایگان به مردم کمک می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی از خدمت قلمی در قرآن سخن گفت و ابراز کرد: بزرگترین آیه قرآن که در سوره بقره است، یک آیه حقوقی و مربوط به تنظیم اسناد تجاری است و این آیه پاسخی روشن به آن هایی است که مدعی جدایی بین دین و سیاست هستند.

مفسر قرآن با بیان اینکه بزرگترین خطبه های امام علی(ع) خطبه هایی سیاسی است، افزود: نزدیک به ۵۰۰ آیه سیاسی در قرآن وجود دارد و نکات و دستورات سیاسی فراوانی در آن ها ارائه شده است.

وی تأکید کرد: آن هایی که بر جدایی دین از سیاست تأکید و یا خودشان را از سیاست جدا می دانند باید موضع گیریشان را در قبال آیات سیاسی قرآن روشن کنند؛ البته سیاست بازی و باند بازی مورد تأکید اسلام نیست و باید از آن دوری کرد ولی اصل سیاست حقیقی به عنوان یک تدبیر در قرآن وجود دارد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب(ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت موسی(ع) بدون هیچ چشم داشت، آشنایی و پیش فرضی و در حالیکه گرسنه و خسته و تحت تعقیب بود، به دختران حضرت شعیب(ع) کمک کرد و خداوند به وسیلۀ حضرت شعیب(ع) ۵ مشگل او شامل مسکن، همسر، مهریه، استاد و شغل را برطرف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه این داستان صرفاً کمک به آب دادن گوسفندان نیست، گفت: کمک کردن حضرت موسی(ع) در این شرایط ۲۱ ویژگی داشت که باید در آن تدبر کرد؛ هدف کلی این داستان این است که اگر از طریق خدمت خالصانه با خدا معامله کنید، خداوند مشگلات شما را برطرف می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *